Állomásról állomásra XXXVIII.

Körötte rohadás

Soroksári út

  • - legát -
  • 2012. február 5.

Tranzit

A zöld hasú BKV-szerelvény ugyanúgy megáll itt, mint az "igazi" vonat. De mire megyünk, hova jutunk vele?

Ismerünk olyan pilótát, aki évtizedek óta a Soroksári utat járja, de meggyőződése, hogy ha a Vágóhíd után jobbra kanyarodik, majd átvág a ráckevei HÉV vágányain, biztosan a Dunába pottyan. Való igaz, ha az első lehetőséget kihasználva jobbra kerülünk, afféle senki földje tárul elénk. De szó sincs folyópartról, a HÉV vasúti átkelőjét pár méter után a MÁV félsorompója követi, és bár a KRESZ tiltótáblája kiegészül azzal: "Kivéve célforgalom", a vészjósló környéket látva nem nagyon értjük, miféle célok lebegnének az erre járók szeme előtt. Pedig e kopár vidéken nem is olyan régen a Nagyvásártelep terült el a hozzá tartozó legalább húszvágányos teherpályaudvarral - mára azonban a vágányerdőnek hűlt helye. Ellenben áll még a 247 méter hosszú, 42 méter széles csarnoképület, amit fénykorában 210 vasúti kocsiból tudtak egyszerre feltölteni. Az 1932-ben átadott, a kilencvenes évek végére kihaló, katasztrofális állapotban lévő épületegyüttes (a hatalmas csarnok északi végében álló hatemeletes Bauhaus-irodaépület is megvan még) valamikor az ezredforduló táján került egy nagyszabású álmodozás, az ún. Duna City Projekt középpontjába, ami hatalmas lakónegyedet, egy "új Ferencvárost" képzelt a területre. Az új gazdák legszívesebben ledózerolták volna a páratlan ipari emlékeket, ám ezeket 2004-ben sikerült megmenteni a műemléki védelem kimondásával. Ennek ellenére azóta is csak szanálás, rombolás történt errefelé, és bár a Duna City Projekt látványtervei egy mini Dubajt juttatnak eszünkbe, nem történt, és úgy tűnik, egy darabig nem is fog történni itt semmi. A terület spontán szemétlerakó hellyé vált, a megőrzött és egyre rosszabb állapotban lévő épületekkel kapcsolatban pedig legyen elég ez a 2010-ben írt blogbejegyzés: "Ezúton kérnénk meg a fővárosi és a ferencvárosi önkormányzatot, hogy a jól felfogott közérdekből festesse ki a csarnokot, ezúton biztosítva új felületet a falfirkászoknak. Több legál hely, kevesebb nem kívánt falfirka. A komcsi rendszer is hagyott szelepeket, Hofigézát, Istvánakirályt, nem ördögtől való gondolat ez. Legyen a Nagyvásártelep üresen álló épülete ilyen dühöngő kényszeres tegelőknek és művészi hajlamokkal megáldott street-artosoknak."

E vigasztalan terepen mellbevágó meglepetés, hogy a déli irányban álló vasútállomás tökéletes ellentéte annak a pusztulásnak, ami az egész környékre jellemző. A bevezető után az lenne logikus, ha valami táblával felszerelt törmelékhegy előtt állna meg a vonat, ám a Soroksári út - még a nevéből is csak egy ócska megállóhelyre tippelnénk - példásan felújított, ún. III. osztályú MÁV-szabványépület, amit 1882-ben emelhettek a tragikus sorsú Budapest-Szabadka vonal (bővebben: Arccal az utas felé - Taksony, Magyar Narancs, 2008. július 17.) megnyitása idején. Akkor még Budapest kitérőnek nevezték az állomást, mert igaz ugyan, hogy a vonal Ferencváros felé kanyarodva a Józsefvárosi (később a Keleti) pályaudvaron ért véget, ám akadt itt egy másik pálya, ami a Duna mentén egészen a Nagyvásárcsarnokig, vagyis a mai Szabadság híd pesti hídfőjéig ért. Sőt nemsokára egy harmadik, hiszen a Soroksári úton indult el 1887-ben az első (jelenleg Ráckevéig, H6-os jelzéssel közlekedő), akkor még gőzmozdonyos budapesti HÉV.

Budapest kitérő és a körötte kiépült teherpályaudvar a Nagyvásártelep átadásáig leginkább a gabonaátrakodás műveleti területe volt, személyforgalmát minden bizonnyal a munkásvonatok utasai jelentették, miképpen 1932 után is, amikor az állomást már "Budapest-Soroksári út" néven emlegették. A téli csendben nehéz elképzelnünk, hogy valaha tömegek ostromolták az induló vonatokat, miféle szagok és zajok keveredtek, hiszen mostanában a le- vagy felszálló utas ritka madárnak számít.

Talán ez lehet az oka, hogy a 2001-ben felújított állomásépület elég jól tartja magát. A peron új kövezetet kapott, az állomás túlsó végébe gyalogos felüljárót építettek - liftekkel, amik persze nem működnek. Ellenben az elektromos utastájékoztatók kifogástalanok, és a falfirkák száma is elenyésző az átlaghoz képest. A pénztárt is korszerűsítették, jegykiadás persze nincs, nem csak munkaidőn túl - soha. A parányi, jól fűtött váróban egy fiatalember tanyázik, akinek nemcsak frizurája, de fenyegető arckifejezése is a leendő észak-koreai pártfőtitkárt idézi. Rajta kívül kizárólag a forgalmi irodából kislattyogó tiszt, valamint két macska jelzi, hogy a Soroksári úton a vasútállomás környékén is van élet. Megérkezik Kunszentmiklós-Tass felől a délutáni személy: hagyományos mozgó latrina, viszont hajszálpontos. Senki nem száll le róla.

Mi azért Ferencvárosig elmegyünk vele, a viaduktról jól látni, hogyan dübörög alattunk a "másik" Soroksári út: busszal, HÉV-vel, rengeteg kocsival. De közben nem tudjuk kiverni a fejünkből, hogy miért éppen ezzel a láthatatlan objektummal igyekszik példát mutatni a MÁV, miközben annyi-annyi nagy forgalmú állomás rohad szét a szemünk előtt.


Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.