A cápa 4.: Chrysler 300M

  • - winkler -
  • 2000. június 29.

Tranzit

Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.
Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.

Az american spirit nemcsak azt jelenti, minden van, hanem azt is, hogy minden nagyon működik. A Chrysler 300M ülésfűtése úgy dolgozik, hogy a bőrkárpiton két perc alatt elkészül a rántotta, a 350 wattos Infinity cuccon pedig tulajdonképpen klasszikus zenét kéne hallgatni, de egy Manowar-koncertre úgy megszólal a mélynyomó, hogy az üléstámla gyakorlatilag hátmasszírozásba kezd. A világítás, a belső kis fények gyönyörűen derítik az autót, nem túlzás, olyan hangulat lesz odabent, mint egy mediterrán étteremben a gyertyafényes teraszon. A fények legalább annyi kombinációban állíthatók, mint egy átlagos magyar színház rivaldája, a kegyetlen élfényektől (hátsó ülések alja) a kifinomult derítésig (a napellenző szabályozható fényerejű lámpái). Belsőépítészeti szempontból az amerikai art deco uralkodik, a műszerek olyanok, mint a nagypapám zsebórájára készített főiskolai diplomamunka-változatok, fehér alapon klasszikus kalligrafikus számokkal. Látszólag abszurd, de ideológiailag védhető: az 1928-as Chrysler Building bútorzata annak idején nagy lökést adott az art deco amerikai elterjedésének. És ezt a műszerfalat szerintem még az is magával viszi, aki egyszer eladja az autót.

Kívülről többszörösen érdekes látvány, tanulmányozza is minden járókelő. Egy Chrysler 300M a sivatagban vagy a Holdon könnyű sportkocsinak is nézhető,

bálnányi limuzin-mivolta

csak akkor látszik, ha egy Fiesta mellé parkolunk vele. Már a kerekei is közelebb állnak egy úszógumihoz, mint a hagyományos mérethez. Elképesztő a belső tér, olyan magas ember nincs, aki ne terpeszkedhetne kényelmesen az első üléseken, alapesetben a hátsó üléseken is dekázni lehet - akár négy poszthippi is keleti kényelemben tekerhet végig a 66-os úton. Elölről-hátulról igazi agresszor, a formatervező csapat le sem tagadhatná mélységes Csillagok háborúja-vonzódását; ez bizony a Darth Vader Tie Interceptor. Kompakt űrhajó, tehát még messze nem Halálcsillag, de robusztus, az átlagos interceptor-mezőnyből messze kiemelkedő darab, tucatnyi (lámpának álcázott) lézerágyúval az orrban.

A csomagtartóban könnyedén elfér négy bőrönd és két hulla.

Néhány nap alatt az ember bele se kezdjen a fedélzeti számítógép zargatásába, a full extrához kell egy-két hét önképzés, főiskolai jegyzetek, előtanulmányok. A házmester szerint, aki harmadnap már nem bírt magával, és bekéredzkedett, a visszapillantó tükör fölötti kijelzőben lenni kell valaminek. Én viszont már annak is örülök, hogy az ablaktörlőt be bírtam kapcsolni.

A Daimler-Chrysler sokat vár az európai piactól, a tervezésbe belekalkulálták, hogy az "világban vadabb a tempó, ezért harapósabbak a fékek. És Európában szűkebbek az utcák - az ajánlás szerint viszont

próbálkozhatunk bátran

Én palermói sikátorok híján műanyag kukákkal gyakoroltam, és valóban meglepően kis helyekre be lehet manőverezni a cápával. Az autó hátulja a dizájn, a hely és az aerodinamika miatt elég magas, de hamar meg lehet tanulni, hogyan célozzunk vele.

Hogy legyen mit mesélni az unokáinknak, nézzünk bele az motorházba. Mint egy brit természetbúvár utazóbőröndje: színültig tömve katonás rendben sorakozó tégelyekkel, dobozokkal, élükre hajtogatott zubbonyokkal - egy dolog tudni róla, hogy ott az 3500 köbcentis V6-os, és más személyesen találkozni a 24 szelepes, 250 lóerős rémmel. Amerikában a hülyéket is védi a törvény; az almás táskára ráírják, hogy vigyázz, forró, a motorházakban meg sárga színnel jelzik, ha valamihez hozzá szabad nyúlni. Rövid tanácstalanság után kihúztam egy nívópálcát valahonnan jobbról, de akkora volt, hogy azzal bármikor lekardozom Szabó Bencét. A Chrysler legjobb műszaki eleme mégis az AutoStick rendszerű váltó. Az automata autók ősidők óta két üzemmódot ismernek: a normált és a sportosat - mindkét esetben ki vagyunk zárva a döntéshozatalból, legfeljebb azt határozhatjuk meg, hogy a gép sportosabban csinálja azt, amit akar. Az AutoSticknél ellenben kedvünkre kapcsolgathatunk a váltót balra-jobbra pofozva, és jöhet a lóhalálában üzemmód.

A városi fogyasztás persze kissé hajmeresztő, a papírok alapján az ember azt hinné, nyomdahiba, de nem - a 300M tényleg megissza, amit a katalógus ír. Hogy pontosan mennyi is az, én el nem árulom: aki tizennégymilliót áldoz egy Darth Vader Tie Interceptorért, azt ne érdekelje a fogyasztás.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."