Állomásról állomásra XXV. - Érdeklődés hiányában - Hatvan

  • - legát -
  • 2009. január 22.

Tranzit

A semmiből hirtelen előbukkanó vágányrengeteg láttán nem lehet kétségünk: ipari övezetbe érkeztünk. Ám a ködben egyesével árválkodó, lerobbant tehervagonok, a valaha fontosnak vélt építmények, a roskatag házikók, a sínekre fagyott gaz nem sok jót ígér. Szerencsére a vonat csak később áll meg. A városnak azonban hűlt helye. - legát -

A semmiből hirtelen előbukkanó vágányrengeteg láttán nem lehet kétségünk: ipari övezetbe érkeztünk. Ám a ködben egyesével árválkodó, lerobbant tehervagonok, a valaha fontosnak vélt építmények, a roskatag házikók, a sínekre fagyott gaz nem sok jót ígér. Szerencsére a vonat csak később áll meg. A városnak azonban hűlt helye.

Hatvan újabb kori történelme szorosan összefügg a vasúttal: első állomását még a Magyar Északi Vasút illetékesei avathatták fel 1867-ben, ám két évvel később már az újonnan alakult állami társaság, azaz a MÁV lett a gazdája. És mivel az "északitól" megörökölt Pest-Losonc-Besztercebánya vonal néhány éven belül két újabbal (Hatvan-Miskolc, 1870, Hatvan-Szolnok, 1873) bővült, az isten sem menthette meg az akkoriban épp mezővárosból nagyközséggé lefokozott települést attól, hogy vasúti csomóponttá, majd ennek következtében ipari centrummá váljon. E fejlődés leglátványosabb jele az állomás mellé 1889-ben felhúzott cukorgyár lett, ami valaha Európa legnagyobbika volt. De ma már csak ipari műemlék, melynek központi "alakja" a hatalmas kémény. A gyárudvaron, a rendezőnél is gazosabb vágányokon egy ottfelejtett mozdonyt is megfigyelhetünk.

Száz évvel ezelőtt persze más volt a helyzet, és nem csak a cukor miatt. Az állomást akkoriban még a "nagy, de barátságos" jelzővel illethették volna. Valószínű, hogy a tornácos, cseréptetős, hosszan elnyúló, háromtornyú épületnek nem jártak a csodájára, de - legalábbis a régi fotók alapján - azt a bizonyos "békebeli hangulatot" áraszthatta, ami lehet, hogy soha nem is létezett, viszont mindany-nyian ismerünk. Hatvan esetében kétszeres lehet a nosztalgia, az állomást ugyanis a szövetségesek 1944. szeptember 20-án porig bombázták, amit pedig a helyébe építettek, cseppet sem barátságos.

Noha az 1954-ben, Nagy Béla Zoltán és Félix Vilmos tervei alapján épült állomás tipikus szocreál építmény, masszív hasábjainak, kerek ablakainak és a boltíves kialakításoknak köszönhetően mégis a harmincas évek jellegzetes fővárosi templomait (lásd Városmajor, Pasarét) juttatja eszünkbe, igaz, tornyot (harang helyett lőrésekkel) csak jóval távolabb, az épülettől függetlenül tekinthetünk meg. De beugrik egy másik vasútállomás, a székesfehérvári (A banántól a cseresznyéig, Magyar Narancs, 2006. július 27.), ami nemcsak a külcsínt, de sorsát illetően is közeli rokonnak tekinthető: ott szintén a háborúban elpusztított helyébe, ugyanebben a modorban épült az új büszkeség 1952-ben, ráadásul ugyanúgy hatvan kilométerre van a fővárostól, és ugyanannyira fontos vasúti csomópont, mint Hatvan. Van azonban egy lényeges különbség: míg Fehérvárott a vasútállomás szinte a városban áll, pontosabban a hetvenes évekre már odáig terjeszkedett a város, itt csak a cukorgyár romjai ölelik az épületet, s ez a későbbiekben végzetes következményekkel járhat.

Ide ugyanis hiába érkezik naponta majdnem százhetven vonat Pestről, Szolnokról, Miskolcról, Egerből, Salgótarjánból, de még a messzi Krakkóból is, ha az utasok beérik a fedett peronnal, az impozáns állomásépületről pedig tudomást sem vesznek. Lehet azt mondani, hogy a II. világháború előtti hatvani vasútállomás barátságosabb volt, viszont ez a mostani, immár 55 éves sokkal, de sokkal hatalmasabb. A legalább tíz méter belmagasságú, márványpadlós várócsarnokot vaskerék formájú csilláraival bármelyik nagyváros elfogadná, ráadásul ez a vitatható birodalmi igényesség az épület egészére jellemző. Az emberábrázolás sem marad el: a három nagyméretű relief martinászt, parasztlánykát, illetve egy vegyes párost ábrázol: a férfi kezében villáskulcs, a nőében fáklya, lába alatt azonban a MÁV szárnyaskerék-szimbóluma hever, reméljük, nem azért, hogy összetapossa.

Örömünkre szolgál, hogy láthatóan jól karbantartott építménnyel van dolgunk, az átlagosnál nagyobb a tisztaság, az egységes stílusba pedig csupán egy zöld bódé rondít bele, igaz, épp a csarnok közepén. A várótermek rendezettek, falfirkák sincsenek, sőt csodák csodájára a vécé is vállalható. Jórészt megvannak a korabeli feliratok is: "cukorka, dohányáru", "ruhatár", "telefon", ilyesmik, ám csak egyetlen pontot találunk - a fodrászatot -, amit ma is eredeti rendeltetésének megfelelően használnak, igaz, csak hétfőtől péntekig, és akkor is csak bizonyos órákban. Utasellátásnak azonban híre nincs, legfeljebb hamva. Hiába írták ki a már említett zöld bódéra: "péksütemény, szendvics, trafikáru, hot dog", ha teljesen üres, és ugyanez a helyzet a kinti, hasonló rendeltetésű tákolmányokkal. Pedig valaha az állomásépület egyik oldalszárnyát a vendéglátásnak szentelték, legalábbis erre utal az úgy hagyott "Megnyílt a Fácán", illetve a nagyon is aktuális "Ez a helyiség kiadó" felirat. Odabent az óra még pontosan jár, a söntéspult is megvan, a székeket gondosan az asztalra borították.

Szentimentális filmekben szokás, hogy az idős főhős visszatér ifjúságának dicsőséges helyszínére, ami persze már csak kísértettanya. Leül a padra, elszunyókál, és akkor megelevenedik a múlt, benépesül a terem, zene árad szét, és olyan színessé válik minden, hogy alig győzzük kapkodni a fejünk. Nos, valami hasonlóval kellene a hatvani állomáson is megpróbálkozni, ám emlékek híján ez bajosan menne. Ugyanakkor itt van ez a minden képzeletet felülmúló óriás, ahol nemhogy szivárványos forgatagot, de valójában semmiféle mozgást nem tapasztalunk. Ha csak azt nem, hogy a pénztáros lapoz egyet a rejtvényújságban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.