Kelet-európai veteránautós-találkozó - Balatonakali: Éden a pléden

  • - legát -
  • 2001. július 19.

Tranzit

Elsőnek a Balaton. A hatvanas években az illetékesek ilyennek álmodhatták a szabadidő tartalmas eltöltését, sőt többet mondok: a paradicsomot. Vakító napfény, sátrak, frottírtörülközők, távolban egy fehér vitorla. A kemping füve zöld, a zuhanyzó padlójáról enni lehet, sőt van hideg sör is. És persze mindenütt pompás autók: Skodák, Wartburgok, Moszkvicsok. Ha a Kádár János Baráti Társaság azt a képregényrajzolót kérné föl, aki a Jehova Tanúinak is dolgozik, hogy idealizálja cseppecskét a szocializmust, valami hasonlót kanyarintana a kockákba. Legfeljebb a kemping nevét változtatná Holidayről Zójára. De ahhoz még neki sem lenne bátorsága, hogy három, pléddel letakart szélvédőjű Ferrarit is rajzoljon. Az túl dekadens volna.
Elsőnek a Balaton. A hatvanas években az illetékesek ilyennek álmodhatták a szabadidő tartalmas eltöltését, sőt többet mondok: a paradicsomot. Vakító napfény, sátrak, frottírtörülközők, távolban egy fehér vitorla. A kemping füve zöld, a zuhanyzó padlójáról enni lehet, sőt van hideg sör is. És persze mindenütt pompás autók: Skodák, Wartburgok, Moszkvicsok. Ha a Kádár János Baráti Társaság azt a képregényrajzolót kérné föl, aki a Jehova Tanúinak is dolgozik, hogy idealizálja cseppecskét a szocializmust, valami hasonlót kanyarintana a kockákba. Legfeljebb a kemping nevét változtatná Holidayről Zójára. De ahhoz még neki sem lenne bátorsága, hogy három, pléddel letakart szélvédőjű Ferrarit is rajzoljon. Az túl dekadens volna.

A találkozón azonban

három áramvonalas példány

virít, német rendszámmal. Messziről, ellenfényben érthetlen, mit keresnek ezek itt, ahol a Warszawáknak jár a taps, ahová egy fanatikus Barkasszal, egy másik pedig Csepel teherautóval érkezett. Minek jönnek ezek ide megjátszani magukat?

Közelebb lépve kezd gyanússá válni a dolog, pedig kétségkívül szép vonalú, lapos sportkocsikat láthatunk, amelyeknek ráadásul fölfelé nyíló szárnyas ajtajuk van, sőt a büszke tulajdonosok, jóravaló, kövér fiatalemberek, olyan büszkén feszítenek a kocsik mellett, mintha azok valóban Ferrarik lennének.

Igen ám, de a Ferrarin nincsenek Wartburg-indexek, Barkas-kilincsek, Skoda-hátsólámpák. "Ez nem lehet igaz! Ez három Melkus, három kib-baa-szott Melkus" - szólal meg remegő hangon valaki a trabant-wartburgos kemény magból. Szeme elhomályosul, és számára minden bizonnyal az igazság pillanata jött el, hogy nemcsak képről, hanem a maga valóságában is láthatja, mindjárt három példányban Heinz Melkus keletnémet autóversenyző Wartburg alvázra álmodott remekművét a 70 lóerős Melkus RS 1000-et, amelyből mindössze hetvenöt darabot gyártottak 1969 és 1974 között az NDK-ban. Döbbenetes. Persze, ami egy rajongó álmainak tárgya, lehet másféle szimbólum is, hiszen a Melkus RS 1000-es a tökéletes kamu. Mint a rendszer, amelyben kitalálták.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk