Balogh Magdolna

A mérgező hagyaték

Roman Dmowski, a lengyel etnikai nacionalizmus főideológusának élete és műve – I. rész

  • Balogh Magdolna
  • 2023. augusztus 23.

Tudomány

A kormányok legitimációját szolgáló emlékezetpolitika olyan múltbeli események, alakok emlékezetének fenntartását, ápolását jelenti, amelyek és akik a jelenben erősítik a kormányon lévők pozícióját, céljaikhoz támogatásként szolgálhatnak, számukra fontos értékeket reprezentálnak.

A rendszerváltást követően Lengyelországban is megindult az elődök keresése, és a jobboldal ott is a két háború közötti időszakban talált folytatásra méltónak ítélt hagyományokat. A kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt emlékezetpolitikájában az utóbbi évtizedben – sokak szerint a 2010-ben bekövetkezett szmolenszki katasztrófa óta – éles fordulat állt be, s a párt egyre inkább a szélsőjobbhoz közeledik. Erre utal, hogy a hivatalos nyilvánosságban egyre gyakrabban kerül elő Roman Dmowski életműve. Igaz, nem előzmény nélkül.

1999-ben, Roman Dmowski halálának 60. évfordulójára a(z akkor jobboldali többségű) lengyel parlament határozatot fogadott el, amelyben „elismerését fejezi ki a nagy államférfinak a független Lengyel Állam újjáépítéséért folytatott harcáért és munkájáért, és megállapítja, hogy jó szolgálatot tett a Hazának”. „A versailles-i békekonferencián döntő mértékben járult hozzá határaink, különösen a nyugati határok megállapításához.” „Különösen fontosnak tekintjük, hogy nagy jelentőséget tulajdonított a katolicizmus és a lengyelség szoros kapcsolatának a Nemzet fennmaradása és az Állam újjáépítése szempontjából.”

Dmowskiról országszerte utcákat neveztek el, szobrokat állítottak a tiszteletére, Wrocławban 2013 óta híd viseli a nevét. A Dmowski-kultusz csak az utóbbi néhány évben számos állami kezdeményezésben öltött testet. Szobrot kapott Varsó egyik fontos közlekedési csomópontjában; 2020-ban a kulturális miniszter, Piotr Gliński kezdeményezésére megalapították a róla és Ignacy Paderewskiről (világhírű zongoraművész és zeneszerző, politikai aktivista, 1919-ben egy szűk évig a független Lengyelország első miniszterelnöke – a szerk.) elnevezett, a „nemzeti gondolat örökségét” szolgáló inté­zetet (IDMN), majd 2020 novemberében Dmowski lett a névadója a varsói Keleti pályaudvarnak. Amikor 2021 decemberében egy csoport petíciót adott át a varsói városvezetésnek azt kérve, hogy a Dmowski körteret (Rondo Dmowskiego) nevezzék át A Nők Jogai körtérnek, azonnal vészharangot kongattak, mintha a petíció benyújtói ezzel az egyetlen névváltoztatási kérelemmel en bloc a nemzeti emlékezetből akarták volna kitörölni a „lengyel függetlenség atyját”.

De ki is volt ő, és mi indokolja helyét a lengyel nemzeti panteonban?

Személyisége és nézetei

Roman Dmowskit (1864–1939) kétségtelenül fontos hely illeti meg a lengyel történelemben: ő volt az, aki az I. világháború után Versailles-ban a lengyel tárgyalódelegációt ­vezette, és Paderewskivel együtt aláírta a békeszerződés dokumentumait. Hívei elsősorban az ő diplomáciai és szónoki képességeinek tulajdonítják az új állam kialkudott és a nagyhatalmak által garantált nagyvonalú ­határait (amelyek jóval túlterjedtek a lengyel etnikai határokon). Kritikusai ugyanakkor joggal jegyzik meg, hogy Dmowski Versailles-ban játszott szerepét erősen túlhangsúlyozzák, és nem tudni, milyen eredmény született ­volna, ha más áll a helyén. A diplomata személye a dokumentumok tanúsága szerint erősen megosztotta a nyugati delegációkat: a franciák rokonszenveztek vele, a brit küldöttség tagjainak azonban ellenszenvesek voltak nyíltan antiszemita megjegyzései. De Dmowski nemcsak politikus és diplomata, hanem ideológus is volt, aki a modern lengyel nacionalizmus alapvető eszméit, stratégiáit megalkotta, és hosszú távra programot adott a lengyel jobboldalnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”