Nők a volánnál - Másban jók, másban rosszak

Tranzit

"Használja a tükröt!" - kiált az oktató parkolni készülő női tanítványára, aki erre igazgatni kezdi a haját a visszapillantóban. Az efféle viccek vagy a videomegosztókra feltöltött "funny woman driver" filmek alapján úgy tűnik, a nőket el kellene tiltani a gépkocsivezetéstől. Biztos?
"Használja a tükröt!" - kiált az oktató parkolni készülő női tanítványára, aki erre igazgatni kezdi a haját a visszapillantóban. Az efféle viccek vagy a videomegosztókra feltöltött "funny woman driver" filmek alapján úgy tűnik, a nőket el kellene tiltani a gépkocsivezetéstől. Biztos?

A nők eleve lépéshátrányban vannak. Hogy egészen messzire menjek, gondoljunk csak a gyermekkori játszadozásokra. Teljesen általános, hogy a kisfiúk teherautót, dömpert, lendkerekes, távirányítós autót kapnak, míg a lányos játékok felsorolásakor inkább egy rózsaszín babaház jut eszünkbe mini konyhával, fodros ruhás lakókkal.

"Egy kisfiú 4 évesen megtanul kormányt mozgatni, kikerülni a játékokat, és megérzi az úttartási jellemzőket, ha kap egy pedálos vagy elektromos kisautót - támasztja alá elméletemet Tari Annamária pszichoterapeuta. - Mindez azt is jelenti, hogy náluk korán elindul egy tanulási folyamat, nem beszélve arról, hogy kamaszkorában, az apa autójába ülve valódi gyakorlás veszi kezdetét, ami segít abban, hogy semmi meglepő vagy ijesztő ne történjék az oktatáson, első vezetési élménynél. A fiúk tehát előnyben vannak a lányokkal szemben, akik lehet, hogy az első gyakorlati órán ülnek először a volán mögé, elfehéredő ujjakkal, tíz tíznél markolva a volánt."

Milyen jól dug

És ezután sem lesz könnyebb. Egyik barátnőm, aki több autósiskolát kivégzett, mire a jogosítványát kézbe vehette, arról panaszkodott, hogy az oktatók eleve ostobának nézték őt, pusztán azért, mert nő. "A legszebb az volt - mesélte -, amikor mindez ócska szexista viccekkel keveredett. 'Dugja kettesbe a sebváltót!', röhögött rám az egyik, aztán azt ismételgette vagy hatszor: 'Kislány, maga milyen jól dug!' A vezetés bármely szakasza felidézte benne a testiséget. Ha például felderengett a Budapest tábla, nagyon kacagott, és így szólt: 'Ez az, menjünk mindig csak Bugyipest felé!' Ez teljesen leblokkolt."

Ne higgyük, hogy a jogosítvány birtokában egyszerűbb lesz a dolog. Ugyanez a barátnőm mondta, hogy teljesen ledermeszti, ha meglátja, amikor a másik gépkocsiból egy férfi épp azt nézi, hogy milyen nemű. "Tény, hogy a férfi autósok gyakran lesznek a rövid reakcióidő alatt türelmetlenek, és meg vannak róla győződve, hogy aki előttük 'bénázik', az nyilvánvalóan egy nő - erősít meg Tari Annamária. - Ám közben minden arra mutat, hogy a férfiak és a nők egyenlő arányban jó és rossz vezetők. Az viszont biztos, hogy ha egy nő szorongásokkal ül a volánhoz, mert nem megy neki könnyedén a vezetés, nagyobb eséllyel ront és hibázik. Jellemző például, hogy egy férfi akkor is beparkol tolatva, ha mögötte áll a sor, míg egy nő gyakran inkább továbbhalad, nehogy valamit elrontson. Az a 'gáláns' férfiviselkedés, ami ilyenkor hallatszik a dudaszóban, valóban nem kedvez az ilyenkor meginduló teljesítményszorongásoknak. De talán éppen ebből adódik, hogy a nők alapvetően óvatosabb vezetők. Egy nőt ritkábban látunk padlógázzal száguldani az autópályán és szlalomozni sem szoktak néhány perces előnyért. Ha evolúciós vagy biológiai előzményeket keresünk, vélhetőleg ez összefügg a klasszikus női pozícióval, ami a vadászó, veszélynek kitett férfi hazavárása és a családi tűzhely melegen tartása volt."

A gépjárművezető-oktatók nagy része férfi - és bizonyára vannak köztük nőket lenéző, megjegyzéseikkel zavart keltő oktatók is -, de úgy tűnik, alakulgat valamiféle szemléletváltás, egyre több oktatónő is felbukkant. "A hölgy oktató - minden előítélet ellenére - tud vezetni, és tud közlekedni is, ráadásul tudását empatikusabban adja át. Én már 63 éves vagyok, és nem látok minőségi különbséget férfi és női oktató között. Az azonban tény, hogy női oktatót általában a nők kérnek" - mondta Angyal András, a Non-Stop autósiskola vezetője. Ennél is izgalmasabb, hogy 2004 óta létezik a Smink & Drive, ami kimondottan női vezetéssel foglalkozó módszer - annak ellenére, hogy az ötletgazda férfi. "Olvastam egy témába vágó cikket az Angol Autóklub felméréseiről - kezdi Gyémánt Péter -, aztán másnap reggel, futás közben jutott eszembe az ötlet. Először csak maga a védjegy: 'autóvezetés-oktatás nőknek'. Megnéztem az interneten, nem találtam ilyen autósiskolát. Valamikor én is oktattam, úgyhogy nem volt számomra idegen a pálya."

Kiegyensúlyozott esélyek

Gyémánt egy felméréssel kezdte, kíváncsi volt, hogy női szemmel milyen az autósoktatás minősége egy olyan rendszerben, ahol az oktatók kilencven százaléka férfi. Az eredmények kiértékelése után létrehozott egy szakmai teamet, amely azt a feladatot kapta, hogy dolgozzon ki hatékony módszert a nők autóvezetés-oktatására. A tagok között volt mérnök, pedagógus, autósiskolás szakember, orvos és pszichológus is. "Ezek után kialakítottam egy afféle franchise-rendszert, azóta így dolgozunk. A dolog lényege a pozicionálás, vagyis hogy az ügyfeleim, a tanulóim egy részére koncentrálva alakítom ki a szolgáltatásomat. Ugyanezért találták ki annak idején a női fodrászt, a női szabót vagy a kismamák lapját. Az elmúlt években több mint tizenötezer nő tanult meg a Smink & Drive módszerrel vezetni, de elsősorban az osztrák és a lengyel piacról élek."

Gyémánt szerint - noha vannak hazai partnerei is - a magyar autósiskolák hűen tükrözik a hazai vállalkozói valóságot. "Nagyon provinciális az egész szakma, fogalmuk sincsen arról, hogy mi van külföldön, nem is érdekli őket. Az autósiskolák többségét - tisztelet a kivételnek - csak egyvalami érdekli, hogy minél tovább gyakoroljon a tanuló és ennek megfelelően minél több pénzt fizessen az iskolának."

Az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztályától kapott adatokból világosan kiderül: a baleseti statisztikák sem tükrözik, hogy a nők rosszabb vezetők lennének, sőt. Nagyjából harmadannyi balesetet köthetünk női vezetőhöz, mint a férfiakéhoz. Kérdés persze, hogy vannak-e tipikusan női balesetek. "Ezekről nem szokás beszélni - mondja Gyémánt Péter -, a hivatalos szervek nem is készítenek ilyen statisztikákat, a biztosítók viszont igen, mert nekik zsebre megy a játék." Gyémánt szerint a "tipikus női balesetek" két részre oszthatók. A egyik a parkolás közben vagy tolatáskor bekövetkező kisebb törés vagy horpadás, a másik pedig az olyan országúti balesetek, amikor váratlan esemény történik, amikor már nincsen idő fékezni. "Ekkor higgadtan, nyugodtan kellene reagálni, és hideg fejjel elkormányozni az autót. De sajnos ilyenkor a nők hajlamosak pánikba esni és nem megfelelően cselekedni." Ebben megerősít Tari Annamária is. "A stresszkutatások adatai alapján tudjuk, hogy a férfiak a versengő helyzeteket pszichésen rosszabbul tűrik, stressz esetén hamarabb robbannak, indulatosak lesznek, míg a nők nyugodtabban reagálhatnak. A nők esetében viszont gyakoribb lehet a leblokkolás, ha villámgyors döntéseket kell hozni, amikor a vezetői tudás, a gyakorlat csődöt mond. Ám vannak kutatási adatok arról, hogy a nők rosszabbul becsülik meg ugyan egy közeledő autó sebességét, de a jobb térlátásuk miatt kevesebb oldalirányú ütközést szenvednek el." Láthatjuk tehát: az esélyek kiegyensúlyozottak, ám mi van akkor, ha valaki még ezek után is reménytelen esetnek érzi magát? "A reménytelen esetnek tűnő tanulók általában nagyfokú önbizalomhiányban szenvednek - állítja Gyémánt Péter. - Általánosságban elmondható, hogy minél fiatalabb valaki, tartozzék bármelyik nemhez, annál könnyebben tanul meg autót vezetni. Egy német statisztika szerint tízzel több tanulási óra szükséges egy tanulónak a jogosítvány megszerzéséig, mint ahány éves: egy 18 évesnek 28 óra, a 40 évesnek pedig 50. Így hát nem csoda, hogy a 'reménytelen esetek' általában idősebb, önbizalom-hiányos hölgyek. De meggyőződésem, hogy ők sem reménytelenek, csak nagy türelem kell hozzájuk, és sokat kell velük gyakorolni. Nagyon nem szeretem, amikor a női vezetőkön viccelődnek, mivel éppen azokat figurázzák ki, mélyítve ezzel szorongásaikat, akiknek különben is az önbizalomhiány a legfőbb problémájuk. Ráadásul nem sok alapja van ezeknek a vicceknek. Vicces esetek a férfi tanulóknál is sokszor előfordulnak."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.