Alternatív hajtású járművek versenye - Villant az akku

  • Kiss Barnabás
  • 2008. május 15.

Tranzit

A krumplimeghajtású biciklit akartuk megnézni Győrben, a III. Széchenyi-futamon, de a tavalyelőtt közismertté vált járgánynak híre-hamva sem volt. Viszont akadt helyette más, szebb és jobb. A futamon egyébként bárki indulhatott, az egyetlen szabály, hogy a jármű ne használjon fosszilis üzemanyagot.
A krumplimeghajtású biciklit akartuk megnézni Győrben, a III. Széchenyi-futamon, de a tavalyelőtt közismertté vált járgánynak híre-hamva sem volt. Viszont akadt helyette más, szebb és jobb. A futamon egyébként bárki indulhatott, az egyetlen szabály, hogy a jármű ne használjon fosszilis üzemanyagot.

A Rába Vagon- és Gépgyár fénykora idején Győr az innováció fellegvárának számított, gondoljunk csak az 1938-ban kifejlesztett Botond terepjáró egymástól teljesen függetlenül imbolygó kerekeire. Igaz, hogy az egykor 20 000 embert is foglalkoztató gyár központi telephelyén ma bevásárlóközpont áll, az innováció mégsem tűnt el Győrből. Azt beszélik, hogy a Széchenyi István Egyetem műszaki karán a tanárok olyan feladatokkal lepik meg a diákokat, hogy például készítsenek sámfából automatikus csirketápadagolót. A Széchenyi-futam ötlete is az egyetemről származik, s az 2006-os premierre készült a híressé vált oldalkocsis kempingkerékpár, amelyben a másfél kiló krumpliból kiálló rézelektródák továbbították a (bio)voltokat a villanymotor felé. A járgány, bár elindulni nem tudott, a futam legnagyobb sztárja lett. A mostani harmadik alkalomra - noha volt "hobbi" kategória - jelentősen visszaszorult a barkácsolás, s a prototípus kategóriában induló járművek számítottak a legnagyobb látványosságnak.

Mire megérkezünk, elrajtolt a mezőny. Elképesztő teremtmények köröznek az egyetem parkolójában kialakított pályán, a vezető helyen az ötvenes évek Forma-1-es versenyautóira emlékeztető sárga kocsi száguld, szorosan a nyomában egy Wirecar nevezetű fagylaltoskocsi, amit a Pápamobil névre hallgató fedett tricikli követ. A futamra négyféle meghajtással lehetett nevezni: voltak, akik a sűrített levegőre esküdtek, mások a hidrogénes üzemanyagcellát és a napelemet kombinálták. Megint mások a színtiszta napenergiát, de a legtöbben az akkumulátoros megoldást részesítették előnyben. És persze ne feledkezzünk meg arról a versenyzőről sem, aki a saját izomzata mellé csak egy aprócska villanymotort állított csatasorba.

Az egyik sarokban tízen állnak körül egy félig kibelezett kis Polskit. Roskó Farkas, a csapat elektronikai szakértője sajnálja, hogy nem tudtak elindulni, de nem lettek készen a startra. Az átalakított szériaautó kategóriában indultak volna, és ha a többiek még jó sokáig köröznek, akkor a végére biztosan elkészülnek, és megtehetik legalább a tiszteletkört. (Megtörtént.) "A motor helyén huszonegy akkumulátor van. Ráadásul lítiumos, ami minden szempontból jobb, mint a savas, és az energiasűrűsége is nagyobb. Abból húsz darab kellett, hogy egy liter benzint pótolni tudjon, a lítiumosból elég tíz is. A kocsit két darab váltóáramú motor hajtja, erre még rásegít az ultrakapacitás is, ami gyorsuláskor energiát adagol a motornak." Roskó lelkesen merül el a részletekben, mi pedig végérvényesen elveszítjük a fonalat. Közben a borús idő miatt

kihullott a napelemes autó,

így ismét akad beszélgetőpartner. A Szesocart egyébként győri egyetemisták rakták össze, és borították be hat és fél négyzetméternyi napelemmel - mindezt az előző négy nap alatt. A négymilliós árat is meghaladó géppel a felhők jócskán kibabráltak, mivel a szórt fény csak tíz százalékkal tölti. A most két-három kilométer per órás sebességgel alig poroszkáló járgány verőfényben huszonöttel is repesztett volna, méghozzá folyamatosan, megállás nélkül - állítja a csapat technikusa, Pócs Ervin. De nincsenek elkeseredve, mivel a futamot próbaüzemnek fogták fel, és a május végén esedékes franciaországi Shell Eco Marathonra gyúrnak. Jó hír az is, hogy végre megjött a két újratekercselt amerikai villanymotor, így lecserélhetik az eddig használt 1 kW-os kínai gyártmányt.

Bertók Norbert, a futam egyik szervezője lelkesen mesél a tavalyelőttihez képest jócskán megizmosodott versenyről. "Több jármű, több szabadalom, kevesebb ócskavas - összegez -, az innováció azonban maradt a régi. A szakértőkből összeállt zsűri a versenyen elért sebességen kívül ezt díjazza a leginkább." Az ilyen kihívások lehelnek új életet az autóiparba, és a mostani találmányoknak a következő generációs, egyre inkább környezetbarát autók veszik majd hasznát. Hogy csak pár új fejlesztést emeljen ki, megemlíti az ultrakapacitást, a rugózási energiát visszatöltő berendezést és a fékezéskor fellépő hőenergiát hasznosító kütyüt. De új találmányok születnek ilyenkor a felfüggesztésben és a meghajtásban is.

Közben a versenyzők szakadatlanul köröznek; csak tankolni állnak ki a bokszutcába, persze tankoláson azt értjük, hogy a kocsit bedugják a kétszázhúszba. Az emlékezetesebb járgányok közé tartozik a négykerekű bicaj (a hobbi kategória győztese), egy kerekes pók, egy Porsche (nem vicc, tényleg Porsche 924, ami ráadásul a saját lábán jött el Gödöllőről), egy Fiat Tipo (az átalakított szériaautó kategória győztese), egy levegővel működő, durrogó izé (innovációs különdíj), no és persze Citroen kacsa is akad, ami azonban hangtalanul suhan.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.