Oldtimer Expo - Vissza a játszótérre

  • - legát -
  • 2009. április 23.

Tranzit

Tíz évvel ezelőtt egy veterán autós találkozón legfeljebb így sóhajthatott fel a laikus néző: "Ilyen volt a nagypapának." Most már Simon Templart vagy Danny Wilde-ot is emlegethette. -legát-
Tíz évvel ezelőtt egy veterán autós találkozón legfeljebb így sóhajthatott fel a laikus néző: "Ilyen volt a nagypapának." Most már Simon Templart vagy Danny Wilde-ot is emlegethette.

Legyen motor, autó vagy traktor, az oldtimer egyre divatosabb. Nemrégiben nyílt Budafokon az amerikai kötődésű Álomautó Kiállítás, a Közlekedési Múzeum pár odavetett orosz kocsival (lásd: Elvtárs, a verdát!, Magyar Narancs, 2009. március 19.) telt házat csinált. Az OT rendszámú, muzeális minősítésű kocsik száma meghaladja a háromezret, a Veterán magazin statisztikája szerint 119 klubot működtetnek elszánt rajongók (kedvencünk a Berva-Panni-Dongó Baráti Kör), és egyre több műhely vállal teljes körű restaurálást. Ebben a felforrósodott légkörben egyszerűen nem bukhatott meg a Vasúttörténeti Parkban megrendezett Oldtimer Expo.

"Kicsi ország vagyunk, a nemzetközi eseményekből nehezen tudjuk kivenni részünket, de a lehetőség - még ha csekély is - ott lebeg célként szemeink előtt. A nagyvilágban is vízzel főznek, mi is így kezdünk neki a saját recept elkészítésekor. A hazai oldtimeres kínálat száraz bemutatása és akár többszörös ismétlése egy önmagába záródó hurokká szorul, ha nem figyel az ember."

E szavakkal köszöntötte az immár harmadjára megrendezett összejövetel résztvevőit Noszvai András főszervező, és hogy még véletlenül se süthessék a belterjesség bélyegét az eseményre, sikerült a hagyományos népszórakoztató elemek mellett - mangalicabüfé, pálinkaház, ugróvár, gólyalábas felvonulás stb. - egy-két olyan programmal is kedveskedni, ami változatosságot csempész az ilyenkor szokásos szájtátástól a fél várost lebénító autós felvonulásig ívelő átlagveterános hétvégén.

Ám az ámulat még ennek ellenére is kötelező gyakorlat, sőt mintha ez volna a találkozó lényege. A tulajdonos megdicsőül, az egyszeri látogató pedig harminc-negyven év múltán igaziból is találkozhat azokkal a csodákkal, melyekkel annak idején csak képeken, filmeken, matchboxokban vagy az autókvartett nevű kártyajáték lapjain.

Rossz befektetés

Legalább kétszáz járművet állítottak ki az egykori vasúti javítócsarnokban és körülötte, de mivel a digitális fényképezőgépek nem kattognak, a zenét pedig eleve halkra állították, a rácsodálkozás hangjai voltak a legzajosabbak. Úgy tűnt, egy bizonyos életkor felett mindenki számára egyértelmű: a fekete-fehér tévén is ugyanilyen vajszínű árnyalata volt Simon Templar 1800-as Volvójának, és ugyanilyen piros volt a Minden lében két kanálban Danny Wilde Ferrari Dinója. Csakhogy most Gyurinak, Bélának van ilyen vagy még ilyenebb, és mivel gyerekkori szerelmekről van szó, a pénz sem számít. És már nem kell autószerelő szakmunkásvizsga sem, mivel egyre több hazai cég vállalkozik a roncs felkutatásától a "vadonatúj" kocsi kulcsrakész átadásáig - az árjegyzéket 10 millióról indítva. Főként jómódú negyven-ötven éves gyerekek jelentik a vevőkört, akik kifejezetten otthonra, a garázsba vásárolják. Ennél persze sokkal gyakoribb a folyamatos barkácsolás, bár nem biztos, hogy annyival olcsóbb lenne: Guszti például rengeteg munkaórát és úgy hatmilliót költött eddig 1976-os Datsun 260Z-jére: soha nem fogja ennyiért eladni, de azt mondja, neki épp elég, ha megnézik az utcán, ha nagy ritkán előhozza a garázsból, és megy vele egy kört. Ellenben másoknak minden figyelmeztetés ellenére meggyőződésük, hogy a befektetett energia és pénz egyszer megtérül. Különben mi indokolná egy 120-as Skoda, 353-as Wartburg vagy éppen kispolszki százezres-milliós felújítását? Talán a jófejség? Biztosan nem. Ahhoz más típust kell választani.

Zolit a kilencvenes évek elején hiába próbálta lebeszélni az összes hozzátartozója a Kacsáról. A Citro‘n CV2 volt az álma, egészen addig, hogy csillagászati áron vásárolt magának egy kiglancolt példányt. Már hazafelé menet kezében maradt a kocsi kormánya, azóta sem érti, hogy történhetett. Viszont a Citro‘n 90. születésnapját francia csendőrruhában ünneplők annál inkább. Műsorukban egy Kacsa szétszedése és összeszerelése szerepelt, csupán egy franciakulcscsal, időre. Az előbbi nem tartott hét percnél tovább, de az utóbbinál is alig több mint 11 percre van szüksége a két, jópofáskodó szerelőnek, és aki legpontosabban tippelt a közönség soraiból, ajándék bögrét kapott.

A másik nagy kedvenc, a Mini ennél komolyabban ünnepelt. Mivel 50 éve jelent meg az angolok válasza kacsára, bogárra, cinquecentóra, a százharminc tagú Mini Club Hungary kibérelt egy Mr. Bean-dekorációkkal jól felszerelt különtermet és vagy huszonöt különféle Minit zsúfolt össze a faberakásos változattól a "kombin" át a terepjáróig, miközben egy osztrák szerelő, Michael Hwezda vezetésével nyolc hazai fanatikus egy utolsó csavarig lebontott 1964-es évjáratú Mini Cooper S-t rakott össze két és fél nap alatt.

De az évfordulóknak ezzel nem volt végük. Az itthon alig ismert Morgan és az Audi is centenáriumára emlékeztetett, az utóbbi olyan ritkaságokkal, mint a sorozatban soha nem gyártott Z 02-es motorkerékpár (!), vagy a ralibajnok, 600 lóerős Quattro S1 Pikes Peak 1986-ból. Az Országos Mentőszolgálat viszont azt ünnepelte, hogy 55 éve állt szolgálatba az első rohamkocsi. Ennek örömére szabadtéri mentési gyakorlatot rögtönöztek a hetvenes évekből, vörös zászlós, Kádár-címeres Nysával, Mercedes rohamkocsival, a mentősök akkori barna sapkás gyászhuszár jelmezébe öltözött kollégákkal, pokrócos hordággyal, és legfeljebb azért nem lehetett tökéletes az illúzió, mert a szintén jelentős szerepet játszó Lada rendőrautó oldalán "Rendőrség" felirat helyett az állt: "Polírozás". Azt mégsem írhatták rá, hogy önfényezés.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.