Kelet-európai veteránautós-találkozó - Balatonakali: Éden a pléden

  • - legát -
  • 2001. július 19.

Tranzit

Elsőnek a Balaton. A hatvanas években az illetékesek ilyennek álmodhatták a szabadidő tartalmas eltöltését, sőt többet mondok: a paradicsomot. Vakító napfény, sátrak, frottírtörülközők, távolban egy fehér vitorla. A kemping füve zöld, a zuhanyzó padlójáról enni lehet, sőt van hideg sör is. És persze mindenütt pompás autók: Skodák, Wartburgok, Moszkvicsok. Ha a Kádár János Baráti Társaság azt a képregényrajzolót kérné föl, aki a Jehova Tanúinak is dolgozik, hogy idealizálja cseppecskét a szocializmust, valami hasonlót kanyarintana a kockákba. Legfeljebb a kemping nevét változtatná Holidayről Zójára. De ahhoz még neki sem lenne bátorsága, hogy három, pléddel letakart szélvédőjű Ferrarit is rajzoljon. Az túl dekadens volna.
Elsőnek a Balaton. A hatvanas években az illetékesek ilyennek álmodhatták a szabadidő tartalmas eltöltését, sőt többet mondok: a paradicsomot. Vakító napfény, sátrak, frottírtörülközők, távolban egy fehér vitorla. A kemping füve zöld, a zuhanyzó padlójáról enni lehet, sőt van hideg sör is. És persze mindenütt pompás autók: Skodák, Wartburgok, Moszkvicsok. Ha a Kádár János Baráti Társaság azt a képregényrajzolót kérné föl, aki a Jehova Tanúinak is dolgozik, hogy idealizálja cseppecskét a szocializmust, valami hasonlót kanyarintana a kockákba. Legfeljebb a kemping nevét változtatná Holidayről Zójára. De ahhoz még neki sem lenne bátorsága, hogy három, pléddel letakart szélvédőjű Ferrarit is rajzoljon. Az túl dekadens volna.

A találkozón azonban

három áramvonalas példány

virít, német rendszámmal. Messziről, ellenfényben érthetlen, mit keresnek ezek itt, ahol a Warszawáknak jár a taps, ahová egy fanatikus Barkasszal, egy másik pedig Csepel teherautóval érkezett. Minek jönnek ezek ide megjátszani magukat?

Közelebb lépve kezd gyanússá válni a dolog, pedig kétségkívül szép vonalú, lapos sportkocsikat láthatunk, amelyeknek ráadásul fölfelé nyíló szárnyas ajtajuk van, sőt a büszke tulajdonosok, jóravaló, kövér fiatalemberek, olyan büszkén feszítenek a kocsik mellett, mintha azok valóban Ferrarik lennének.

Igen ám, de a Ferrarin nincsenek Wartburg-indexek, Barkas-kilincsek, Skoda-hátsólámpák. "Ez nem lehet igaz! Ez három Melkus, három kib-baa-szott Melkus" - szólal meg remegő hangon valaki a trabant-wartburgos kemény magból. Szeme elhomályosul, és számára minden bizonnyal az igazság pillanata jött el, hogy nemcsak képről, hanem a maga valóságában is láthatja, mindjárt három példányban Heinz Melkus keletnémet autóversenyző Wartburg alvázra álmodott remekművét a 70 lóerős Melkus RS 1000-et, amelyből mindössze hetvenöt darabot gyártottak 1969 és 1974 között az NDK-ban. Döbbenetes. Persze, ami egy rajongó álmainak tárgya, lehet másféle szimbólum is, hiszen a Melkus RS 1000-es a tökéletes kamu. Mint a rendszer, amelyben kitalálták.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.