Balogh Magdolna

A mérgező hagyaték

Roman Dmowski, a lengyel etnikai nacionalizmus főideológusának élete és műve – I. rész

  • Balogh Magdolna
  • 2023. augusztus 23.

Tudomány

A kormányok legitimációját szolgáló emlékezetpolitika olyan múltbeli események, alakok emlékezetének fenntartását, ápolását jelenti, amelyek és akik a jelenben erősítik a kormányon lévők pozícióját, céljaikhoz támogatásként szolgálhatnak, számukra fontos értékeket reprezentálnak.

A rendszerváltást követően Lengyelországban is megindult az elődök keresése, és a jobboldal ott is a két háború közötti időszakban talált folytatásra méltónak ítélt hagyományokat. A kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt emlékezetpolitikájában az utóbbi évtizedben – sokak szerint a 2010-ben bekövetkezett szmolenszki katasztrófa óta – éles fordulat állt be, s a párt egyre inkább a szélsőjobbhoz közeledik. Erre utal, hogy a hivatalos nyilvánosságban egyre gyakrabban kerül elő Roman Dmowski életműve. Igaz, nem előzmény nélkül.

1999-ben, Roman Dmowski halálának 60. évfordulójára a(z akkor jobboldali többségű) lengyel parlament határozatot fogadott el, amelyben „elismerését fejezi ki a nagy államférfinak a független Lengyel Állam újjáépítéséért folytatott harcáért és munkájáért, és megállapítja, hogy jó szolgálatot tett a Hazának”. „A versailles-i békekonferencián döntő mértékben járult hozzá határaink, különösen a nyugati határok megállapításához.” „Különösen fontosnak tekintjük, hogy nagy jelentőséget tulajdonított a katolicizmus és a lengyelség szoros kapcsolatának a Nemzet fennmaradása és az Állam újjáépítése szempontjából.”

Dmowskiról országszerte utcákat neveztek el, szobrokat állítottak a tiszteletére, Wrocławban 2013 óta híd viseli a nevét. A Dmowski-kultusz csak az utóbbi néhány évben számos állami kezdeményezésben öltött testet. Szobrot kapott Varsó egyik fontos közlekedési csomópontjában; 2020-ban a kulturális miniszter, Piotr Gliński kezdeményezésére megalapították a róla és Ignacy Paderewskiről (világhírű zongoraművész és zeneszerző, politikai aktivista, 1919-ben egy szűk évig a független Lengyelország első miniszterelnöke – a szerk.) elnevezett, a „nemzeti gondolat örökségét” szolgáló inté­zetet (IDMN), majd 2020 novemberében Dmowski lett a névadója a varsói Keleti pályaudvarnak. Amikor 2021 decemberében egy csoport petíciót adott át a varsói városvezetésnek azt kérve, hogy a Dmowski körteret (Rondo Dmowskiego) nevezzék át A Nők Jogai körtérnek, azonnal vészharangot kongattak, mintha a petíció benyújtói ezzel az egyetlen névváltoztatási kérelemmel en bloc a nemzeti emlékezetből akarták volna kitörölni a „lengyel függetlenség atyját”.

De ki is volt ő, és mi indokolja helyét a lengyel nemzeti panteonban?

Személyisége és nézetei

Roman Dmowskit (1864–1939) kétségtelenül fontos hely illeti meg a lengyel történelemben: ő volt az, aki az I. világháború után Versailles-ban a lengyel tárgyalódelegációt ­vezette, és Paderewskivel együtt aláírta a békeszerződés dokumentumait. Hívei elsősorban az ő diplomáciai és szónoki képességeinek tulajdonítják az új állam kialkudott és a nagyhatalmak által garantált nagyvonalú ­határait (amelyek jóval túlterjedtek a lengyel etnikai határokon). Kritikusai ugyanakkor joggal jegyzik meg, hogy Dmowski Versailles-ban játszott szerepét erősen túlhangsúlyozzák, és nem tudni, milyen eredmény született ­volna, ha más áll a helyén. A diplomata személye a dokumentumok tanúsága szerint erősen megosztotta a nyugati delegációkat: a franciák rokonszenveztek vele, a brit küldöttség tagjainak azonban ellenszenvesek voltak nyíltan antiszemita megjegyzései. De Dmowski nemcsak politikus és diplomata, hanem ideológus is volt, aki a modern lengyel nacionalizmus alapvető eszméit, stratégiáit megalkotta, és hosszú távra programot adott a lengyel jobboldalnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."