CSI: az interaktív kiállítás - Zizi labor

  • - tévésmaci -
  • 2009. december 17.

Tranzit

Emlékeznek önök Will Grahamre? Megértem - pedig kéne. Mert amikor belépünk erre a kiállításra, egy tévéképernyőn elénk ugrik Anthony E. Zuiker, a Helyszínelők első számú éceszgébere, és lead valami dajkamesét arra nézvést, hogy honnan támadt neki Amerika (és a világ) egyik (s egy időben: a) legnépszerűbb televíziós sorozatának az ideája. S miként tanulmányozta az "igazi helyszínelők" (amilyenek mindjárt mi is leszünk) munkáját. Semmi okunk kételkedni a szavában, ám a kismillió (momentán a 216-nál járunk) epizódból álló (és 2 dettó sokrészű spin-offal is megtoldott) tévészériának mélyebben húzódnak a gyökerei; amiről Zuiker nem beszél, meglehet, nem is tud, vagy nem érdekli.

Emlékeznek önök Will Grahamre? Megértem - pedig kéne. Mert amikor belépünk erre a kiállításra, egy tévéképernyőn elénk ugrik Anthony E. Zuiker, a Helyszínelők első számú éceszgébere, és lead valami dajkamesét arra nézvést, hogy honnan támadt neki Amerika (és a világ) egyik (s egy időben: a) legnépszerűbb televíziós sorozatának az ideája. S miként tanulmányozta az "igazi helyszínelők" (amilyenek mindjárt mi is leszünk) munkáját. Semmi okunk kételkedni a szavában, ám a kismillió (momentán a 216-nál járunk) epizódból álló (és 2 dettó sokrészű spin-offal is megtoldott) tévészériának mélyebben húzódnak a gyökerei; amiről Zuiker nem beszél, meglehet, nem is tud, vagy nem érdekli.

E gyökérzet pediglen kettős. A vastagabbik a televízió mint médium és a detektívtörténetek bensőséges szövetségéből (hétköznap estéink Bonnie és Clyde-jai ők így együtt) ered. A vékonyabbik pedig a nevezett Will Graham figurájából, aki az egyebek mellett termékenységéért tiszteletre méltó Michael Mann 1986-os szerzeményének, Az embervadásznak a hőse - egy megszállott exrendőr, sorozatgyilkosság-specialista, William L. Petersen hű megformálásában. Nos, ha Will Graham nem lett volna, aligha van Gil Grissom is (már nincs: Petersen valamivel 200 előtt kiszállt a sorozatból, helyén Laurence Fishburne tündököl). A Las Vegas-i helyszínelőket ugyanis egy megszállott szakértő (konkrét tudós) vezeti. Személyiségének ez az (úgyszólván egyetlen létező) oldala nem csupán azért fontos, mert a kiállítás azt ígéri, hogy egy órára (bő egyepizódnyi időre) mi is ilyenné válhatunk, hanem azért is, mert karaktere szorosan illeszkedik a televíziós krimiszériák társadalmi programjába - itt azonban legalább Derrickig vissza kell lépnünk, a megbízható tisztviselőig.

Mert a krimisorozatok azért mégiscsak a biztonságérzetünk karbantartását igyekeznek szolgálni, ami azt illeti, kielégítő hatékonysággal. Hogy nekünk épp a regnáló rezsim védelmében van a legjobb dolgunk ezen a szörnyű világon. Hisz' olyan megbízható tisztviselők vigyáznak ránk, mint a kertvárosi szomszédunkra úgy hasonlító Derrick főfelügyelő - ezért volt létezhetetlen műfaj a szocialista krimi, mert a komcsi alatt legfélrevezetettebb tömegek sem hitték komolyan, hogy jó nekik, pláne, hogy biztonságban lennének. S nincs ez másként veszélyesebb korokban és vidékeken sem, Vegasban már nemcsak a humánus reláció, de a technikai apparátus is olyan fejlett, hogy alkalmasint magától fény derül minden bűnesetre. Van a csodálatos felszereltség, a főszereplők ezek virtuóz kezelői, csupa szakelem, a voltaképpeni rendőr rendőr (Jim Brass kapitány - Paul Guilfoyle) csak afféle bumfordi hátramozdító közöttük, ha nincs más megoldás, pisztolyt ránt (bár fizimiskáját tekintve ő is nyilvánvalóan a tisztviselői karba tartozik). Nos, az sem véletlen, hogy ezen a kiállításon Brass kapitánynak nem nagyon osztottak zsugát.

Miután meghallgattuk Zuiker önfényből előszivárgó jókívánságait, alátéttel és ceruzával, továbbá egy leginkább biztosítási kárbejelentőre emlékeztető papirossal felfegyverkezve vághatunk neki a bűn üldözésének; három eset közül választhatván. Van egy sivatagi ügy, melyben a szél egy kifehéredett csontvázról sodorja le a finom homokszemcséket. Van két autóbalesetnek látszó ügy, az egyikben fiatal nő fekszik kinyúlva az utcán, ruháján kocsikerék nyomával, a másikban egy autó rohant be egy utcára néző földszinti lakás nappalijába (egy pillantást vetve a bútorzatra, alighanem öreganyámék lakhatnak ott - nyilván a kalandvágyuk vihette őket Bugsy Siegel és Gil Grissom városába). Miután választottunk, lejárhatjuk a nyomozás pontos útját, kis laborból nagy laborba, daktiloszkópiából proszektúrára és így tovább - olyan ez, mint a szalag mellett végzett munka, olyanok vagyunk épp, mint ezer Chaplin a Modern időkben (nem, majd Grissom!).

Vagyis, hogy nem is mi megyünk, inkább mi vagyunk a szalagon, minden jön a kezünk alá, első állomás a mit tudom én már, mi, ott azonosíthatjuk az áldozaton talált keréknyomokat, tán jellemző, hogy az egy lépéssel mindig előttem járó detektív rögtön felkiáltott, hogy ez csak Hankook lehet, de társa csitította kicsit, hogy nem kéne ebbe is politikát keverni. Aztán a következő állomáson mondjuk az áldozat személyazonosságát tisztázhattuk roppant tudományos módszerekkel. Nos, a tudomány előtt kétségkívül le a kalappal: így jártunk még néhány (három-négy) stáción keresztül, itt egy szép nagyító, amott valami más egyszerű eszköz állott rendelkezésünkre, s a képernyőről valamelyik szimpatikus szereplő, feltesszük, a terület szakértője a szériában mondott pár segítő szót nekünk, illetve komoly szavakkal emlékeztetett a látott szakág fontosságára és különös hatékonyságára.

És mindeközben egyre szorult a hurok.

A végén aztán - rövid közelharc árán, Vegas kemény hely - letelepedhettünk egy személyi számítógép elé, ahol, mondjuk így, vizsgálódásaink (helyszínelői munkánk) eredményét felvive a gépre, szembesülhettünk csalhatatlanságunk tényével, melyről egy valóban szolid összeg leszúrása után akár egy oklevelet is hazavihetünk. Jobb esetben, rosszabban - ezt elég nehéz feltételezni - megjelent a képernyőn Grissom tudós, és derűsen a tudomásunkra hozta, hogy ritka eredeti megoldás ugyan a miénk, de hát sajnos az élet ennél némileg földhözragadtabb, ezért ellenőrizzük gyorsan még egyszer az eredményeinket, s meglátjuk, hol fordultunk tévútra. Mi úgy a Fény utca és a Lövőház utca sarkán...

De azért van ebben a tévészériákból applikált "interaktív kiállítás" műsorszámban innováció és spiritusz nyilvánvalóan rengeteg. A teljesség leghalványabb igénye nélkül pillantsunk búcsúzóul személyes kedvenceinkre, kizárólag az amerikai csúcsszériák közül. Mi lenne, ha drogot kéne árusítanunk baltimore-i fekáknak az utcasarkon? Hogy boldogulnánk egy turmixgépbe esett szerencsétlen hullájával, ha a felesége nyitott koporsót akar? Talán Tommy Gavinnel lezúdítani egy ültő helyünkben pár palack Bushmillst, az még menne. De biztos nagyon meg lennénk sértődve, ha már a ruhatárnál térden lőne Jack Bauer: "Kinek dolgozol?" "Hrrrr, nyaff, a Magyar Narancsnaaaaa, nyekk!"

Millenáris Fogadó, február 7-ig, teljes árú belépő: 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.