Zaporozsec-klub

Újra szól a hatlövetű

Tranzit

A szovjet iparcikkek hatása a magyar fogyasztókra végletes volt, mint egy partizánosztag parancsnoka. Voltak népszerű termékek, mint a Sokol rádió, Rakéta karóra, a laktanyából, komisszártól szarér´, húgyér´ beszerezhető egytonnás színes televízió, Szaratov hűtőszekrény, nem beszélve az igazi státusszimbólumról, az ezerötös Ladáról és a mindennapi Sztolicsnaja vodkáról. Másrészt viszont olyan cuccok is voltak, amelyek a kutyának sem kellettek. Aki látott már kandallót imitáló öntöttvas hősugárzót, bumfordi hokikorcsolyát vagy terepszínű gyerekbiciklit, ipari áramról működtethető szamovárt, tudja, mire gondolok.

A leglátványosabb bukott exporttermék minden kétséget kizáróan a Zaporozsec volt. Egy jármű, amire még abban a rendszerben sem volt szükség, amelyben egyébként öt-tíz évig kellett várni arra, hogy autót vásárolhassunk. Pedig a Zaporozsecnél nem volt várakozás, például 1979-ben a magyar polgár 68 ezer forint leszurkolása után szinte azonnal vihette haza a Merkur-telepről új szerzeményét. Csakhogy hamar rá kellett jönnie: az önfeledt száguldozás ellenére ezzel a kocsival - hiába 45 lőerő, 1200 köbcentis motor, citrom- vagy okkersárga, azúrkék vagy korallpiros fényezés - nem tud csajozni, sőt még irigyelni sem fogja őt a tömegközlekedők népe.

Gúnyolni annál inkább.

- Miért van a Zaporozsec oldalán két nyílás?

- Hogy azon dugja ki a szarvát az a barom, aki megvette.

Elgondolkodtató, hogy ez a vicc akkor született, amikor ezrek, sőt tízezrek akartak Trabantot, Wartburgot. Sőt: Daciát.

A Zaporozsec története

tipikus szocialista karrier. Valamikor az ötvenes évek közepén Hruscsov kiadta a parancsot: "Elvtársak, kisautót a dolgozó népnek!" Öt évig csak prototípusok készültek, de 1960-ban véget ért a szarakodás, az ukrajnai Zaporozsjéban a Kommunár nevű, addig mezőgazdasági gépeket és mozgássérült-járműveket gyártó üzemet kijelölték autógyárnak is. Hamarosan bemutatták az első Zaporozsecet, a 965-öst. A 750 köbcentis, huszonhárom lóerős kisautó mind formáját, mind teljesítményét tekintve a Fiat 600-asra próbált hasonlítani, csakhogy annyira silány minőségű volt, hogy az olasz modellel való összehasonlítás innentől kezdve értelmetlen. Hogy mekkora gány lehetett a 965-ös, mi sem jellemzi jobban, mint az, hogy a Kermi Magyarországon nem engedélyezte a forgalmazását.

Talán szerencsésebb lett volna, ha a következő, 966-os típusjelű kocsikat is visszafordítják Záhonynál, de nem így történt. Az új, nagyobb teljesítményű Zaporozsecek - amelyek külsejüket tekintve a német NSU Prinzre hasonlítottak - 1970-ben érkeztek Magyarországra, de a minőségi kifogások miatt 1972-ben már ismét szünetelt a forgalmazás.

Magyarországon a legtöbbet a következő, 968, 968A, illetve 968M típusjelű kocsiból adtak el. Ezek az 1972-73-ban, valamint 1976-ban bemutatott autók külsőre és teljesítményüket illetően alig tértek el a 966-osoktól, viszont jobb minőségűek voltak. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a "béketábor" többi típusánál is jobb minőségűek lettek volna.

Ezek után azt gondolhatnánk, hogy Zaporozsecet csupán néhányan vásároltak hazánkban, de az az igazság, hogy 1970 és 1982 között 22 ezer darabot mégis eladtak belőle, ami ugyan elényésző szám a Trabantokhoz, Ladákhoz képest, ahhoz viszont elég sok, hogy ennyi balekot egymás mellé állítsunk.

Amikor először szereztem tudomást arról, hogy megalakult az

Országos Zaporozsec Klub,

kizárt dolognak tartottam, hogy nyugdíjas házmesterek, hobbikert- és Zaporozsec-tulajdonosok borulnának össze minden páratlan szombaton valami külvárosi sörözőben. Viszont abban is biztos voltam, hogy ezt a képződményt nem azok a mindennapi jó fejek hozták létre, akik attól gondolják kreatívnak magukat, hogy "hetvenesévek-bulit" rendeznek, majd az esemény emelkedett pillanatában imigyen szólnak: "Máté Petyát akarok, bazmeg!"

De hát akkor kicsodák?

"Többségben olyan emberek vannak itt, akik első tulajdonosok, vagy ezen a kocsin nőttek föl. Például én is egy Zapón tanultam meg vezetni, úgyhogy innen a kötődés. Persze van ebben egy kis fanatizmus is" - mondja a klub egyik alapítója, Kucs Zsolt.

A nosztalgia és a fanatizmus mellett azért üzenet is akad: hiába volt ugyanis az országban több mint húszezer darab ebből a típusból, ma már alig van belőle, és jó lenne valamit megőrizni az utókornak. A jelenleg húsztagú klub célja elsősorban az, hogy megpróbálják összehozni a hazai Zaporozsec-tulajdonosokat, fölkutassák a bontani való autókat, és egymást segítsék, ha alkatrészproblémák adódnak. Emellett persze gondolnak arra is, ami minden márkaklubban kötelező esemény, ez pedig egy találkozó lenne. Terveik szerint augusztusban jönnének össze Tatán.

Előttem a kép, amint tikkasztó hőségben, hihetlenül kék ég alatt húsz Zaporozsec egymás után megindul Komárom irányába.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.