Milyen öreg az univerzum?

A 14 milliárdos kérdés

Tudomány

A világegyetem idősebb, mint gondoltuk, de talán ennek a történetnek is volt egy határozott kezdete.

13,77 milliárd (plusz-mínusz 40 millió) év – ennyi ideje létezik az univerzum, legalábbis asztrofizikus kutatók legfrissebb, az év elején publikált kalkulációja szerint. Az égi jelenségek kutatói számára már a földi obszervatóriumok teleszkópjai által befogott ősi sugárzási jelek is bizonyítékul szolgálhatnak, hogy megmondják, mikor indult először mozgásnak világunk. Márpedig az Atacama-sivatagban elhelyezett gigantikus távcső (az amerikai National Science Foundation által üzemeltetett Atacama Cosmological Telescope) éppen az elképzelhető legrégebbi mikrohullámú elektromágneses jeleket tudta befogni, amelyek az ősrobbanás utolsó halovány emlékei.

Mintha tegnap lett volna

A világegyetem korára vonatkozó friss becslések megegyeznek a korábbi (például az Európai Űrügynökség, az ESA Planck műholdjának szintén a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást feltérképező mérésein alapuló) kalkulációkkal és a kozmológia sztenderd modellje sugallta forgatókönyvvel, ám ez korántsem volt mindig így. És persze most sincs mindenki meggyőződve arról, hogy pontosak ezek a számok.

 
Égre meredő teleszkóp az Atacama-sivatagban
 

A világegyetem korával és kiterjedésével (sőt annak szerkezetével és saját mozgásával) kapcsolatos megfontolások régóta összekapcsolódnak, egyiket a másik nélkül megoldani nem is lehet. Jellemző, hogy a modern fizika és csillagászat előtti (például a Biblia e szempontból szó szerint vett értelmezésén, de Arisztotelészen és Ptolemaioszon is alapuló) megközelítés véges kiterjedésű és jól meghatározható, maximum 6–7 ezer éves korú és szigorúan geocentrikus univerzummal számolt. Akadtak konzervatív becslések kora újkori tudósoktól is: Kepler kalkulációi szerint például a világunk e hónap végén lesz 6998 éves.

Ehhez képest az antik elődök gondolataiból is építkező kora újkori, késő reneszánsz gondolkodók végtelen és öröktől fogva létező univerzumról beszéltek. A végtelen univerzumot Giordano Bruno a 16. században még bizonyítékok híján csak feltételezte, Edmond Halley angol csillagász (1656–1742), Newton kortársa viszont már határozottan úgy gondolta, hogy a világegyetemnek végtelennek kell lennie, különben a kölcsönös gravitációs vonzás miatt össze kéne zuhannia. Akadt azonban egy nehezen áthidalható nehézség, amelyet az éjszakai égbolt nagyjából egyöntetű, csupán az elszórt csillagok fénye által megszakított sötétsége okozott. Ha ugyanis a világegyetem végtelen volna, akkor tetszőleges irányba tekintve előbb-utóbb egy újabb csillagba botlana a tekintetünk, így viszont az egész égboltnak a Napét is sokszorosan (egyes kalkulációk szerint ötvenezerszeresen) felülmúló fényességgel kéne ragyognia. Ez a Halley és más csillagászok által is megsejtett probléma Heinrich Wilhelm Olbers német orvos 1826-os tanulmánya nyomán kapta az Olbers-paradoxon nevet.

Ennek feloldására az idők során számos elgondolás született, ám egy sem akadt köztük, amely ne mondott volna ellen az egyre gyűlő mérési adatoknak vagy a világegyetem idővel mind jobban fejlődő és bonyolódó elméleti fizikai alapjainak. Semmi sem támasztotta alá, hogy valami ismeretlen anyag nyelné el a csillagok túlnyomó részének sugárzását (akkor ugyanis az melegedett volna fel rendkívüli mértékben), de annak sem volt jele, hogy a kozmikus objektumok egyre nagyobb térközökkel elválasztott makrostruktúrákba rendeződtek volna. Az Olbers-paradoxon feloldását végül a fizika 20. századi forradalma tette lehetővé, s mindebből két dolog is következett. Először is, a világegyetem mégiscsak véges korú, és emiatt kiterjedése sem teljesen végtelen. Másrészt a kezdettől fogva egymástól, így a mindenkori megfigyelőtől is távolodó, eredendően fényes objektumok sugárzása az ún. vöröseltolódás miatt kisebb frekvenciájú és energiájú sugárzás formájában érkezik hozzánk, immár messze a látható tartománytól. (A vöröseltolódásról mindjárt.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."