A lítiumionos akkumulátorok hatása a környezetünkre

A leves meg a hús

Tudomány

Az elektromos járművek elterjedése korántsem jelent tökéletes orvosságot a közúti közlekedés okozta környezeti problémákra és a globális klímaválságra. Az akkumulátorok gyártásának, felhasználásának és újrahasznosításának súlyos társadalmi és környezeti költségei vannak – ezeket vesszük most számba.

A Berylls Strategy Advisors becslése szerint egy féltonnás elektromos autóba szükséges akkumulátor gyártása 74 százalékkal bocsát ki több káros anyagot, mint egy hagyományos, hasonló méretű autó akkumulátoráé. A Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsfor­schung kutatásai szerint egy 2019-ben Németországban vásárolt, 40 kilowattórás akkumulátorral szerelt, középkategóriás elektromos autónak 52 ezer kilométert kellene megtennie, hogy élettartama alatti károsanyag-kibocsátása a dízel- vagy benzinmotoros járműveké alá csökkenjen. A luxuskategóriás elektromos járművek nagy, 120 kilowattórás akkumulátoránál ez a küszöbérték már 230 ezer kilométer.

Az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása erősen függ annak az országnak az energiaszerkezetétől, amelyben azokat gyártják és használják. Ha egy országban az elektromos áram nagy részét fosszilis tüzelőanyagok elégetésével állítják elő, a jármű szénlábnyoma is nagyobb lesz. Márpedig az elektromos autókba való akkumulátorok többségét olyan országokban gyártják, amelyekben a nem megújuló forrásból megvalósuló áramtermelés dominál: Kína, Thaiföld, Németország és Lengyelország mellett most már idesorolhatjuk Magyarországot is. Ráadásul a megújuló energiát hasznosító országokban gyártott elektromos járműveket is zömmel olyan országokba exportálják, ahol még mindig fosszilis tüzelőanyagot égetnek energiatermelés céljából. Az akkumulátoraikat pedig a célhelyen töltik fel…

Mások inkább azt hangsúlyozzák, bár nem biztos, hogy a járműbe kerülő villamos energia 100 százalékban zöld eredetű, és az akkumulátorgyártás mérlege sem éppen pozitív, de ha már használják azokat, akkor az elektromos járművek sokkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Így csak az a kérdés, hogy lehet-e elég ideig hajtani az ilyen autókat ahhoz, hogy a szénmérleg egyértelműen pozitív legyen – ám az akkumulátorok amortizációját nézve ez nem is olyan egyértelmű. E probléma jelentősége persze csökkenhet idővel, mivel világszerte egyre több háztartási, közösségi, sokszor egész településeket átfogó hálózat működik megújuló energiával, részben épp a lítiumion akkumulátorok áramtárolási kapacitásának köszönhetően.

Miért pont a lítium?

A lítiumion-akkumulátorok gyártását kísérő környezeti hatások számbavétele még csak nem is azzal kezdődik, hogy megnézzük, mekkora egy akkumulátorgyár, pláne a katódgyártás vízigénye (hatalmas), és mennyi elektromos áramot igényel (rengeteget, ezt bizonyítja a Teslának dolgozó nevadai giga-akkumulátorgyárra telepített 70 megawattos napelempark is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?