A lítiumionos akkumulátorok hatása a környezetünkre

A leves meg a hús

Tudomány

Az elektromos járművek elterjedése korántsem jelent tökéletes orvosságot a közúti közlekedés okozta környezeti problémákra és a globális klímaválságra. Az akkumulátorok gyártásának, felhasználásának és újrahasznosításának súlyos társadalmi és környezeti költségei vannak – ezeket vesszük most számba.

A Berylls Strategy Advisors becslése szerint egy féltonnás elektromos autóba szükséges akkumulátor gyártása 74 százalékkal bocsát ki több káros anyagot, mint egy hagyományos, hasonló méretű autó akkumulátoráé. A Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsfor­schung kutatásai szerint egy 2019-ben Németországban vásárolt, 40 kilowattórás akkumulátorral szerelt, középkategóriás elektromos autónak 52 ezer kilométert kellene megtennie, hogy élettartama alatti károsanyag-kibocsátása a dízel- vagy benzinmotoros járműveké alá csökkenjen. A luxuskategóriás elektromos járművek nagy, 120 kilowattórás akkumulátoránál ez a küszöbérték már 230 ezer kilométer.

Az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása erősen függ annak az országnak az energiaszerkezetétől, amelyben azokat gyártják és használják. Ha egy országban az elektromos áram nagy részét fosszilis tüzelőanyagok elégetésével állítják elő, a jármű szénlábnyoma is nagyobb lesz. Márpedig az elektromos autókba való akkumulátorok többségét olyan országokban gyártják, amelyekben a nem megújuló forrásból megvalósuló áramtermelés dominál: Kína, Thaiföld, Németország és Lengyelország mellett most már idesorolhatjuk Magyarországot is. Ráadásul a megújuló energiát hasznosító országokban gyártott elektromos járműveket is zömmel olyan országokba exportálják, ahol még mindig fosszilis tüzelőanyagot égetnek energiatermelés céljából. Az akkumulátoraikat pedig a célhelyen töltik fel…

Mások inkább azt hangsúlyozzák, bár nem biztos, hogy a járműbe kerülő villamos energia 100 százalékban zöld eredetű, és az akkumulátorgyártás mérlege sem éppen pozitív, de ha már használják azokat, akkor az elektromos járművek sokkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Így csak az a kérdés, hogy lehet-e elég ideig hajtani az ilyen autókat ahhoz, hogy a szénmérleg egyértelműen pozitív legyen – ám az akkumulátorok amortizációját nézve ez nem is olyan egyértelmű. E probléma jelentősége persze csökkenhet idővel, mivel világszerte egyre több háztartási, közösségi, sokszor egész településeket átfogó hálózat működik megújuló energiával, részben épp a lítiumion akkumulátorok áramtárolási kapacitásának köszönhetően.

Miért pont a lítium?

A lítiumion-akkumulátorok gyártását kísérő környezeti hatások számbavétele még csak nem is azzal kezdődik, hogy megnézzük, mekkora egy akkumulátorgyár, pláne a katódgyártás vízigénye (hatalmas), és mennyi elektromos áramot igényel (rengeteget, ezt bizonyítja a Teslának dolgozó nevadai giga-akkumulátorgyárra telepített 70 megawattos napelempark is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.