Alternatív hajtású járművek versenye - Villant az akku

  • Kiss Barnabás
  • 2008. május 15.

Tranzit

A krumplimeghajtású biciklit akartuk megnézni Győrben, a III. Széchenyi-futamon, de a tavalyelőtt közismertté vált járgánynak híre-hamva sem volt. Viszont akadt helyette más, szebb és jobb. A futamon egyébként bárki indulhatott, az egyetlen szabály, hogy a jármű ne használjon fosszilis üzemanyagot.
A krumplimeghajtású biciklit akartuk megnézni Győrben, a III. Széchenyi-futamon, de a tavalyelőtt közismertté vált járgánynak híre-hamva sem volt. Viszont akadt helyette más, szebb és jobb. A futamon egyébként bárki indulhatott, az egyetlen szabály, hogy a jármű ne használjon fosszilis üzemanyagot.

A Rába Vagon- és Gépgyár fénykora idején Győr az innováció fellegvárának számított, gondoljunk csak az 1938-ban kifejlesztett Botond terepjáró egymástól teljesen függetlenül imbolygó kerekeire. Igaz, hogy az egykor 20 000 embert is foglalkoztató gyár központi telephelyén ma bevásárlóközpont áll, az innováció mégsem tűnt el Győrből. Azt beszélik, hogy a Széchenyi István Egyetem műszaki karán a tanárok olyan feladatokkal lepik meg a diákokat, hogy például készítsenek sámfából automatikus csirketápadagolót. A Széchenyi-futam ötlete is az egyetemről származik, s az 2006-os premierre készült a híressé vált oldalkocsis kempingkerékpár, amelyben a másfél kiló krumpliból kiálló rézelektródák továbbították a (bio)voltokat a villanymotor felé. A járgány, bár elindulni nem tudott, a futam legnagyobb sztárja lett. A mostani harmadik alkalomra - noha volt "hobbi" kategória - jelentősen visszaszorult a barkácsolás, s a prototípus kategóriában induló járművek számítottak a legnagyobb látványosságnak.

Mire megérkezünk, elrajtolt a mezőny. Elképesztő teremtmények köröznek az egyetem parkolójában kialakított pályán, a vezető helyen az ötvenes évek Forma-1-es versenyautóira emlékeztető sárga kocsi száguld, szorosan a nyomában egy Wirecar nevezetű fagylaltoskocsi, amit a Pápamobil névre hallgató fedett tricikli követ. A futamra négyféle meghajtással lehetett nevezni: voltak, akik a sűrített levegőre esküdtek, mások a hidrogénes üzemanyagcellát és a napelemet kombinálták. Megint mások a színtiszta napenergiát, de a legtöbben az akkumulátoros megoldást részesítették előnyben. És persze ne feledkezzünk meg arról a versenyzőről sem, aki a saját izomzata mellé csak egy aprócska villanymotort állított csatasorba.

Az egyik sarokban tízen állnak körül egy félig kibelezett kis Polskit. Roskó Farkas, a csapat elektronikai szakértője sajnálja, hogy nem tudtak elindulni, de nem lettek készen a startra. Az átalakított szériaautó kategóriában indultak volna, és ha a többiek még jó sokáig köröznek, akkor a végére biztosan elkészülnek, és megtehetik legalább a tiszteletkört. (Megtörtént.) "A motor helyén huszonegy akkumulátor van. Ráadásul lítiumos, ami minden szempontból jobb, mint a savas, és az energiasűrűsége is nagyobb. Abból húsz darab kellett, hogy egy liter benzint pótolni tudjon, a lítiumosból elég tíz is. A kocsit két darab váltóáramú motor hajtja, erre még rásegít az ultrakapacitás is, ami gyorsuláskor energiát adagol a motornak." Roskó lelkesen merül el a részletekben, mi pedig végérvényesen elveszítjük a fonalat. Közben a borús idő miatt

kihullott a napelemes autó,

így ismét akad beszélgetőpartner. A Szesocart egyébként győri egyetemisták rakták össze, és borították be hat és fél négyzetméternyi napelemmel - mindezt az előző négy nap alatt. A négymilliós árat is meghaladó géppel a felhők jócskán kibabráltak, mivel a szórt fény csak tíz százalékkal tölti. A most két-három kilométer per órás sebességgel alig poroszkáló járgány verőfényben huszonöttel is repesztett volna, méghozzá folyamatosan, megállás nélkül - állítja a csapat technikusa, Pócs Ervin. De nincsenek elkeseredve, mivel a futamot próbaüzemnek fogták fel, és a május végén esedékes franciaországi Shell Eco Marathonra gyúrnak. Jó hír az is, hogy végre megjött a két újratekercselt amerikai villanymotor, így lecserélhetik az eddig használt 1 kW-os kínai gyártmányt.

Bertók Norbert, a futam egyik szervezője lelkesen mesél a tavalyelőttihez képest jócskán megizmosodott versenyről. "Több jármű, több szabadalom, kevesebb ócskavas - összegez -, az innováció azonban maradt a régi. A szakértőkből összeállt zsűri a versenyen elért sebességen kívül ezt díjazza a leginkább." Az ilyen kihívások lehelnek új életet az autóiparba, és a mostani találmányoknak a következő generációs, egyre inkább környezetbarát autók veszik majd hasznát. Hogy csak pár új fejlesztést emeljen ki, megemlíti az ultrakapacitást, a rugózási energiát visszatöltő berendezést és a fékezéskor fellépő hőenergiát hasznosító kütyüt. De új találmányok születnek ilyenkor a felfüggesztésben és a meghajtásban is.

Közben a versenyzők szakadatlanul köröznek; csak tankolni állnak ki a bokszutcába, persze tankoláson azt értjük, hogy a kocsit bedugják a kétszázhúszba. Az emlékezetesebb járgányok közé tartozik a négykerekű bicaj (a hobbi kategória győztese), egy kerekes pók, egy Porsche (nem vicc, tényleg Porsche 924, ami ráadásul a saját lábán jött el Gödöllőről), egy Fiat Tipo (az átalakított szériaautó kategória győztese), egy levegővel működő, durrogó izé (innovációs különdíj), no és persze Citroen kacsa is akad, ami azonban hangtalanul suhan.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.