Gép + guide: Bábelhall és vámpírszolárium

  • - bodoky -
  • 1999. július 29.

Tranzit

{k199930_25;b} Mindennap 10-02 Zöld Pardon Petőfi híd, budai hídfő alkonyattól pirkadatig
A Cyber-sushi ugyanis szerdánként 20-02 között partit rendez, amelyen a belépés és az internet ingyenes, mindössze regisztrálni kell magunkat a fent megadott internetcímen.

A parkolóházként funkcionáló pincéből lifttel közelíthetjük meg a helyszínt, ahol éjfélkor már nem kérték a neten beszerzett jelszót, egyáltalán semmiféle őrség nincs, ami saját magunk ismeretében egyszer még komoly biztonsági problémát okozhat. Az átriumos előtérben és a tetőteraszon a legutolsó kaliforniai divat szerint öltözött fiatalok pezsgőznek, ismert és kevésbé ismert DJ-k kevergetik a nyugati part slágereit, nincs tömeg, és néhány csaj mintha a Vad pálmák című kultfilmből lépett volna elő, csak az albínó rinocérosz hiányzik az úszómedencéből. Számomra, aki a művelt társadalom megvetésével dacolva, a Pólusba és a Dunába is járok moziba, kimondottan úri közönségnek tűnik, ami itt, a Rózsadomb tetején talán nem is meglepő. A bárpultban hideg sörök, a játékteremben darts, nyerőgépek és biliárd; dohányozni, inni a gépteremben is lehet, és állítólag tényleg van sushi, bár ezt a funkciót nem teszteltük. Viszont szinte mindig akad szabad gép az iMacekből, PC-kből és egy Silicon Graphics munkaállomásból álló parkban, egyszóval minden együtt van, amit egy igazi kiber-kávézótól elvár egy humanoid, és a törzsvendégek szerint nincs ez másképp nappal sem, amikor 600 Ft/óra áron internetezhet, akinek nincs gépe, nem bír magával a délután 6-kor kezdődő kedvezményes időszakig, vagy otthon csak az erkélyen hagyja dohányozni a család.

A kiber-kávézó felderítése után virtuálisvalóság-túrára invitáltak a kollégák: korábban "fizetésnap van a MaNcsban" jellegű nagyvárosi legendának minősítettem a hírt, hogy a Nincs Pardon üzemeltetői zenés-táncos szórakozóhelyet nyitottak egy közparkban a Duna-parton, de most már azon sem lennék meglepődve, ha a Miniszterelnöki Hivatal acidpartit rendezne az Erzsébet téri gödörben, Semjén Zsolt beállna dobolni egy krisnás örömzenekarba, a Matáv pedig önként kivonulna a kábeltévépiacról. A Petőfi híd lábánál egy Ráckertbe oltott Diáksziget működik, mintha mi sem volna természetesebb. Egy nádfedeles kocsmapult, néhány fonott szék, asztal és gyékény a szezonális lokál összes berendezése, a késői (korai) időpont és a retrográd zenei világ ellenére számosan mozognak a táncbetonon, tülekszenek a pultnál, vagy süttetik magukat a holdfényben egy gyékényre heveredve, a képernyőkímélőn pedig a Duna hömpölyög.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.