Vasútvonal a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban - Húsvétra a nagyihoz

  • Szárnyas-Kerekes János
  • 2009. április 16.

Tranzit

A "kimenni" Szentendrére alig is tűnik vérfagylaló nehézségi fokú országjáró túrának, voltaképpen csak Budapest külső bazársorán járunk, a hobbykünstlerek és a handarbeiterek paradicsomában, egy (közepesen) nagyra nőtt szabadtéri bóvlimpexben. Ám van valami, amivel mégis tágítható itt a tér és az idő is. A skanzen elvisz falura, a skanzen elvisz a nagymamához, az elveszett gyermekkorba, egy napsütéses délután alatt egész nyarak - sosem volt vagy örökre eltűnt - kalandjait élhetjük újra, s hogy tökéletes legyen az illúzió, mostantól e hosszú (belső) utat vonaton is bejárhatjuk, igazi, "zakatoló" vonaton. E közlés persze a nevezetes családi mulatóhely szülői státusú látogatóira vonatkozik, ők talán még tényleg utazhattak így vakációzni.

A "kimenni" Szentendrére alig is tűnik vérfagylaló nehézségi fokú országjáró túrának, voltaképpen csak Budapest külső bazársorán járunk, a hobbykünstlerek és a handarbeiterek paradicsomában, egy (közepesen) nagyra nőtt szabadtéri bóvlimpexben. Ám van valami, amivel mégis tágítható itt a tér és az idő is. A skanzen elvisz falura, a skanzen elvisz a nagymamához, az elveszett gyermekkorba, egy napsütéses délután alatt egész nyarak - sosem volt vagy örökre eltűnt - kalandjait élhetjük újra, s hogy tökéletes legyen az illúzió, mostantól e hosszú (belső) utat vonaton is bejárhatjuk, igazi, "zakatoló" vonaton. E közlés persze a nevezetes családi mulatóhely szülői státusú látogatóira vonatkozik, ők talán még tényleg utazhattak így vakációzni.

*

Hogy mennyire valóságos vasútvonalról beszélünk, az már az első állomáson teljesen világos - pe-dig fura egy jószághoz érkeztünk. A skanzen új főbejáratát kombinálták össze egy Magyarországon sokfelé látható stílben emelt állomásépülettel, melynek eredetije speciel a mezőhegyesi vasútállomás; mint ilyen: telitalálat, lehetnénk bárhol (és a 20. században bármikor) Magyarországon. Ám öszvérségében elég fura képződmény, alul a múzeum "fogadóépülete" a szokásos ajándékbolttal, csupa üveg, csupa alumínium arculattal, na ja, "így lépünk jelenből a múltba", mindenesetre a múlt ekképp kétségtelenül kap némi mellékízt. Békebeli vonatjegyet kell váltani, egész napra, amolyan "hop off - hop on" rendszerűt (leszállhatsz s visszaszállhatsz bármelyik állomáson a teljes üzemidőben), nem is kerül sokba. Van "rendes" pénztár, a peronról resti nyílik, minden olyan - megszólalásig -, mint egy frissen felújított mezővárosi állomáson (ilyenről persze nem tudunk szerte az országban). Kiindulási állomásunk (khm, pályaudvarunk) kétvágányú, ellenben a pálya egyvágányú, tök rendes vasúti felépítmény. Már annyiban tök rendes, hogy korban odaillő, vagyis régi, széles talpú, 34-es (értsd 34,4 kg/folyóméter súlyú) sínszálak a két háború között voltak általánosan használatosak, bár számos mellékvágányon túléltek, de inkább ritkaságként. Mindezen okosságok többségét a sínszálak gerincéről lehet leolvasni, szerepel ott a gyártás éve és helye is (esetünkben a mondott harmincas évek, továbbá Ózd és Diósgyőr). A kitérőkben persze 48-as sínek vannak, ám feltételezésünk szerint mindez keveseket érdekel, de azt még akkor is elmeséljük a pályaépítésről, hogy szép kis sugarú ívekben dzsal (tizenöttel, amikor belehúz) a viszonylat, a zúzott kő ágyazatban fekvő faaljakon (majd adok én neked talpfát, pupák) síncsavaros leerősítés járja. Van két "fordító", ami kábé annyit tesz, hogy az ellenkező görbületű kitérő egyik ágán bejárunk, a másikon meg ki, miközben a vonatunk (ami nem vonat, csak egy motorkocsi, szintén a harmincas évekből) kvázi megfordul, amit addig az elejének hittünk, onnantól a következő ilyen alkalmatosságig a hátulja. Momentán (és úgy néz ki, hogy még sokáig) a skanzen flottája kettő darab ilyen BCy mot 422-esből áll, melyeken egyenként 80 utas utazhat.

Úgy számolom, minimum negyven körül kell vagy inkább túl kell járnia azon népeknek, akik ilyet még menetrendszerű körülmények között tesztelhettek. Magam mintha a Békést Muronnyal összekötő teljesen mellékvonalon lettem volna részese e megtiszteltetésnek. Ám serdületlen lévén oktalan is egyben, ezért eszem ágában nincs jótállni az emlékeimért, mégis valamiért úgy bányászom elő, hogy a motorkocsin mindig meleg van. Télen (ami történetünk szempontjából tökéletesen érdektelen, hisz bezár a skanzen) nagy, nehézsúlyú télikabátokban már Sovánhát feltételes megállóhoz érve annyira leizzadt a tisztelt utazóközönség, hogy a páros szerveink egymással vízipólóztak, s a kalauz ki tudta lyukasztani az emberszagot is. Ellenben nem volt ez másként nyáron sem. Akkor a lehúzott ablakok mellett is fülledt volt belül a sínbusz, megállt a levegő valahol a plafon közelében, s az összezsúfolódott népeket ismét csak verte a víz. Nos, egy ilyen motorkocsi, immár be is vallhatjuk, nem tartozott éppenséggel soha az emberi helyváltoztatás aranylapjaira.

Szeszélyes üzem

Ellenben más a dolga egy szórakoztató létesítmény legújabb attrakciójaként, amikor mindössze 2,2 kilométerrel és a tőle kisebb-nagyobb csodát váró gyerekekkel kell megküzdenie. Szerintünk ugyanis az efféle csodák meg sem kottyannak majd neki. Például olyat tud, mit más vasúti járat aligha. Ha lemaradunk valahol a szélmalom környékén, vagy csak puszta vagányságból leszállunk, hát az amfiteátrumnál lecsapva hirtelen elévághatunk, s ismét visszaszállhatunk rá. Ez ugyan alapvetően értelmetlen tevékenység, ám azért keres fel az ember időnként szórakoztató központokat, hogy látszólag értelmetlen dolgokat műveljen (s ahogy mondani szokták, a skanzenban eközben tanulni is lehet, mindenesetre ragad ránk valami). Ez az utolérés persze azért is lehetséges, mert a sorompóval védett útátjárók (kettő van) némileg lelassítják hősünk eszeveszettnek csak megengedőn nevezhető tempóját. Az ugyanis a metódus, hogy a motorkocsi a szintbeli kereszteződéshez érvén megáll szépen, s a kalauz (korabeli egyenruhát viselő, tiszteletre méltó férfiú, a vasúttörténeti park kirendelt nyugdíjasa, aki azért még ellenőrként is dolgozik a MÁV esztergomi vonalán) leszáll, s letekeri a sorompót. Tiszteleg az áthaladó gyorsnak és minden személynek, aki hozott fényképezőgépet, aztán az útátjáró után ismét megálló vicinálisra fölszáll, hogy a lyukasztójával kilyukassza a rossz gyerekek fülét. Ugyanezt a műsorszámot a kitérőknél is előadja, csak ott a váltóállító készülékkel (Krolupper-féle), magyarán négy egyfelvonásos is színezi a menetidőt. Amit mindennek dacára nem lehet túl lazán venni, hisz a vasútnál első a pontosság, a vonatok reggel kilenc harminctól óránként indulnak, a peronoknál tessék vigyázni! Ahogy határozottan előszezoninak mondható vonalbejárásunk során tapasztaltuk, e menetrend legkésőbb a főszezonban sűrítésre szorul, hisz egy sima hétköznapon már alig találtunk magunknak ülőhelyet. Ha ránk hallgatnak, összerakják a két kocsit, s ha megtelik a szerelvény, már indítják is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.