Gép + guide: Bábelhall és vámpírszolárium

  • - bodoky -
  • 1999. július 29.

Tranzit

{k199930_25;b} Mindennap 10-02 Zöld Pardon Petőfi híd, budai hídfő alkonyattól pirkadatig
A Cyber-sushi ugyanis szerdánként 20-02 között partit rendez, amelyen a belépés és az internet ingyenes, mindössze regisztrálni kell magunkat a fent megadott internetcímen.

A parkolóházként funkcionáló pincéből lifttel közelíthetjük meg a helyszínt, ahol éjfélkor már nem kérték a neten beszerzett jelszót, egyáltalán semmiféle őrség nincs, ami saját magunk ismeretében egyszer még komoly biztonsági problémát okozhat. Az átriumos előtérben és a tetőteraszon a legutolsó kaliforniai divat szerint öltözött fiatalok pezsgőznek, ismert és kevésbé ismert DJ-k kevergetik a nyugati part slágereit, nincs tömeg, és néhány csaj mintha a Vad pálmák című kultfilmből lépett volna elő, csak az albínó rinocérosz hiányzik az úszómedencéből. Számomra, aki a művelt társadalom megvetésével dacolva, a Pólusba és a Dunába is járok moziba, kimondottan úri közönségnek tűnik, ami itt, a Rózsadomb tetején talán nem is meglepő. A bárpultban hideg sörök, a játékteremben darts, nyerőgépek és biliárd; dohányozni, inni a gépteremben is lehet, és állítólag tényleg van sushi, bár ezt a funkciót nem teszteltük. Viszont szinte mindig akad szabad gép az iMacekből, PC-kből és egy Silicon Graphics munkaállomásból álló parkban, egyszóval minden együtt van, amit egy igazi kiber-kávézótól elvár egy humanoid, és a törzsvendégek szerint nincs ez másképp nappal sem, amikor 600 Ft/óra áron internetezhet, akinek nincs gépe, nem bír magával a délután 6-kor kezdődő kedvezményes időszakig, vagy otthon csak az erkélyen hagyja dohányozni a család.

A kiber-kávézó felderítése után virtuálisvalóság-túrára invitáltak a kollégák: korábban "fizetésnap van a MaNcsban" jellegű nagyvárosi legendának minősítettem a hírt, hogy a Nincs Pardon üzemeltetői zenés-táncos szórakozóhelyet nyitottak egy közparkban a Duna-parton, de most már azon sem lennék meglepődve, ha a Miniszterelnöki Hivatal acidpartit rendezne az Erzsébet téri gödörben, Semjén Zsolt beállna dobolni egy krisnás örömzenekarba, a Matáv pedig önként kivonulna a kábeltévépiacról. A Petőfi híd lábánál egy Ráckertbe oltott Diáksziget működik, mintha mi sem volna természetesebb. Egy nádfedeles kocsmapult, néhány fonott szék, asztal és gyékény a szezonális lokál összes berendezése, a késői (korai) időpont és a retrográd zenei világ ellenére számosan mozognak a táncbetonon, tülekszenek a pultnál, vagy süttetik magukat a holdfényben egy gyékényre heveredve, a képernyőkímélőn pedig a Duna hömpölyög.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.