A cápa 4.: Chrysler 300M

  • - winkler -
  • 2000. június 29.

Tranzit

Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.
Egy közel tízmillió négyzetkilométeres ország egyszerűen alkalmatlan törpeautók tenyésztésére. Olajválságok ide vagy oda, Amerika az amerikai autóké. Monumentalitás és már-már paródiába hajló felszereltség - amerikai autót Európában is azért vesznek a népek, hogy menet közben odaképzeljék magukat arra a tízmillió négyzetkilométerre.

Az american spirit nemcsak azt jelenti, minden van, hanem azt is, hogy minden nagyon működik. A Chrysler 300M ülésfűtése úgy dolgozik, hogy a bőrkárpiton két perc alatt elkészül a rántotta, a 350 wattos Infinity cuccon pedig tulajdonképpen klasszikus zenét kéne hallgatni, de egy Manowar-koncertre úgy megszólal a mélynyomó, hogy az üléstámla gyakorlatilag hátmasszírozásba kezd. A világítás, a belső kis fények gyönyörűen derítik az autót, nem túlzás, olyan hangulat lesz odabent, mint egy mediterrán étteremben a gyertyafényes teraszon. A fények legalább annyi kombinációban állíthatók, mint egy átlagos magyar színház rivaldája, a kegyetlen élfényektől (hátsó ülések alja) a kifinomult derítésig (a napellenző szabályozható fényerejű lámpái). Belsőépítészeti szempontból az amerikai art deco uralkodik, a műszerek olyanok, mint a nagypapám zsebórájára készített főiskolai diplomamunka-változatok, fehér alapon klasszikus kalligrafikus számokkal. Látszólag abszurd, de ideológiailag védhető: az 1928-as Chrysler Building bútorzata annak idején nagy lökést adott az art deco amerikai elterjedésének. És ezt a műszerfalat szerintem még az is magával viszi, aki egyszer eladja az autót.

Kívülről többszörösen érdekes látvány, tanulmányozza is minden járókelő. Egy Chrysler 300M a sivatagban vagy a Holdon könnyű sportkocsinak is nézhető,

bálnányi limuzin-mivolta

csak akkor látszik, ha egy Fiesta mellé parkolunk vele. Már a kerekei is közelebb állnak egy úszógumihoz, mint a hagyományos mérethez. Elképesztő a belső tér, olyan magas ember nincs, aki ne terpeszkedhetne kényelmesen az első üléseken, alapesetben a hátsó üléseken is dekázni lehet - akár négy poszthippi is keleti kényelemben tekerhet végig a 66-os úton. Elölről-hátulról igazi agresszor, a formatervező csapat le sem tagadhatná mélységes Csillagok háborúja-vonzódását; ez bizony a Darth Vader Tie Interceptor. Kompakt űrhajó, tehát még messze nem Halálcsillag, de robusztus, az átlagos interceptor-mezőnyből messze kiemelkedő darab, tucatnyi (lámpának álcázott) lézerágyúval az orrban.

A csomagtartóban könnyedén elfér négy bőrönd és két hulla.

Néhány nap alatt az ember bele se kezdjen a fedélzeti számítógép zargatásába, a full extrához kell egy-két hét önképzés, főiskolai jegyzetek, előtanulmányok. A házmester szerint, aki harmadnap már nem bírt magával, és bekéredzkedett, a visszapillantó tükör fölötti kijelzőben lenni kell valaminek. Én viszont már annak is örülök, hogy az ablaktörlőt be bírtam kapcsolni.

A Daimler-Chrysler sokat vár az európai piactól, a tervezésbe belekalkulálták, hogy az "világban vadabb a tempó, ezért harapósabbak a fékek. És Európában szűkebbek az utcák - az ajánlás szerint viszont

próbálkozhatunk bátran

Én palermói sikátorok híján műanyag kukákkal gyakoroltam, és valóban meglepően kis helyekre be lehet manőverezni a cápával. Az autó hátulja a dizájn, a hely és az aerodinamika miatt elég magas, de hamar meg lehet tanulni, hogyan célozzunk vele.

Hogy legyen mit mesélni az unokáinknak, nézzünk bele az motorházba. Mint egy brit természetbúvár utazóbőröndje: színültig tömve katonás rendben sorakozó tégelyekkel, dobozokkal, élükre hajtogatott zubbonyokkal - egy dolog tudni róla, hogy ott az 3500 köbcentis V6-os, és más személyesen találkozni a 24 szelepes, 250 lóerős rémmel. Amerikában a hülyéket is védi a törvény; az almás táskára ráírják, hogy vigyázz, forró, a motorházakban meg sárga színnel jelzik, ha valamihez hozzá szabad nyúlni. Rövid tanácstalanság után kihúztam egy nívópálcát valahonnan jobbról, de akkora volt, hogy azzal bármikor lekardozom Szabó Bencét. A Chrysler legjobb műszaki eleme mégis az AutoStick rendszerű váltó. Az automata autók ősidők óta két üzemmódot ismernek: a normált és a sportosat - mindkét esetben ki vagyunk zárva a döntéshozatalból, legfeljebb azt határozhatjuk meg, hogy a gép sportosabban csinálja azt, amit akar. Az AutoSticknél ellenben kedvünkre kapcsolgathatunk a váltót balra-jobbra pofozva, és jöhet a lóhalálában üzemmód.

A városi fogyasztás persze kissé hajmeresztő, a papírok alapján az ember azt hinné, nyomdahiba, de nem - a 300M tényleg megissza, amit a katalógus ír. Hogy pontosan mennyi is az, én el nem árulom: aki tizennégymilliót áldoz egy Darth Vader Tie Interceptorért, azt ne érdekelje a fogyasztás.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.