A jövő tálalása (Portré- és múzeumi célú hologramok a Mai Manó Galériában)

  • - sisso -
  • 2000. június 22.

Tudomány

Idén június elején a hologram feltalálójának, a fizikai Nobel-díjas tudósnak a századik születésnapja alkalmából Gábor Dénes Emlékülést és Holográfia Szimpóziumot rendeztek a Magyar Tudományos Akadémián, de az ünnepi program nem csak az Akadémián zajlott. A tudós előtt tisztelegve, nemzetközi hologramkiállítást rendeztek a Mai Manó Galériában, amelyről elmondható, fölöttébb bizarr hangulatú. Főleg a portrék.
Idén június elején a hologram feltalálójának, a fizikai Nobel-díjas tudósnak a századik születésnapja alkalmából Gábor Dénes Emlékülést és Holográfia Szimpóziumot rendeztek a Magyar Tudományos Akadémián, de az ünnepi program nem csak az Akadémián zajlott. A tudós előtt tisztelegve, nemzetközi hologramkiállítást rendeztek a Mai Manó Galériában, amelyről elmondható, fölöttébb bizarr hangulatú. Főleg a portrék.

Prostatikus Vogon Jeltz, a ronda, nagy, sárga építészűrhajó, rettenetes külsejű kapitánya is megirigyelhetné ezeket a portrékat. Gábor Dénesről a hírközlési elméletből sarjadó és valódi térhatású képek feltalálójáról 1971-ben, közvetlenül a Nobel-díj átvétele után készült horrorisztikus holografikus ábrázolás. Mellette a Galaxis útikalauz-hangulatot teljessé téve, egy igen gyenge, ám mélyen filozofikus vers található Simai Mihálytól Hologramvilág címmel, amit valószínűleg csak úgy lehet felolvasni, hogy előbb a hallgatóságot a székhez kötözik. A tudománynak és a holografikus védelemmel foglalkozó iparágnak igen sokat jelentő találmány a művészet terén még sok kívánni valót hagy maga után. Igazából sosem jött divatba, leszámítva az ijesztő kis kitűzők és a dupla szemes napszemüvegek vicces dömpingjét. Kulturális üzenete a kiállítás tanúsága szerint minden bizonnyal abban rejlik, hogy a jövőt nem lehet megjósolni előre, de minden bizonnyal félelmetes.

Hans Bjelkhagen, a temészetes színű hologram kidolgozója, valamint a Boove és Wöber urak által készített portrék láttán tényleg egy rémálomban érezzük magunkat, ami abban teljesedik ki, hogy a képről ránk meredő öreg angol arisztokrata sárga fogainak még az odvasabb soraiba is benézhetünk. Kicsit odébb Frankenstein, Reagan, illetve egy több ezer éves, mocsárban talált rituális áldozat ijesztgeti a kiskorúakat, igaz, de legalább nagyon pontos helyszínelő fotónak számít.

Persze nem árt tudni,

hogy a hologramban tárolt információ sűrűsége messze meghaladja a hagyományos számítógép-memóriákban tárolhatóét, ráadásul az információ előhívása is sokkal gyorsabb általa. A megfelelő módon készített hologram megvalósítja a rendezetlen kódolás információelméleti ideálját, amelynek következtében már a hologram apró részlete is tartalmazza a hologramon egyenletesen elosztott teljes információt. Nos, ez így egy kiállítóteremben még a Szent Korona multiplex verzióját - naná, hogy van Szent Korona, pont az ne lenne - körüljárva sem fogalmazódik meg, de sejteni engedi, hogy a jövőt mégis meg lehet valahogy csinálni, legyen az első lépés akár egy ilyen nemzeti kincs látványa a virtuális térben.

Csányi Attila

Voltaire

című sorozata talán az egyetlen itt a kiállításon, ami igazi művészeti dimenziókat sejtet. Végre nem egy konkrét portré vagy műtárgy kópiája, hanem valóban önálló képzőművészeti alkotás, egy hologramszéria, amely akár különös csillagközi térplasztikának is felfogható.

A belső teremben nyugtató darabok találhatók műkincsekről, brosstűkről, Sylvia Ramirez Rello szobrairól, japán porcelánmaszkról vagy éppen számítógépes alaplapról és egy egész herbáriumról is. Azonkívül, hogy látványosak, legfeljebb annyi hasznuk van, már ha ez haszonnak nevezhető, hogy előrevetítik a sokszorosíthatóság vízióját. Nincs messze az idő, amikor itt, Budapesten csak úgy beugorhatunk megtekinteni a holografikus Louvre-t.

Jó lenne, ha a Marsról holotelefonok segítségével tudna kommunikálni az asszony az interplanetárisan ingázó vendégmunkás férjével, mégis az az érzésem, hogy közelebb az idő, amikor iszonyú tehetségtelen intermédia-művészek fognak kísérletezni a hologrammal. Higgyék el, jobb ma egy hollóházi holotányér, mint holnap egy művész nyolcméteres hologramja Budapest egén.

- sisso -

Az elszívott agy

Gábor Dénes 1900. június 5-én született Budapesten. A természettudós villamosmérnök, Nobel-díjas feltaláló, egyébként az angol Royal Society rendes (1956), az MTA tiszteletbeli tagja (1964), a Brit Birodalmi Rend lovagja (1970), a National Academy of Sciences (USA) külső tagja (1973), a southamptoni (1970), a delfti (1971), a surreyi (1972), a londoni (1973) és a Columbia (1975) egyetem díszdoktora volt. Az elektronmikroszkóp című könyvében az optikai lencsék aberrációját analizálta, kutatótevékenysége során felismerte a kis nyomású neongáz, higanygőz és nátriumgőz plazmaállapotának számos törvényszerűségét, részecskesebesség-mérő ködkamrát szerkesztett. A második világháborút követő években elektronmikroszkópiával és általában a szabad elektronok külső térbeli mozgásával foglalkozott. Az elektron- és ionfizikától az elektronmikroszkópián át talált rá az optikára és az információelméletre, s közben - mintegy mellékesen - feltalálta holográfiát, melynek felfedezése húsz évvel megelőzte technikai megvalósításának lehetőségét.

- s -

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.