A cápa 4.: Chrysler 300M

  • - winkler -
  • 2000. június 29.

Tranzit

Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.
Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.

Az american spirit nemcsak azt jelenti, minden van, hanem azt is, hogy minden nagyon működik. A Chrysler 300M ülésfűtése úgy dolgozik, hogy a bőrkárpiton két perc alatt elkészül a rántotta, a 350 wattos Infinity cuccon pedig tulajdonképpen klasszikus zenét kéne hallgatni, de egy Manowar-koncertre úgy megszólal a mélynyomó, hogy az üléstámla gyakorlatilag hátmasszírozásba kezd. A világítás, a belső kis fények gyönyörűen derítik az autót, nem túlzás, olyan hangulat lesz odabent, mint egy mediterrán étteremben a gyertyafényes teraszon. A fények legalább annyi kombinációban állíthatók, mint egy átlagos magyar színház rivaldája, a kegyetlen élfényektől (hátsó ülések alja) a kifinomult derítésig (a napellenző szabályozható fényerejű lámpái). Belsőépítészeti szempontból az amerikai art deco uralkodik, a műszerek olyanok, mint a nagypapám zsebórájára készített főiskolai diplomamunka-változatok, fehér alapon klasszikus kalligrafikus számokkal. Látszólag abszurd, de ideológiailag védhető: az 1928-as Chrysler Building bútorzata annak idején nagy lökést adott az art deco amerikai elterjedésének. És ezt a műszerfalat szerintem még az is magával viszi, aki egyszer eladja az autót.

Kívülről többszörösen érdekes látvány, tanulmányozza is minden járókelő. Egy Chrysler 300M a sivatagban vagy a Holdon könnyű sportkocsinak is nézhető,

bálnányi limuzin-mivolta

csak akkor látszik, ha egy Fiesta mellé parkolunk vele. Már a kerekei is közelebb állnak egy úszógumihoz, mint a hagyományos mérethez. Elképesztő a belső tér, olyan magas ember nincs, aki ne terpeszkedhetne kényelmesen az első üléseken, alapesetben a hátsó üléseken is dekázni lehet - akár négy poszthippi is keleti kényelemben tekerhet végig a 66-os úton. Elölről-hátulról igazi agresszor, a formatervező csapat le sem tagadhatná mélységes Csillagok háborúja-vonzódását; ez bizony a Darth Vader Tie Interceptor. Kompakt űrhajó, tehát még messze nem Halálcsillag, de robusztus, az átlagos interceptor-mezőnyből messze kiemelkedő darab, tucatnyi (lámpának álcázott) lézerágyúval az orrban.

A csomagtartóban könnyedén elfér négy bőrönd és két hulla.

Néhány nap alatt az ember bele se kezdjen a fedélzeti számítógép zargatásába, a full extrához kell egy-két hét önképzés, főiskolai jegyzetek, előtanulmányok. A házmester szerint, aki harmadnap már nem bírt magával, és bekéredzkedett, a visszapillantó tükör fölötti kijelzőben lenni kell valaminek. Én viszont már annak is örülök, hogy az ablaktörlőt be bírtam kapcsolni.

A Daimler-Chrysler sokat vár az európai piactól, a tervezésbe belekalkulálták, hogy az "világban vadabb a tempó, ezért harapósabbak a fékek. És Európában szűkebbek az utcák - az ajánlás szerint viszont

próbálkozhatunk bátran

Én palermói sikátorok híján műanyag kukákkal gyakoroltam, és valóban meglepően kis helyekre be lehet manőverezni a cápával. Az autó hátulja a dizájn, a hely és az aerodinamika miatt elég magas, de hamar meg lehet tanulni, hogyan célozzunk vele.

Hogy legyen mit mesélni az unokáinknak, nézzünk bele az motorházba. Mint egy brit természetbúvár utazóbőröndje: színültig tömve katonás rendben sorakozó tégelyekkel, dobozokkal, élükre hajtogatott zubbonyokkal - egy dolog tudni róla, hogy ott az 3500 köbcentis V6-os, és más személyesen találkozni a 24 szelepes, 250 lóerős rémmel. Amerikában a hülyéket is védi a törvény; az almás táskára ráírják, hogy vigyázz, forró, a motorházakban meg sárga színnel jelzik, ha valamihez hozzá szabad nyúlni. Rövid tanácstalanság után kihúztam egy nívópálcát valahonnan jobbról, de akkora volt, hogy azzal bármikor lekardozom Szabó Bencét. A Chrysler legjobb műszaki eleme mégis az AutoStick rendszerű váltó. Az automata autók ősidők óta két üzemmódot ismernek: a normált és a sportosat - mindkét esetben ki vagyunk zárva a döntéshozatalból, legfeljebb azt határozhatjuk meg, hogy a gép sportosabban csinálja azt, amit akar. Az AutoSticknél ellenben kedvünkre kapcsolgathatunk a váltót balra-jobbra pofozva, és jöhet a lóhalálában üzemmód.

A városi fogyasztás persze kissé hajmeresztő, a papírok alapján az ember azt hinné, nyomdahiba, de nem - a 300M tényleg megissza, amit a katalógus ír. Hogy pontosan mennyi is az, én el nem árulom: aki tizennégymilliót áldoz egy Darth Vader Tie Interceptorért, azt ne érdekelje a fogyasztás.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.