Állomásról állomásra XXXIX.

A híd túl messze van

Háros

  • - legát -
  • 2012. március 16.

Tranzit

Innen csak Búvár Kund juthat el könnyűszerrel Hárosra. Esetleg ifj. Schirilla György. Az elnevezés mégsem nélkülözi a logikát, csak győzzük elmagyarázni.

Ma sem tudják sokan, hogy a budapesti vasútállomások elnevezésében a 2010-es téli menetrend óta többnyire megszűntek a kötőjelek. A Budapest "előtag" csupán három pályaudvarunknak dukál, a többiek "neves" városrésszé zsugorodtak: Zugló, Kelenföld, Angyalföld, sőt mint legutóbb láttuk (Körötte rohadás, Magyar Narancs, 2012. január 5.), a Soroksári út is lehet névadó. Csakhogy a korábbi "Budapest-Ferencváros" jellegű elnevezések mellett van egy rakás olyan állomás is, ami elé - annak ellenére, hogy a főváros területén járunk - soha nem biggyesztették oda, hogy Budapest. Kőbányának alsóval, felsővel kell beérnie, Óbudának, Rákosrendezőnek - a szólókarrier miatt - ennyi sem jutott. Ám a többségnél az állomás, a megállóhely neve hagyományőrzést képvisel: azokat a településeket, melyek 1950 előtt nem tartoztak Budapesthez, még hatvan évig a régi nevükön szólították.

Háros itt, Háros ott

De úgy tűnik, ahogy oly sok mindennek 2010-ben, az efféle következetlenségnek is véget kellett vetni: Budapest repült az állomásnevekből (Ferihegy megállóhelyből azonban nem lett Liszt Ferenc), és afféle melléktermékként például Budafokkal is hasonlóképpen jártak el. A mai menetrendben Budafok-Belváros már sima Budafokként szerepel, Budafok-Albertfalvából és Budafok-Hárosból viszont csak a második részt hagyták meg. Az előbbivel nincs is baj, hiszen annak idején (Állomásról állomásra XXX. - Hátulról kettőt ér - Budafok-AlbertfalvaMagyar Narancs, 2010. január 28.) mi is megjegyeztük, hogy a Budafok-Albertfalvának nevezett vasúti létesítmény teljes terjedelmével Albertfalván található, Háros állomást azonban nem intézhetjük el ilyen egyszerűen, és nem csak amiatt, hogy kizárólag Budafok területén áll, míg a névadó vele szemben, a Duna túloldalán, a Csepel-szigeten. Nem mintha nem láttunk volna ilyet. Nagymaros-Visegrád például Nagymaroson van, de csak egy ugrás a kompkikötő, a révész a menetrendhez igazodik - ha jó kedve van, megvárja a későn jövő vonatot is.

Valaha Budafok-Háros is hasonlóképpen működött. Igaz, hogy komp helyett csak a BKV üzemeltette átkelőhajó közlekedett, de ennek ma már nyomát se látni - ahogyan egy megállóval feljebb sem: ott Budafok-Belváros és a Csepel Vas- és Fémművek között járt az átkelő, a csepeli kiszálláskor BKV-jegy vagy -bérlet helyett gyári belépőt kért a rendésznek álcázott révkalauz. A gyári átkelőt a nyolcvanas évek közepén szüntették meg, a hárosit majd' tíz évvel később, miután átadták az M0-s út déli Duna-hídját, amelynek ma sincs neve. Az utolsó, hivatalosan Budafok, Vágóhíd utca - Csepel, Rózsa utca között közlekedő BKV-kishajó 1992-ben úszott, helyébe a 138-as busz lépett, ezt viszont ne keressük ezen a környéken, egy állomással arrébb, Budatétényről indul, a Campona elől.

Szóval Hárosról Hárosra immár húsz éve képtelenség eljutni, legfeljebb békaembernek, vízibiciklistának. Mégsem jelenthetjük ki, hogy teljes baromság lenne, hogy meghagyták a nevet, mivel a közelben lévő Háros-szigetnek nevezett természetvédelmi terület Budafok része. Ráadásul már nem is sziget, mivel 1911-ben feltöltötték, és így szó szerint hozzákötötték a budai oldalhoz, hogy aztán 1928-tól egészen a nyolcvanas évek végéig a honvédség játszóterévé váljon.

De a csepeli - a valódi - Háros is megér egy misét. Ha valamit a balsors gyakran tépett, akkor az a Csepel-szigeti (egykori) település. Előbb a török, aztán az 1838-as árvíz nyomán pusztult el, és amikor később Szigetszentmiklóshoz csatolták, már csak néhány rom emlékeztetett rá, hogy itt valaha emberek éltek. A XX. század közepéig inkább csak "népesülgetett", az 1950-es évek elején úgy ezren lakták. De sem áramellátás, sem vízvezeték nem volt, az ott élők három közkutat vehettek igénybe, viszont a kocsmában (!) berendezett általános iskolában 100 gyerek tanult. A korabeli (1953-as) magyarázat szerint "Háros elmaradottsága még a Horthy-rendszer átka, mert a gazdag község (ti. Szigetszentmiklós) nem törődött a szegény munkásteleppel: ennek ellenére a hároméves tervben sem kaptunk semmit, és az ötéves tervben sem kaptunk mást, csak ígéreteket". Persze egyáltalán nem meglepő, hogy a "gazdag község" számára csak koloncot jelentettek a hárosiak: a faluközponttól hat kilométerre lévő terület egyszerre volt "horgászparadicsom", legelő és koszos ipari övezet - az ott működő Csepeli Mészhomok Téglagyárnak köszönhetően. Kevesen tudják, hogy Háros egy olvasói levél nyomán lett a főváros része - de pár évvel Nagy-Budapest 1950-es létrejötte után. Azt követően, hogy a helyi pártszervezet elégedetlenkedő sorait 1953. augusztus 4-én a Szabad Nép lehozta, Hárost - teljesen érthető okokból - a tőle csupán pár száz méterre lévő XXI. kerülethez (Csepel) csatolták. Pár év múlva nemcsak a hőn áhított iskola épült fel, de 1959-ben még egy HÉV-szárnyvonalat is ráeresztettek. A dízelmozdony vontatta vicinális 1965-ig közlekedett.

Rohanás, rohadás

A mi játszóterünk viszont a vasútállomás, legalábbis negyedóráig erre gondolunk, ennyi kell, hogy a Déliből induló pusztaszabolcsi személy idáig jusson. Régen jártunk itt, a kilencvenes évek elején, amikor egy "önkormányzatiként" és gombokért hirdetett hatvan négyzetméteres ingatlant tekintettünk meg. A vonatból most is látni a házat, a mustársárgára festett, egyemeletes MÁV-szabvány épület földszintjét foglalta el a valóban két szoba hall. Ötvenes asszony nyitott ajtót, otthonkáját huzat lengette, mivel húsz méterre a bejárati ajtótól épp egy expresszvonat süvített el - hosszas dudaszó kíséretében. "Meg lehet szokni, éjszaka csend van", mondta a nő, miközben a kertben (?) kifeszített ruhaszárítón táncot járt a frissen mosott fehér ágynemű. Amúgy masszív, rendezett kis lakás volt, szolgálati a javából, és még izgalom is akadt: a nő a nagyobbik szobában laza mozdulattal felcsavarta a műperzsaszőnyeget, és büszkén a parkettába vágott pinceajtóra mutatott: "Itt bármit el tudnak rejteni. Vagy bárkit."

Hazudnánk, ha azt mondanánk, költözésünket csupán a bizonytalan "jogalap" gátolta. A környék már akkor sem volt barátságos, bár a mostanihoz képest luxus zöldövezet. Sok helyen jártunk már, de a legmerészebb rémálmunkban sem hittük volna, hogy a Déliből negyedóra alatt a XX. század közepére lehet visszaugrani. Amikor leszállunk a vonatról, ezek jutnak az eszünkbe: szükségállapot, kijárási tilalom, légiriadó. Háros - ha nem lenne összegraffitizve az egykori rakodótér - simán letagadhatna hatvan-hetven évet, és első ránézésre ebbe a lepusztultságába alig keverednek kortárs elemek. A hóra afféle ellensúlyként mered a barna téglás felvételi épület. A felső ablakok bedeszkázva, egy néhány évvel ezelőtti dokumentum szerint "a korábbi időszakban statikai szakvélemény alapján került aládúcolásra, illetve a földszinti teherhordó falak terhelésének csökkentéséhez az üresen álló emeleti helyiségekben a válaszfalak kerültek kibontásra". Úgy tudjuk, hogy tervbe vették az épület bontását, ennek azonban némileg ellentmond, hogy a rémisztő külső ellenére a váróterem átlagon felüli: a gerendaerdőben van fűtés, a járólap pedig egészen újnak tűnik.

Ez az otthonosság azonban csak a kivételt erősítő szabály lehet, más egyébbel, ami az utasok komfortérzetét emelné, nem találkozhatunk. A kevés újdonsült tereptárgy egyikére, a kéklő mobilvécére lakatot tettek, talán ezért érezzük, hogy ez volna az egyetlen olyan elem az állomás melletti szabadtéri pihenő szélén, ami sértetlen. A padok és a négycsőrös kőkút használhatatlan (nyáron is), a kis teret szegélyező kerítést a rozsda rágja, a természet csodájának tűnik a hótakaróból kibújó örökzöld gaz, hát még a forgalmi iroda ajtaja fölé szerelt légkondicionáló!

Peron nincs, a sínek majd' befutnak az állomásépületbe; szerény utasforgalomra tippelünk, mégis van közönség: a már említett rakodótér végében. Az "italdiszkontként" definiált bolt mellett egy "rendes" kocsma is van, de látva, hogy a vendégek java a mínusz 10 fok ellenére is odakint fogyaszt, úgy véljük, a két üzlet forgalma összemosódik.

Elsőre úgy tűnik, hogy a környéken minden más egyéb épület romokban áll, a százéves bakterház (?) épp úgy, mint az a fából készült, viszonylag újnak tűnő bódé, ami valaha büfé lehetett. Nem csoda, hogy ebben a hatalmas lepusztultságban alig vesszük észre a közelmúltban létesült - és egyelőre megkímélt - kerékpártárolót. Legalább akkora meglepetést okoz, mint az a fővárosi "szolgálati közlemény", mely szerint az állomás utcai frontja hivatalosan 62 férőhelyes P+R parkoló. Az viszont egyáltalán nem meglepő, hogy egyetlen autót sem látunk itt.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.