Futópálya a Margitszigeten: Gumival vagy gumi nélkül

  • Linder Bálint
  • 2003. október 23.

Tranzit

Nyár elején adták át a Margitszigetet ölelő futósáv első, 3,2 km-es szakaszát, a 192 millió forintból megvalósított fővárosi beruházás azonban vegyes fogadtatásra talált. Az ott edző atléták és trénereik például nagy ívben elkerülik az izületek kímélésére lefektetett gumicsíkot, szerintük a pudingszerűre sikeredett matéria lefékezi a mozgást, rendszeres használata pedig egészségtelen lehet. Az illetékes hatóság nem tud arról, hogy a pályába épített termék használatára építőipari-műszaki engedélyt kértek volna.

Nyár elején adták át a Margitszigetet ölelő futósáv első, 3,2 km-es szakaszát, a 192 millió forintból megvalósított fővárosi beruházás azonban vegyes fogadtatásra talált. Az ott edző atléták és trénereik például nagy ívben elkerülik az izületek kímélésére lefektetett gumicsíkot, szerintük a pudingszerűre sikeredett matéria lefékezi a mozgást, rendszeres használata pedig egészségtelen lehet. Az illetékes hatóság nem tud arról, hogy a pályába épített termék használatára építőipari-műszaki engedélyt kértek volna.Azöldterületben, sportlétesítményben szűkölködő fővárosiak a Margitszigetre járnak kocogni, ahogy számos sportág képviselői is itt körözve erősítenek. Este a part sötét ugyan, de már van, ahol öltözni lehet, nyár óta pedig a pesti oldal felőli keskeny futósztrádán lehet mozogni "Az egész Demszky Gábor ötlete volt" - vág bele a helyi futóélet komfortosításának történetébe Csanak Géza, a korábban Úttörő Stadion névre hallgató Margitszigeti Atlétikai Centrum (MAC) vezetője. Az alapvető infrastruktúra kiépülése is a város vezetőjének köszönhető, a kilencvenes évek derekán itt kocogó Demszky ugyanis hol gépkocsijában, hol a közeli szállodában kényszerült átöltözni, miközben felfigyelt arra, hogy az emberek meg mackóban villamosoznak ki otthonról a szigetre. Főpolgármesteri ráhatásra hat éve a MAC öltözői megnyíltak a közönség előtt, ahol ma is

baráti áron tusolhatunk:

1600 Ft a havibérlet, míg a napijegy 300 Ft-ba kerül. A saját belső futó- és focipályával rendelkező fővárosi tulajdonú létesítmény azóta 3200 állandó tagot számlál.

A szigetkör jó a keringésnek, de megviseli az ízületeket, vagyis hosszabb távon a leaszfaltozott budai partszakasz a legártalmasabb. A legjobb pálya a természetes talaj, de az atlétikai stadionokat borító ún. rekortán, a salak vagy a megfelelő minőségű gumiszőnyeg is mérföldekkel jobb, mint az aszfalt. A városvezetés a futók ízületeinek megkímélésére rugalmas anyagú futókör megépítését határozta el, a kezdeményezés számára tavaly a közgyűlés 192 millió forintot szavazott meg. A fővállalkozó Főkert Rt. és alvállalkozója, a Globál Sport Kft. idén látott munkához, a kivitelezés során a beruházó érdekeit a MAC képviselte. A pálya első felét nagy meglepetésre nem a budai oldalon fektették le, Csanak Géza szerint azért, mert az aszfalt gumírozásának engedélyeztetési eljárása még tovább nyúlt volna. Azt, hogy a kör végül mikor zárul be, még találgatni sem lehet.

A Margitsziget budai hídfőjénél található MAC-telep zsibongójában versenyzők és hobbisták készülnek teljesíteni a penzumot, a szekrénykulcsokat osztogató pénztáros szerint a megépült félkör érezhető forgalomnövekedést hozott. Mi is tréningbe bújunk, melegítünk és puhatolózunk. "Azért ezen jobb döcögni, mint a hepehupás talajon" - szögezi le két huszonéves lány, mások azonban épp az ellenkezőjét mondják. "Aki ezt a futókört lerakta, életében két métert nem futott,

olyan puha,

hogy nem lehet rajta edzeni - mondja egy szőke fiatalember, aki a magyarázatot is tudni véli. Egész tavasszal kerülgettük a földkupacokat, állt a munka, aztán hirtelen elkezdtek rohamtempóban haladni. Talán le kellett volna rendesen zárni egy-két hétre, hogy megkeményedhessen az anyag." "Hagyjon békén, én már eleget bosszankodtam" - siet ki a levegőre izmait nyújtani egy középkorú férfiú, fiatal edzőpartnere azonban szívesen elmondja véleményét. "Ez egy vacak. Leszálltam róla, mert megfájdult az Achillesem. Több helyen olyan, mint a puding. Próbáljátok ki!"

"Borzalmas. Ha sokat futsz rajta, megfájdul a térded. Eszem ágában sincs rámenni" - utasít el Fülöp József, a maratoni bajnokságokra, mezei versenyekre a szigeten készülő Mikro SC elnöke, így magányosan indulunk a tesztkörre. Eleinte csak azt tapasztaljuk, hogy a rücskös, bordó felület a hagyományos rekortánnal szemben enyhén süpped, meg azt, hogy az egy méter széles csíkon egymás mellett ketten már sokan vagyunk, a hétköznap délutáni csúcsforgalomban a szembejövők elől rendre a szétterített gyöngykavicson kötünk ki. Később fokozatosan romlik a minőség, több szakaszon meglehetősen összeroskadt anyagot tapodunk, az Árpád híd előtt pedig mintha szivacson kocognánk. Itt olyan viharvert a pálya, hogy a túloldalon kezdődő beton már nem is olyan fájdalmas perspektíva.

Jenkey András, a Vasas futószakosztályának edzője már nyár derekán visszaterelte tanítványait a 26-os busz vonalára, Szűcs Csaba, a maratoni táv magyar csúcstartója pedig arról számolt be, hogy eső idején a horpadásokban állt a víz. Van, aki szerint a túl puhára hangolt gumi úgy nyeli a futó energiáját, mint kacsa a nokedlit. "Ez a pálya szokatlan terhelést ró a lábra. Futóim egy része arra panaszkodott, hogy izomlázuk van, másoknak érzékeny lett a csonthártyája" - mondta Gál Géza, a Budapesti Honvéd atlétikai szakosztályának edzője, akinek tanítványai maguktól szoktak vissza a betonra. "Nem szakember építette" - vélekedik több futó, pedig tudomásuk szerint a Globál Sport Kft. olyan alvállalkozó, amely korábban már adott át futópályát, bár a referenciákkal sem mindenki elégedett. "Ugyanaz a cég csinálta nálunk a távolugró gödörhöz vezető rekortáncsíkot. Gödröket hagytak rajta, amikben eső után áll a víz, nem lehet rajta edzeni" - mondta Zsoffay Róbert, a MAC atlétika szakosztályának vezetője.

A fővállalkozó Főkert Rt.-nél mindössze annyit voltak hajlandók elárulni, hogy tudomásuk szerint a beruházással kapcsolatban garanciális problémák merültek fel, de a főváros részéről a projektet felügyelő MAC szerint mindössze ízlésbeli különbségekről van szó. "Mi direkt ilyen puhára akartuk." Csanak Géza szerint a minőséggel kapcsolatban a műszaki ellenőrzést végző cég sem emelt óvást. A MAC vezetője elmondta, hogy a svájci parkokban is ilyen puhaságú gumiszőnyegeket fektetnek a futók alá, valamint házi közvélemény-kutatásuk is azt bizonyítja, hogy a döntő többség maradéktalanul elégedett, különösképpen az amatőrök. Mivel azonban szeretnének mindenkinek kedvezni, az állatkertnél kísérleti jelleggel megpróbálnak keményíteni az anyagon.

Magyarországon minden, nem teljesen szabványosított építési termék forgalomba hozatalához építőipari-műszaki engedélyt kell kérni, a beépíteni kívánt anyagot enélkül természetesen felhasználni sem szabad. Kíváncsiak voltunk, hogy a Margitszigeten a zúzott kő alapra fektetett fekete, újrahasznosított gumi és a tetejére rakott bordó, UV-álló, úgynevezett epdm granulátum duettjére mint építési termékre kiadott-e engedélyt az erre kizárólagosan jogosult Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs (ÉMI) Kht. A hatóságtól azt a választ kaptuk, hogy a fenti tárgyi jellemzőkkel rendelkező termékre nyilvántartásuk szerint nem adtak ki engedélyt.

Szerettük volna a pénzforrást biztosító Fővárosi Önkormányzat véleményét is megtudni, de sajtóosztályuk szóbeli és írásos megkeresésünk nyomán sem talált nyilatkozót.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk