Földrengés Törökországban és Szíriában

A sarkából kifordul

Tudomány

Az új évezred egyik legpusztítóbb földrengése sújtotta Törökország déli és Szíria északi tartományait. Egy héttel a katasztrófa után már csak minimális az esély arra, hogy bárkit élve mentsenek ki a romok alól. A téli időjárás sem javítja a mentési munkálatok esélyeit.

Lapzártánkkor már több mint 37 ezer halálos áldozatot számoltak, de a becslések ennek akár a kétszereséről is szólnak. Az áldozatok többsége Törökország déli tartományaiban lelte halálát; túlnyomórészt török állampolgárok, de van köztük 3700 szír menekült is. Magában Szíriában is már 5320 halálos áldozatot tartanak számon. Mivel a rengések Észak-Szíria sokszor vitatott hovatartozású, a le sem zárult polgárháború óta egymással ellenséges fegyveres erők által birtokolt (vagy épp Törökország által megszállt) kantonokra osztott területét érintették súlyosan, a mentés és a gondoskodás a túlélőkről, sebesültekről ott még reménytelenebb feladat. Egyelőre azt is lehetetlen felmérni, hogy mekkora anyagi kárt okozott a tragédia – bizonyos becslések szerint meghaladja a 84 milliárd dollárt. Errefelé ez nem csak a legpusztítóbb, de a legdrágább katasztrófa is emberemlékezet óta.

Sokk után sokk

Abban a geológiai zónában, ahol a földmozgások kipattantak, több, egymás mellett elmozduló, esetleg ütköző vagy alábukó tektonikus lemez találkozik. E régiót a világ legveszélyesebbjei között tartják számon, a történeti időkben, például a középkorban, az iszlám civilizáció virágkorában, majd a keresztes háborúk, a mongol hódítás idején is számos nagy rengés pusztított itt (még ha ezek helye meglehetősen bizonytalan is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.