A paksi Vasúti Múzeum: Rozsdatemető

Tudomány

Mintegy negyven vasúti jármű sorakozik majd egy kilométer hosszúságban a 6-os út mentén, az egykori paksi állomáson, ami 1985 óta vasúti múzeumként működik. Igaz, az utóbbi időben csak azok gyönyörködhetnek maradéktalanul a kiállított tárgyakban, akik különös vonzódást éreznek a roncsok iránt. Jelen állapotában a múzeum megtekintését meleg szívvel leginkább azoknak ajánlhatjuk, akik izgalomba jönnek nagy mennyiségű rozsdás fém látványától, akiket bizsergéssel tölt el, ha kikandikáló vezetékeket, szétbarmolt alkatrészeket látnak. No és azoknak, akik szeretik a babgulyást.
{k199919_20;b}Mintegy negyven vasúti jármű sorakozik majd egy kilométer hosszúságban a 6-os út mentén, az egykori paksi állomáson, ami 1985 óta vasúti múzeumként működik. Igaz, az utóbbi időben csak azok gyönyörködhetnek maradéktalanul a kiállított tárgyakban, akik különös vonzódást éreznek a roncsok iránt. Jelen állapotában a múzeum megtekintését meleg szívvel leginkább azoknak ajánlhatjuk, akik izgalomba jönnek nagy mennyiségű rozsdás fém látványától, akiket bizsergéssel tölt el, ha kikandikáló vezetékeket, szétbarmolt alkatrészeket látnak. No és azoknak, akik szeretik a babgulyást. A"széles körű hivatalos és társadalmi összefogással, húszezer társadalmi munkaórával" három év alatt elkészült paksi Vasúti Múzeumot 1985. július 24-én avatta fel Urbán Lajos akkori közlekedési miniszter Gyugyi János, a Tolna megyei pártbizottság titkára és István József, a megyei tanács elnökhelyettese jelenlétében. Az ünnepi eseményre a szocialista brigádok nosztalgiavonattal érkeztek Paksra, a miniszter pedig elmondta: "Külön örömmel tölt el az, hogy e kis múzeumot fiatal városunkban, Pakson tudjuk megvalósítani, elősegítve ezzel is az egyre gyarapodó város és környéke közművelődésének fejlődését. Kérem a város vezetőit, lakóit, fogadják e kis vasúti intézményt kulturális intézményeik sorába, használják fel lehetőségeit ifjúságunk nevelésében."

A korabeli lapok "a világon egyedülállónak" nevezték a múzeumot, amelynek gazdája a mai napig a MÁV Pécsi Igazgatósága, járműállománya pedig a Közlekedési Múzeum tulajdona. A múzeum történetének azonban csupán első néhány éve volt zökkenőmentes. A hanyatlás akkor kezdődött, amikor az 1990-es évek elején a MÁV Pécsi Igazgatósága a múzeum üzemeltetését túlságosan költséges kalandnak ítélte, ezért a létesítményt bérbe adta. A vállalkozó, akivel szerződtek - noha fantasztikus elképzelései voltak, még hajókikötőt is akart a közeli Dunán -, a legcsekélyebb mértékben sem teljesítette azokat a feltételeket, amiket be kellett volna tartania (a létesítmény védelme, a tárgyak őrzése, a terület gondozása stb.), sőt egy idő után bérleti díjat sem fizetett. Kiadta viszont egy alvállalkozónak az állomás területén lévő áruraktárat, amit az diszkontáruháznak rendezett be. Állítólag a környéken itt lehetett a legjobb áron hozzájutni kínai frottírzoknikhoz és Raebeek márkájú edzőcipőkhöz, ám az, hogy itt voltaképpen egy közlekedési múzeumnak kellene üzemelnie, valahogy feledésbe merült. A paksi Vasúti Múzeum valójában útmenti sportboltként működött, akik a járművekre voltak kíváncsiak, vagy megtekinthették, vagy nem, bár erről megoszlanak a vélemények. Soltész József, a járművekért felelős Közlekedési Múzeum illetékese szerint a múzeum négy évig zárva volt, Süle Ferenc, a MÁV Rt. Pécsi Igazgatóságának igazgatóhelyettese szerint ennél jóval kevesebb ideig. Mindegy, 1992 és 1996 között szinte teljesen lepusztult állapotba került az egykori állomás. A kényelmesebb járművekbe hajléktalanok költöztek, természetesen megjelentek a "méhészek" egy-két súlyosabb fémalkatrész reményében, előfordult egy-két diszkrét tűzeset. Gondoskodás viszont csak annyi történt, hogy a MÁV Rt. Pécsi Igazgatósága a pályagazdálkodással évente egyszer lekaszáltatta a területet, a Közlekedési Múzeum pedig elvégeztette az ötévenként szokásos állagmegóvó fényezést, valamint dokumentálta, hogy az alkatrészeket illetően milyen változások történtek, vagyis mit loptak el, mit tettek tönkre.

Még kér a MÉH

A MÁV Rt. Pécsi Igazgatósága 1996 őszén kötött ismét bérleti szerződést. Az új bérlő, a Dynamic Tradex Kft. felújíttatta az állomásépületet, a büfét, a belső elektromos rendszert. A létesítménybe bevezették a vizet, az emeleti helyiségekben ismét megtekinthetővé vált a hangulatos vasúttörténeti kiállítás. Az egykori váróteremben nonstop vendéglő nyílt a Közlekedési Múzeum által előírt jelleggel (lásd keretes írásunkat), kibővítették a parkolót. Mindezek a költségek meghaladták a hárommillió forintot. A bérlő cég résztulajdonosa és jogi képviselője, dr. Műhelyi János a MaNcsnak elmondta, a szerződés értelmében a Dynamic Tradex Kft. éttermet működtet a főépület alsó szintjén, és egyéb tevékenységre is jogosult. Megtudhattuk: négy évig teljesen elhanyagolt területet vettek át, amit megtisztítottak a bozóttól, vadcserjétől. A tereprendezés költségei 1,2 millió forintot tettek ki. Egyébként a szerződésükben nem az áll, hogy a múzeumot üzemeltessék, csupán hogy biztosítsák a látogathatóságot. Dr. Műhelyi szerint évi négy-öt millió forintra lenne szükség ahhoz, hogy a múzeumot európai színvonalon lehessen működtetni, de ezt a bérlő önerőből nem tudja finanszírozni, a paksi önkormányzat pedig - mivel a terület nem városi tulajdon - a Vasúti Múzeum megújulását csupán elviekben támogatja. Erre a célra egyáltalán nincs költségvetési pénz. A bérlő úgy véli, az egyetlen jó megoldás egy alapítvány létrehozása lenne; az így befolyt összeggel lehetne javítani a helyzeten. Itt azonban még nem tart a dolog. Jellemző, amiről a helyi lap, a Paksi Hírnök számolt be: "amíg éveken keresztül zárt ajtók fogadták a látogatókat, addig egyetlen embernek sem szúrt szemet, hogy a kiállított tárgyak tönkremennek (...) Mióta vállalkozásban működik, egyre több a panasz." Dr. Műhelyi viszont arról panaszkodott, hogy szinte lehetetlen a terület gondozását és a létesítmény védelmét megoldani. "Már a harmadik fajta vegyszert próbáltuk ki a gaz ellen, de nem mutatkozik hatás. Marad a kézi erő, de mivel olyan nagy a terület, mire befejezik a kaszálást, már kezdhetik is elölről. Ugyanez a helyzet az őrzéssel is. Az egyik kutyát megölték, a másikat ellopták, de előfordult olyan is, hogy amíg a rendőrségi helyszínelés folyt, a tolvajok visszajöttek, és a hátrahagyott zsákmányt, az akkor már lefotózott bűnjelet mégis elvitték. Mindezt fényes nappal."

Lekvár a MÁV?

A múzeum 1997. július 1-je óta működik újra, de a szabadtéri kiállítást illetően szinte semmi nem változott. Az állomás előtti majd egy kilométeres szakaszon valójában egy nagyszabású roncstelepet lehet megtekinteni. Élénk fantázia kell ahhoz, hogy elképzeljük, milyen lehetett a múzeum fénykorában, amikor ezekre a különben fantasztikus és lenyűgöző monstrumokra meg az olyan "apróságokra", mint például egy Pobeda és egy Csajka sínautó, azt lehetett mondani: "múzeumi tárgy", amikor az ide látogató gyerekeknek még kézihajtányos száguldozásra is lehetőségük volt. A jelenlegi állapot azonban olyan, hogy csak akkor lehetne maradéktalanul elégedett a vendég, ha a kiállítás mondjuk a Vasútállomás bombatámadás után címet viselné. Állítólag egy szójátékos vendég meg is jegyezte, hogy ezért a látványosságért nem belépőt, hanem bocsánatot kellene kérni.

Ez azonban nem a bérlő felelőssége. A járművek a Közlekedési Múzeum tulajdonában vannak, voltaképpen műtárgyak, így a szakembereken kívül nem nyúlhat hozzájuk más, ugyanúgy, mint például egy festmény esetében is csak a megbízott restaurátor. Soltész József a paksi járművekkel kapcsolatosan úgy látja, "óriási különbség valamit felületesen vagy alaposan megnézni". A Közlekedési Múzeum illetékese szerint "azt nem lehet elvárni, hogy egy szabadtéri vasúti múzeumban olyan állapotban legyenek a járművek, mint egy fedett csarnokban, és azzal sem lehet mit csinálni, ha egyes alkatrészek időnként eltűnnek. Lehet pótolni, másolatokat készíteni, de százszázalékosan lehetetlen megakadályozni a szabadtéren kiállított tárgyak védelmét. Az érem másik oldala, hogy a Közlekedési Múzeumnak minimális pénzügyi lehetősége van a kiállított tárgyak felújítására. Országszerte több mint kétszáz vasúti járművünk van, és gyakorlatilag nem tudjuk ezeket folyamatosan karbantartani."

Emberéletben nem esett kár

A tervek szerint azonban jövőre minden megváltozik azzal, hogy a 2000. évi vasutasnapon megnyílik Budapesten, a MÁV északi fűtőházában, Rákosrendező állomás mellett a Nemzeti Vasúti Skanzen. A nagyszabású terv és a paksi Vasúti Múzeum közötti összefüggésekről Soltész József a következőket mondta: "A hátul található fűtő- és vízház belső részében van elhelyezve egy gőzmozdony, véleményünk szerint megfelelő állapotban. A fűtőház előtt álló három gőzmozdonyt négy éve festették le, idén vagy jövőre kapnak felújító festést, ami azt jelenti, hogy teljesen jó állapotba fognak kerülni, és ugyanígy felújító festést kap a kicsit közelebb levő BC-motorkocsi. Az összes többi járművet pedig visszük Pestre, a jövőre megnyíló Nemzeti Vasúti Skanzenbe. Szakmai okok miatt szállítjuk el ezeket a járműveket, ugyanis a paksi Vasúti Múzeumot eredetileg úgy képzelték el, hogy itt a mellékvonalakon közlekedő vasúti járműveknek lesz egy állandó kiállítása. Csakhogy Pécsről folyamatosan idekerültek különféle vasútépítő és pályafenntartási gépek is, amelyek egyáltalán nem illettek bele ebbe a koncepcióba. Ezek a gépek, kocsik hangsúlyozottan ideiglenes jelleggel voltak itt, más kérdés, hogy huszonöt évet kellett várni arra, hogy legyen egy olyan alkalmas terület, ami a pályafenntartási gépeknek állít emléket. Ugyanígy fölkerül Pestre a Postamúzeum tulajdonát képező postakocsi (lásd keretes írásunkat) is, mivel az sohasem közlekedett mellékvonalon."

A Közlekedési Múzeum távolabbi tervei szerint persze nem csak az ott maradó négy gőzöst és egy motorkocsit lehet majd megtekinteni Pakson, ugyanis az elkövetkező években további járműveket kívánnak a szabadtéri vasúti múzeumba szállítani és ott kiállítani. Kizárólag "mellékvonal" témakörben.

Legát Tibor

"Postakocsin érkezem!"

Noha többen állítják, hogy a paksi Vasúti Múzeum 1992-96 között nem üzemelt, 1994. június 2-án a helyszínen mégis ünnepi eseményre került sor, ugyanis ekkor adták át a múzeum új szerzeményét, a Postamúzeum tulajdonában lévő postakocsit, méghozzá úgy, hogy a járműben kiállítást is berendeztek. Kovács Gergelyné, a Postamúzeum igazgatója elmondta, hogy nagyon szerették volna, ha a tulajdonukban lévő érték jó helyre kerül. Felvették a kapcsolatot a Közlekedési Múzeummal, hogy segítsenek elhelyezni a járművet, s végül így került a postakocsi Paksra.

Tulajdonképpen nem csoda, hogy az akkor szinte "senkiföldjének" számító területen lévő új kiállítási darabot szinte pillanatok alatt hidegre tették, hasonlóképpen a többi járműhöz.

A Postamúzeum munkatársai 1997-ben felújították a kocsiban lévő kiállítást, de az - biztonsági okokból - jelenleg le van zárva. A tervek szerint a pályafenntartási eszközökkel együtt ezt a járművet is a 2000-ben megnyíló Nemzeti Vasúti Skanzenbe szállítják.

Érdemes megjegyezni, hogy a Postamúzeum igazgatónője - noha örömére szolgálna, ha a kocsit végre "méltó helyen" állítanák ki - tőlünk értesült a Közlekedési Múzeum tervéről, hivatalosan még nem kereste meg senki.

- legát -

A fedett egység

Gondolom, kevés olyan olvasó akad, aki a keretessel kezdené, így mostanra már mindenkinek nyilvánvaló, hogy a hangzatos "Múzeum" fedőnév egy útmenti nostop éttermet takar. Mit csináljunk, ez egy ilyen ország. Olyan magyar.

A kultúra e templomába belépőt takaros bárpult fogadja menyecskével és meglehetős készletekkel. Ha reménybeli múzeumlátogató az istenadta, akkor ez kapóra is jön, ráfér a nyomorultra a szíverősítő. Komolyabb dolgokkal mégsem érdemes próbálkozni, mert talpas féldecis pohárban mérik a whiskyt, mely gesztust esetleg csak az menti, hogy nyilvánvalóvá teszi: a várható látnivalók elé inkább valami kerítésszaggató (a MÉH könnyebb elérhetőségéből kifolyólag ugyancsak) kívánkozik.

Az étkeztetés a bejáratnak balra eső két, határozottan váróterem jellegű és ilyetén eléggé autentikus szobában folyik (a belsőben "korabeli" és felette vasúti természetű, diszkréten keretezett plakátok alatt). A bejárathoz közelebbi tér bal egyes asztalának második széke mellől nyílik a főcikkben jelzett emeleti kiállítás, melyhez időnként egy személynek van csatlakozása, menetrendváltozás lehetséges, zárás az Orly-ponty előtt.

Az ételkínálat meglehetős, mondhatni versenyképes. A kiszolgálás kifogástalanul udvarias, tolakodásmentes, és ez nagy szó, bár az előétel jelentős késéssel érkezik, noha nem ez a legnagyobb baja. Halraguval töltött palacsintának hívják, afféle panírozott dolog. A panír a mirelit pulykatallér kínjait idézi, a palacsinta hibátlan, a töltelék valami szardíniaszármazékot sejtet, az egész inkább bőséges, mint emlékezetes, noha feledhetőnek sem nevezhető (sajnos).

A halászlé felemás, a hal ász benne, mind ízre, mind állagra, a lé hajszálnyit, de csak hajszálnyit sós (ezen a hajszál időközbeni eltávolítása sem segített esetünkben).

A babgulyás remekbe szabott, finoman szólva is finom, alighanem a folyópart közelsége teszi. Csak hasonlókat mondhatuk az Orly-pontyról is, egyszóval: tökéletes, élünk, halunk érte (érti?).

A hasábburgonya gyorsfagyasztott, ezért általunk csak csekély mértékben volt gyorsfogyasztott. Ugyancsak a hely becsületére válik a fröccs is, csúszik, és nem okoz fejfájást.

Összefoglalva: roncstelepen még soha nem ettünk jobbat.

Kiss Levin

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.