A cápa 4.: Chrysler 300M

  • - winkler -
  • 2000. június 29.

Tranzit

Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.
Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.

Az american spirit nemcsak azt jelenti, minden van, hanem azt is, hogy minden nagyon működik. A Chrysler 300M ülésfűtése úgy dolgozik, hogy a bőrkárpiton két perc alatt elkészül a rántotta, a 350 wattos Infinity cuccon pedig tulajdonképpen klasszikus zenét kéne hallgatni, de egy Manowar-koncertre úgy megszólal a mélynyomó, hogy az üléstámla gyakorlatilag hátmasszírozásba kezd. A világítás, a belső kis fények gyönyörűen derítik az autót, nem túlzás, olyan hangulat lesz odabent, mint egy mediterrán étteremben a gyertyafényes teraszon. A fények legalább annyi kombinációban állíthatók, mint egy átlagos magyar színház rivaldája, a kegyetlen élfényektől (hátsó ülések alja) a kifinomult derítésig (a napellenző szabályozható fényerejű lámpái). Belsőépítészeti szempontból az amerikai art deco uralkodik, a műszerek olyanok, mint a nagypapám zsebórájára készített főiskolai diplomamunka-változatok, fehér alapon klasszikus kalligrafikus számokkal. Látszólag abszurd, de ideológiailag védhető: az 1928-as Chrysler Building bútorzata annak idején nagy lökést adott az art deco amerikai elterjedésének. És ezt a műszerfalat szerintem még az is magával viszi, aki egyszer eladja az autót.

Kívülről többszörösen érdekes látvány, tanulmányozza is minden járókelő. Egy Chrysler 300M a sivatagban vagy a Holdon könnyű sportkocsinak is nézhető,

bálnányi limuzin-mivolta

csak akkor látszik, ha egy Fiesta mellé parkolunk vele. Már a kerekei is közelebb állnak egy úszógumihoz, mint a hagyományos mérethez. Elképesztő a belső tér, olyan magas ember nincs, aki ne terpeszkedhetne kényelmesen az első üléseken, alapesetben a hátsó üléseken is dekázni lehet - akár négy poszthippi is keleti kényelemben tekerhet végig a 66-os úton. Elölről-hátulról igazi agresszor, a formatervező csapat le sem tagadhatná mélységes Csillagok háborúja-vonzódását; ez bizony a Darth Vader Tie Interceptor. Kompakt űrhajó, tehát még messze nem Halálcsillag, de robusztus, az átlagos interceptor-mezőnyből messze kiemelkedő darab, tucatnyi (lámpának álcázott) lézerágyúval az orrban.

A csomagtartóban könnyedén elfér négy bőrönd és két hulla.

Néhány nap alatt az ember bele se kezdjen a fedélzeti számítógép zargatásába, a full extrához kell egy-két hét önképzés, főiskolai jegyzetek, előtanulmányok. A házmester szerint, aki harmadnap már nem bírt magával, és bekéredzkedett, a visszapillantó tükör fölötti kijelzőben lenni kell valaminek. Én viszont már annak is örülök, hogy az ablaktörlőt be bírtam kapcsolni.

A Daimler-Chrysler sokat vár az európai piactól, a tervezésbe belekalkulálták, hogy az "világban vadabb a tempó, ezért harapósabbak a fékek. És Európában szűkebbek az utcák - az ajánlás szerint viszont

próbálkozhatunk bátran

Én palermói sikátorok híján műanyag kukákkal gyakoroltam, és valóban meglepően kis helyekre be lehet manőverezni a cápával. Az autó hátulja a dizájn, a hely és az aerodinamika miatt elég magas, de hamar meg lehet tanulni, hogyan célozzunk vele.

Hogy legyen mit mesélni az unokáinknak, nézzünk bele az motorházba. Mint egy brit természetbúvár utazóbőröndje: színültig tömve katonás rendben sorakozó tégelyekkel, dobozokkal, élükre hajtogatott zubbonyokkal - egy dolog tudni róla, hogy ott az 3500 köbcentis V6-os, és más személyesen találkozni a 24 szelepes, 250 lóerős rémmel. Amerikában a hülyéket is védi a törvény; az almás táskára ráírják, hogy vigyázz, forró, a motorházakban meg sárga színnel jelzik, ha valamihez hozzá szabad nyúlni. Rövid tanácstalanság után kihúztam egy nívópálcát valahonnan jobbról, de akkora volt, hogy azzal bármikor lekardozom Szabó Bencét. A Chrysler legjobb műszaki eleme mégis az AutoStick rendszerű váltó. Az automata autók ősidők óta két üzemmódot ismernek: a normált és a sportosat - mindkét esetben ki vagyunk zárva a döntéshozatalból, legfeljebb azt határozhatjuk meg, hogy a gép sportosabban csinálja azt, amit akar. Az AutoSticknél ellenben kedvünkre kapcsolgathatunk a váltót balra-jobbra pofozva, és jöhet a lóhalálában üzemmód.

A városi fogyasztás persze kissé hajmeresztő, a papírok alapján az ember azt hinné, nyomdahiba, de nem - a 300M tényleg megissza, amit a katalógus ír. Hogy pontosan mennyi is az, én el nem árulom: aki tizennégymilliót áldoz egy Darth Vader Tie Interceptorért, azt ne érdekelje a fogyasztás.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”