A lítiumionos akkumulátorok hatása a környezetünkre

A leves meg a hús

Tudomány

Az elektromos járművek elterjedése korántsem jelent tökéletes orvosságot a közúti közlekedés okozta környezeti problémákra és a globális klímaválságra. Az akkumulátorok gyártásának, felhasználásának és újrahasznosításának súlyos társadalmi és környezeti költségei vannak – ezeket vesszük most számba.

A Berylls Strategy Advisors becslése szerint egy féltonnás elektromos autóba szükséges akkumulátor gyártása 74 százalékkal bocsát ki több káros anyagot, mint egy hagyományos, hasonló méretű autó akkumulátoráé. A Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsfor­schung kutatásai szerint egy 2019-ben Németországban vásárolt, 40 kilowattórás akkumulátorral szerelt, középkategóriás elektromos autónak 52 ezer kilométert kellene megtennie, hogy élettartama alatti károsanyag-kibocsátása a dízel- vagy benzinmotoros járműveké alá csökkenjen. A luxuskategóriás elektromos járművek nagy, 120 kilowattórás akkumulátoránál ez a küszöbérték már 230 ezer kilométer.

Az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása erősen függ annak az országnak az energiaszerkezetétől, amelyben azokat gyártják és használják. Ha egy országban az elektromos áram nagy részét fosszilis tüzelőanyagok elégetésével állítják elő, a jármű szénlábnyoma is nagyobb lesz. Márpedig az elektromos autókba való akkumulátorok többségét olyan országokban gyártják, amelyekben a nem megújuló forrásból megvalósuló áramtermelés dominál: Kína, Thaiföld, Németország és Lengyelország mellett most már idesorolhatjuk Magyarországot is. Ráadásul a megújuló energiát hasznosító országokban gyártott elektromos járműveket is zömmel olyan országokba exportálják, ahol még mindig fosszilis tüzelőanyagot égetnek energiatermelés céljából. Az akkumulátoraikat pedig a célhelyen töltik fel…

Mások inkább azt hangsúlyozzák, bár nem biztos, hogy a járműbe kerülő villamos energia 100 százalékban zöld eredetű, és az akkumulátorgyártás mérlege sem éppen pozitív, de ha már használják azokat, akkor az elektromos járművek sokkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Így csak az a kérdés, hogy lehet-e elég ideig hajtani az ilyen autókat ahhoz, hogy a szénmérleg egyértelműen pozitív legyen – ám az akkumulátorok amortizációját nézve ez nem is olyan egyértelmű. E probléma jelentősége persze csökkenhet idővel, mivel világszerte egyre több háztartási, közösségi, sokszor egész településeket átfogó hálózat működik megújuló energiával, részben épp a lítiumion akkumulátorok áramtárolási kapacitásának köszönhetően.

Miért pont a lítium?

A lítiumion-akkumulátorok gyártását kísérő környezeti hatások számbavétele még csak nem is azzal kezdődik, hogy megnézzük, mekkora egy akkumulátorgyár, pláne a katódgyártás vízigénye (hatalmas), és mennyi elektromos áramot igényel (rengeteget, ezt bizonyítja a Teslának dolgozó nevadai giga-akkumulátorgyárra telepített 70 megawattos napelempark is).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.