Baleset-megelőzés Magyarországon - Szépítés az utolsó percben

  • B. Simon Krisztián
  • 2009. november 12.

Tranzit

Míg Európa javuló közlekedésbiztonsági statisztikákkal büszkélkedhet, az ezredforduló utáni Magyarországot sorozatos kudarcok jellemzik; csak tavaly sikerült valamit javítanunk az összképen. Nem csak a megelőzési programok gyengék: a szakértők úgy vélik, hogy amíg hiányzik az igazi kormányzati akarat, ne számítsunk semmi jóra.
Míg Európa javuló közlekedésbiztonsági statisztikákkal büszkélkedhet, az ezredforduló utáni Magyarországot sorozatos kudarcok jellemzik; csak tavaly sikerült valamit javítanunk az összképen. Nem csak a megelőzési programok gyengék: a szakértők úgy vélik, hogy amíg hiányzik az igazi kormányzati akarat, ne számítsunk semmi jóra.

A közúti baleseteket világszerte a kilencedik leggyakoribb halálozási okként tartják számon - a 15-29 éves korosztályban egyenesen ez a listavezető. Az ezredforduló után Magyarországon folyamatos kudarcok jellemezték a közlekedésbiztonságot, olyannyira, hogy 2006-ban az OECD-országok közül nálunk következett be a legtöbb közúti szerencsétlenség. Igaz ugyanakkor, hogy az utóbbi időben örvendetes változások következtek, miután a tarthatatlan helyzetre reagálva két évvel ezelőtt számos intézkedést vezetett be a kormány (objektív felelősség, zéró tolerancia, pontrendszer szigorítása). A rendőrség legújabb statisztikái pedig az idei harmadik negyedévben 2001 hasonló időszakához képest éppen 30 százalékos csökkenést mutatnak a balesetben meghaltak számát illetően (2008-hoz képest 15 százalékos a javulás); és jelentős a csökkenés a súlyos baleseteknél is (bár a könnyű sérüléses esetek száma nőtt). Az ORFK adatai szerint 2007-ben 1232 halottja és 20 635 sérültje volt Magyarországon a közúti baleseteknek, míg 2008-ban 996 halottról és 19 147 sérültről szólnak a statisztikák.

Nem csak az adataink siralmasak, sokszor már a célkitűzéseink is elmaradnak a többi uniós tagállaméitól. Az európai közlekedéspolitikáról szóló fehér könyvben az Európai Bizottság azt tűzte ki célul, hogy a tagországok 2001 és 2010 között ötven százalékkal csökkentsék a közúti balesetek számát.

Kéne egy rendszer

Ezt Magyarország nem vállalta: a személyi sérülések és halálozások számának csupán harmincszázalékos csökkentését irányozta elő, az ötvenet 2015-ig kellene elérnie. "Nem védeném azt, aki ezt a döntést meghozta, de tényleg így reális - mondja Holló Péter, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) kutató professzora. - 2001 és 2007 között fokozatosan romlott a közlekedésbiztonság, javulás csak tavaly, mondhatni a huszonnegyedik órában volt. Ám ehhez nagyon szigorú, az átlagember szemében népszerűtlen intézkedések kellettek - például az objektív felelősség bevezetése, ami azt jelenti, hogy a gépjármű üzemben tartója felel a szabályok betartásáért, s nem háríthatja el a felelősséget arra hivatkozva, hogy nem ő vezetett. Tulajdonképpen ez volt a jogi előfeltétele annak, hogy sebesség-ellenőrző kamerák működhessenek. Magas szintű politikai akarat szükséges ahhoz, hogy ilyen szabályok életbe léphessenek, és sajnos úgy látom, hogy most megint a puhítás irányába tartunk. Azzal, hogy bizonyos dolgok kikerültek a pontrendszer hatálya alól, attól kell tartani, hogy csorbát szenved a rendszer. Hiszen az lenne a lényeg, hogy a szabályszegésekért egyre súlyosabb szankciók járjanak, amelyek így visszatartanák a vezetőket."

"Franciaországban öt év alatt 48 százalékkal csökkent a közúti halálozások száma. Magyarországon is volt már ilyen, 1990 és 2000 között. Most viszont nem fog menni. 2008 végére ugyan húsz százalékkal csökkent a közúti halálozások száma, de az unió egészében huszonnyolccal" - tette hozzá Holló, aki szerint a többéves sikertelenség részben arra vezethető vissza, hogy 2001-ben emelkedett a sebességhatár Magyarországon, jóllehet negatív hatásait már első ránézésre is bizonyítani lehetett. "Ez egy politikai döntés volt, ami a lakosság körében talán sikert aratott. De nem szabad elfelejteni, hogy az átlagsebesség növelésének negyedik hatványával nő a halottak száma. Ezt a törvényhozók vagy nem tudták, vagy úgy gondolták, hogy Magyarországon nem lesz így. De így lett: 2002-ben kétszázzal többen haltak meg az utakon."

"Kevés közép- vagy kelet-európai ország indított saját nemzeti közlekedésbiztonsági programot. Ráadásul a legtöbb törekvés ad hoc jellegű és túlságosan rosszul ellenőrzött ahhoz, hogy leszűrhessük belőle, milyen hatással vannak a biztonságra" - véli Kathleen Elsig, a Világbank és a Nemzetközi Vöröskereszt által 1999-ben létrehozott Global Road Safety (GRSP) egyesület Európáért felelős regionális menedzsere. Ezekben az országokban számos probléma nehezíti a biztonságos közlekedési kultúra kialakulását: a közlekedőknek - a gyalogosoknak is - hiányosak az ismereteik az utak biztonságos használatáról, hiányzik a politika elkötelezettsége, és általában lassan reagálnak az illetékes szervek, ami miatt például túl sokan halnak meg útban a kórház felé.

Elsig is úgy véli, hogy a javulás a szigorúbb büntetéseknek köszönhető, de fontosnak tartaná egy teljes rendszer kidolgozását. "Az EU-nak kiemelten kellene foglalkoznia Közép- és Kelet-Európával, így erősítve a politikai elkötelezettséget, és támogatnia kellene a civil szervezetek munkáját, mivel azok a társadalom olyan részeibe is eljuttatják üzeneteiket, ahová a kormányzat nem képes - például, hogy az alkoholistákkal foglalkozó programokban a biztonságos közlekedésről is essék szó. Tudatosítani kell az egyéni felelősséget, megértetni a közlekedőkkel, milyen következményei lehetnek, ha nem kötik be magukat, vagy isznak vezetés előtt."

Folyamatos kommunikáció

Felvilágosító munka Magyarországon is folyik, néha a politikai döntéseket kiegészítve. "A jogszabályi változásokat meg kellett ismertetni az emberekkel. 2008 első négy hónapjában sikerült felhívnunk a közlekedők figyelmét a változásokra, és a statisztikák azt mutatják, hogy sikerült megismertetnünk a járművezetőket az új szabályokkal" - mondta Kiss Csaba alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottságának (OBB) ügyvezető elnöke, bár véleménye szerint a törvények önmagukban nem tudnak csodát tenni. Az OBB felel a tévéreklámokért és az óriásplakátokért, működését a műszaki vizsgadíjakból befolyt összegből fedezi, amely idén 750 millió forint volt.

A GRSP Hungary szintén az emberi tényezőre koncentrál. "Kiemelt témánk a biztonsági öv, elsősorban ezen a területen próbáljuk nagyobb tudatosságra ösztönözni az autóvezetőket. Jelenleg az első üléseken az emberek körülbelül nyolcvan százaléka használja a biztonsági övet, a hátsó üléseken negyven. Az EU-átlag viszont kilencven százalék felett van" - panaszkodik Bérces Ágota, a szervezet elnöke. Az egyesület tagjai ingyen dolgoznak, és kampányaikba a szponzorációs, illetve a tagdíjakból befolyt összeget forgatják vissza, ami nem több évi "néhány millió" forintnál. Bérces szerint a hosszú távú siker titka a folyamatos kommunikáció, az állandó médiajelenlét lenne, de erre nincs pénz. "A legtöbb európai országban működik egyfajta visszaforgatási rendszer, ami azt jelenti, hogy a biztosítási díjba vagy a benzin árába be van építve egy adótartalom, ami egy közlekedésbiztonsági alapba csorog be. Ebből aztán az állam különböző közlekedési témájú kampányokat finanszíroz" - mutatott rá az elnök egy működőképes megoldásra.

utak

A jármű- és pályahibák közvetlenül a baleseteknek mindössze egy százalékáért felelősek ugyan, ám egyes kutatások alapján valószínűsíthető, hogy a közúti infrastruktúra kialakítása akár 25-30 százalékos arányban is szerepet játszhat a baleseti helyzetek kialakulásában. Ezért lenne fontos a balesetveszélyes gócpontok megszüntetése és az ún. "megbocsátó környezet" kiépítése. Az utóbbinak az a célja, hogy a gépjárművezető által elkövetett hibát a környezet ne "büntesse", azaz az út mentén ne legyenek akadályok, fák, támfalak, oszlopok, amelyeknek ütközve halálos következménnyel jár a figyelmetlenség; a sofőrnek pedig lehetősége lenne arra, hogy korrigálja a hibát. Ennek érdekében Magyarország hamarosan csatlakozik az ún. EURORAP programhoz, amelynek gazdái külföldi szakértőkkel körbejárják az utakat, és értékelik őket. "Ahol nincs meg a megfelelő biztonság, ott intézkedni fognak - mondja Holló Péter. - A szemlélet terjed, de még nem eléggé, azok a magasságkorlátozók például, amelyek leborotválják a busz tetejét, és megölik az utast, semmiképp nem nevezhetők megbocsátónak."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.