Nők a volánnál - Másban jók, másban rosszak

Tranzit

"Használja a tükröt!" - kiált az oktató parkolni készülő női tanítványára, aki erre igazgatni kezdi a haját a visszapillantóban. Az efféle viccek vagy a videomegosztókra feltöltött "funny woman driver" filmek alapján úgy tűnik, a nőket el kellene tiltani a gépkocsivezetéstől. Biztos?
"Használja a tükröt!" - kiált az oktató parkolni készülő női tanítványára, aki erre igazgatni kezdi a haját a visszapillantóban. Az efféle viccek vagy a videomegosztókra feltöltött "funny woman driver" filmek alapján úgy tűnik, a nőket el kellene tiltani a gépkocsivezetéstől. Biztos?

A nők eleve lépéshátrányban vannak. Hogy egészen messzire menjek, gondoljunk csak a gyermekkori játszadozásokra. Teljesen általános, hogy a kisfiúk teherautót, dömpert, lendkerekes, távirányítós autót kapnak, míg a lányos játékok felsorolásakor inkább egy rózsaszín babaház jut eszünkbe mini konyhával, fodros ruhás lakókkal.

"Egy kisfiú 4 évesen megtanul kormányt mozgatni, kikerülni a játékokat, és megérzi az úttartási jellemzőket, ha kap egy pedálos vagy elektromos kisautót - támasztja alá elméletemet Tari Annamária pszichoterapeuta. - Mindez azt is jelenti, hogy náluk korán elindul egy tanulási folyamat, nem beszélve arról, hogy kamaszkorában, az apa autójába ülve valódi gyakorlás veszi kezdetét, ami segít abban, hogy semmi meglepő vagy ijesztő ne történjék az oktatáson, első vezetési élménynél. A fiúk tehát előnyben vannak a lányokkal szemben, akik lehet, hogy az első gyakorlati órán ülnek először a volán mögé, elfehéredő ujjakkal, tíz tíznél markolva a volánt."

Milyen jól dug

És ezután sem lesz könnyebb. Egyik barátnőm, aki több autósiskolát kivégzett, mire a jogosítványát kézbe vehette, arról panaszkodott, hogy az oktatók eleve ostobának nézték őt, pusztán azért, mert nő. "A legszebb az volt - mesélte -, amikor mindez ócska szexista viccekkel keveredett. 'Dugja kettesbe a sebváltót!', röhögött rám az egyik, aztán azt ismételgette vagy hatszor: 'Kislány, maga milyen jól dug!' A vezetés bármely szakasza felidézte benne a testiséget. Ha például felderengett a Budapest tábla, nagyon kacagott, és így szólt: 'Ez az, menjünk mindig csak Bugyipest felé!' Ez teljesen leblokkolt."

Ne higgyük, hogy a jogosítvány birtokában egyszerűbb lesz a dolog. Ugyanez a barátnőm mondta, hogy teljesen ledermeszti, ha meglátja, amikor a másik gépkocsiból egy férfi épp azt nézi, hogy milyen nemű. "Tény, hogy a férfi autósok gyakran lesznek a rövid reakcióidő alatt türelmetlenek, és meg vannak róla győződve, hogy aki előttük 'bénázik', az nyilvánvalóan egy nő - erősít meg Tari Annamária. - Ám közben minden arra mutat, hogy a férfiak és a nők egyenlő arányban jó és rossz vezetők. Az viszont biztos, hogy ha egy nő szorongásokkal ül a volánhoz, mert nem megy neki könnyedén a vezetés, nagyobb eséllyel ront és hibázik. Jellemző például, hogy egy férfi akkor is beparkol tolatva, ha mögötte áll a sor, míg egy nő gyakran inkább továbbhalad, nehogy valamit elrontson. Az a 'gáláns' férfiviselkedés, ami ilyenkor hallatszik a dudaszóban, valóban nem kedvez az ilyenkor meginduló teljesítményszorongásoknak. De talán éppen ebből adódik, hogy a nők alapvetően óvatosabb vezetők. Egy nőt ritkábban látunk padlógázzal száguldani az autópályán és szlalomozni sem szoktak néhány perces előnyért. Ha evolúciós vagy biológiai előzményeket keresünk, vélhetőleg ez összefügg a klasszikus női pozícióval, ami a vadászó, veszélynek kitett férfi hazavárása és a családi tűzhely melegen tartása volt."

A gépjárművezető-oktatók nagy része férfi - és bizonyára vannak köztük nőket lenéző, megjegyzéseikkel zavart keltő oktatók is -, de úgy tűnik, alakulgat valamiféle szemléletváltás, egyre több oktatónő is felbukkant. "A hölgy oktató - minden előítélet ellenére - tud vezetni, és tud közlekedni is, ráadásul tudását empatikusabban adja át. Én már 63 éves vagyok, és nem látok minőségi különbséget férfi és női oktató között. Az azonban tény, hogy női oktatót általában a nők kérnek" - mondta Angyal András, a Non-Stop autósiskola vezetője. Ennél is izgalmasabb, hogy 2004 óta létezik a Smink & Drive, ami kimondottan női vezetéssel foglalkozó módszer - annak ellenére, hogy az ötletgazda férfi. "Olvastam egy témába vágó cikket az Angol Autóklub felméréseiről - kezdi Gyémánt Péter -, aztán másnap reggel, futás közben jutott eszembe az ötlet. Először csak maga a védjegy: 'autóvezetés-oktatás nőknek'. Megnéztem az interneten, nem találtam ilyen autósiskolát. Valamikor én is oktattam, úgyhogy nem volt számomra idegen a pálya."

Kiegyensúlyozott esélyek

Gyémánt egy felméréssel kezdte, kíváncsi volt, hogy női szemmel milyen az autósoktatás minősége egy olyan rendszerben, ahol az oktatók kilencven százaléka férfi. Az eredmények kiértékelése után létrehozott egy szakmai teamet, amely azt a feladatot kapta, hogy dolgozzon ki hatékony módszert a nők autóvezetés-oktatására. A tagok között volt mérnök, pedagógus, autósiskolás szakember, orvos és pszichológus is. "Ezek után kialakítottam egy afféle franchise-rendszert, azóta így dolgozunk. A dolog lényege a pozicionálás, vagyis hogy az ügyfeleim, a tanulóim egy részére koncentrálva alakítom ki a szolgáltatásomat. Ugyanezért találták ki annak idején a női fodrászt, a női szabót vagy a kismamák lapját. Az elmúlt években több mint tizenötezer nő tanult meg a Smink & Drive módszerrel vezetni, de elsősorban az osztrák és a lengyel piacról élek."

Gyémánt szerint - noha vannak hazai partnerei is - a magyar autósiskolák hűen tükrözik a hazai vállalkozói valóságot. "Nagyon provinciális az egész szakma, fogalmuk sincsen arról, hogy mi van külföldön, nem is érdekli őket. Az autósiskolák többségét - tisztelet a kivételnek - csak egyvalami érdekli, hogy minél tovább gyakoroljon a tanuló és ennek megfelelően minél több pénzt fizessen az iskolának."

Az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztályától kapott adatokból világosan kiderül: a baleseti statisztikák sem tükrözik, hogy a nők rosszabb vezetők lennének, sőt. Nagyjából harmadannyi balesetet köthetünk női vezetőhöz, mint a férfiakéhoz. Kérdés persze, hogy vannak-e tipikusan női balesetek. "Ezekről nem szokás beszélni - mondja Gyémánt Péter -, a hivatalos szervek nem is készítenek ilyen statisztikákat, a biztosítók viszont igen, mert nekik zsebre megy a játék." Gyémánt szerint a "tipikus női balesetek" két részre oszthatók. A egyik a parkolás közben vagy tolatáskor bekövetkező kisebb törés vagy horpadás, a másik pedig az olyan országúti balesetek, amikor váratlan esemény történik, amikor már nincsen idő fékezni. "Ekkor higgadtan, nyugodtan kellene reagálni, és hideg fejjel elkormányozni az autót. De sajnos ilyenkor a nők hajlamosak pánikba esni és nem megfelelően cselekedni." Ebben megerősít Tari Annamária is. "A stresszkutatások adatai alapján tudjuk, hogy a férfiak a versengő helyzeteket pszichésen rosszabbul tűrik, stressz esetén hamarabb robbannak, indulatosak lesznek, míg a nők nyugodtabban reagálhatnak. A nők esetében viszont gyakoribb lehet a leblokkolás, ha villámgyors döntéseket kell hozni, amikor a vezetői tudás, a gyakorlat csődöt mond. Ám vannak kutatási adatok arról, hogy a nők rosszabbul becsülik meg ugyan egy közeledő autó sebességét, de a jobb térlátásuk miatt kevesebb oldalirányú ütközést szenvednek el." Láthatjuk tehát: az esélyek kiegyensúlyozottak, ám mi van akkor, ha valaki még ezek után is reménytelen esetnek érzi magát? "A reménytelen esetnek tűnő tanulók általában nagyfokú önbizalomhiányban szenvednek - állítja Gyémánt Péter. - Általánosságban elmondható, hogy minél fiatalabb valaki, tartozzék bármelyik nemhez, annál könnyebben tanul meg autót vezetni. Egy német statisztika szerint tízzel több tanulási óra szükséges egy tanulónak a jogosítvány megszerzéséig, mint ahány éves: egy 18 évesnek 28 óra, a 40 évesnek pedig 50. Így hát nem csoda, hogy a 'reménytelen esetek' általában idősebb, önbizalom-hiányos hölgyek. De meggyőződésem, hogy ők sem reménytelenek, csak nagy türelem kell hozzájuk, és sokat kell velük gyakorolni. Nagyon nem szeretem, amikor a női vezetőkön viccelődnek, mivel éppen azokat figurázzák ki, mélyítve ezzel szorongásaikat, akiknek különben is az önbizalomhiány a legfőbb problémájuk. Ráadásul nem sok alapja van ezeknek a vicceknek. Vicces esetek a férfi tanulóknál is sokszor előfordulnak."

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.