A Normafa télen: Hozzák, viszik

Tranzit

A Normafa a szótári definíció szerint a Sváb-hegy festõi panorámát nyújtó kilátóponja, tengerszint feletti magassága 477 méter (ebbõl következõen vagy négyszáz méterrel magasodik Pest fölé), ráadásul könnyen, gyorsan elérhetõ innen a János-hegy éppen úgy, mint a Tündér-szikla, Rácz Péter úttörõvezér vityillója vagy a Központi Fizikai Kutatóintézet (KFKI).

A Normafa a szótári definíció szerint a Sváb-hegy festői panorámát nyújtó kilátóponja, tengerszint feletti magassága 477 méter (ebből következően vagy négyszáz méterrel magasodik Pest fölé), ráadásul könnyen, gyorsan elérhető innen a János-hegy éppen úgy, mint a Tündér-szikla, Rácz Péter úttörővezér vityillója vagy a Központi Fizikai Kutatóintézet (KFKI).

A hely egy öreg bükkfáról kapta a nevét, az meg onnan, hogy állítólag a régi Nemzeti Színház operatársulatának (egykoron európai hírű) tagja, bizonyos Schódelné Klein Rozália éppen e vén faóriás árnyas lombjai alatt énekelte el Bellini Norma című operájának nagyáriáját az efféle produkciókra akkoriban még fogékony, műértő közönség füle hallatára. A város közeli kirándulóhely népszerűsége arra ösztönözte a fővárost, hogy a XIX. század végére felvásárolja a környező erdőket a kincstártól - alkalmasint némi parcellázásra is sor kerülhetett, elvégre ebben az időben (1880 és 1900 között) épültek a Normafa út immár műemlék jellegű villái is. Az említett, sokat megélt faóriás 1927 júniusában adta át magát végképp az enyészetnek, a közönség pedig azóta egészen más jellegű élvezetek kedvéért látogatja a helyet a mentősök és vendéglátósok nagy örömére.

Síből sínbe

A Normafától a festői Harangvölgyön át egészen Zugligetig húzódó lejtő legfőbb jellegzetessége, hogy egyenletes, megfelően meredek és többnyire kopár, így ideális a síelők és szánkózók számára - e tekintetben kivételesnek is számít a budapesti kirándulóhelyek között. Szigorúan geológiai szempontból a Normafa és környéke úgynevezett budai márgára épül, erre utóbb pannon üledékek, legfelül pedig tipikus holocén földtani képződmények (törött sörösüveg, pillepalack, nejlonzacskó) rakódtak le. A jóra-szépre vágyó kisebbség inkább alulról, Zugliget felől közelíti a helyszínt, a többség viszont felviteti magát BKV-val, vagy autóval hajt fel egyenest a lejtő tetejére. Sajnálatos tény, hogy a havas-jeges napok viszonylag gyér száma jelentősen gátolja a lelkes, ám gyakorlatlan versenyzőket az alapvető mozgáselemek elsajátításában: mindenekelőtt abban, hogy - akár a küzdősportok és a labdajátékok művelői - megtanuljanak esni. Az sem válik a Normafa előnyére, hogy a viszonylag szűkös hely miatt egymás mellé szorulnak sízők és szánkózók, ezért gyakran zavarják egymás mozgását (általában a szánkózók döntik fel a síelőket), ami - ha eddig nem tudtuk volna, mely országról, városról is van szó - kiváló ürügyet kínál a résztvevők számára némi verbális, illetve testi fenyítés alkalmazására. Sajnos vagy inkább hál' istennek a nagyobb atrocitásokról lemaradunk, ám amint felérünk a Normafa síházhoz, rögvest kvaterkázó mentősök látványa fogad - állítólag egyetlen délután (vasárnap) tizenkétszer riasztották őket végtag-, illetve kulcscsonttöréshez - ami ilyen rövid idő alatt a maga nemében kétségtelen rekord. A balesetek jelentős számát a fent említett tényezőkön kívül a jelentős mennyiségű elfogyasztott alkohol is magyarázhatja, elvégre a már említett patinás síházon és a valamivel mögötte található talponálló fabódéján túl alkalmilag óriási kondérokban kotyvasztják a forralt bort, amihez a közönség ízlés szerint további szerves reagenseket (ún. röviditalokat) vehet magához. Alighanem a tudatmódosítók hatásával magyarázható a szánkón hason fekve produkált "Ki tud lassabban menni?" tárgyú verseny, melynek győztese negyedóra alatt sem tett meg többet két méternél.

Öreg este

A Normafa báját mintegy fokozza, hogy kitüntetett földrajzi pozíciója miatt remekül követhető, miként módosul a napszakok váltakozásával a város képe - a teátrális naplementét követően miként gyúlnak ki odalent a középületek, irodaházak, bankok és biztosítótársaságok fényei, továbbá odafönt, némileg szerényebben, az úgynevezett csillagok: jelenleg az alkony beállta után rögvest látható a különlegesen fényes égi objektumokból álló úgynevezett téli hatszög, benne az Orion (szép magyar elnevezéssel élve a Kaszás), továbbá a legnagyobb látszó fényességű csillag, a Szíriusz, mi több, az Ikrek csillagképben még a Szaturnusz is felfedezhető. Napközben a rádió és a tévé többször is bemondja ugyan, hogy a nép oktalan tolongása miatt az autósokat az Eötvös út elejétől visszafordítják, ám a zsúfoltság csak néhány óráig tart - a nép java még kora délután, napszálllta előtt a város felé veszi az irányt. Csupán egy mindenre elszánt, markáns kisebbség marad: ők inkább a tisztes kockázatot, a sötétben való szánkózást (horribile dictu: a síelést) választják. Odalent állítólag kivilágított sípálya is várja a fanatikusokat, ám az rohadtul messze van - egyébként is sokkal viccesebb tök sötétben száguldozni és az óvatlan túrázókat paráztatni. Ezt a mostanában népszerű, kör alakú, kis fogantyúval ellátott műanyag ródlik használata esetén még némi tengely körüli pörgés is kiegészíti. A havat a végére alaposan letaposták, ennek megfelelően csúszik is, mint a nyavalya - tekintve, hogy lapzártakor is szakad a hó, biztosak lehetünk abban, hogy e hét végén sem marad hó nélkül a lejtő. Ha pedig egyszer oda kerül az ember, úgy további pályáját a fix elemeken (súrlódás, g gyorsulás) kívül csupán az elfogyasztott alkohol mennyisége, a v kezdősebesség és a lejtő a hajlásszöge szabja meg.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.