Földrengés Törökországban és Szíriában

A sarkából kifordul

Tudomány

Az új évezred egyik legpusztítóbb földrengése sújtotta Törökország déli és Szíria északi tartományait. Egy héttel a katasztrófa után már csak minimális az esély arra, hogy bárkit élve mentsenek ki a romok alól. A téli időjárás sem javítja a mentési munkálatok esélyeit.

Lapzártánkkor már több mint 37 ezer halálos áldozatot számoltak, de a becslések ennek akár a kétszereséről is szólnak. Az áldozatok többsége Törökország déli tartományaiban lelte halálát; túlnyomórészt török állampolgárok, de van köztük 3700 szír menekült is. Magában Szíriában is már 5320 halálos áldozatot tartanak számon. Mivel a rengések Észak-Szíria sokszor vitatott hovatartozású, a le sem zárult polgárháború óta egymással ellenséges fegyveres erők által birtokolt (vagy épp Törökország által megszállt) kantonokra osztott területét érintették súlyosan, a mentés és a gondoskodás a túlélőkről, sebesültekről ott még reménytelenebb feladat. Egyelőre azt is lehetetlen felmérni, hogy mekkora anyagi kárt okozott a tragédia – bizonyos becslések szerint meghaladja a 84 milliárd dollárt. Errefelé ez nem csak a legpusztítóbb, de a legdrágább katasztrófa is emberemlékezet óta.

Sokk után sokk

Abban a geológiai zónában, ahol a földmozgások kipattantak, több, egymás mellett elmozduló, esetleg ütköző vagy alábukó tektonikus lemez találkozik. E régiót a világ legveszélyesebbjei között tartják számon, a történeti időkben, például a középkorban, az iszlám civilizáció virágkorában, majd a keresztes háborúk, a mongol hódítás idején is számos nagy rengés pusztított itt (még ha ezek helye meglehetősen bizonytalan is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.