Antik Enteriőr: Belsőségek

Tudomány

Mindazok, akik kíváncsiak, mire képes ma a magyar műkincs- és régiségkereskedelem, egészen biztos, hogy nem hagyták ki az V. Antik Enteriőr kiállítást és vásárt. A Műcsarnokban november 25-29. között tartott ötnapos dzsemborin mindenki ott volt, aki számít vagy számítani akar: kis- és nagyhalak, érintettek és érinthetetlenek, no és azok, akik soha nem jönnek másért, csak körülnézni. Ráadásul a helyszínen mindenki találhatott kedvére valót és pénztárcájához mértet, ha úgy döntött, karácsonyra valami igazán eredeti és felejthetetlen dologgal kedveskedik azoknak, akik ezt megérdemlik.
Mindazok, akik kíváncsiak, mire képes ma a magyar műkincs- és régiségkereskedelem, egészen biztos, hogy nem hagyták ki az V. Antik Enteriőr kiállítást és vásárt. A Műcsarnokban november 25-29. között tartott ötnapos dzsemborin mindenki ott volt, aki számít vagy számítani akar: kis- és nagyhalak, érintettek és érinthetetlenek, no és azok, akik soha nem jönnek másért, csak körülnézni. Ráadásul a helyszínen mindenki találhatott kedvére valót és pénztárcájához mértet, ha úgy döntött, karácsonyra valami igazán eredeti és felejthetetlen dologgal kedveskedik azoknak, akik ezt megérdemlik.

Egy magára valamit is adó műtárgybolt-tulajdonosnak egész egyszerűen részt kell vennie az 1994 óta évenként megrendezett Antik Enteriőrön, amit a régiségszakma expójának is értelmezhetünk. A tavalyi sikeren felbuzdulva, ismét a Műcsarnok adott otthont a seregszemlének, az impozáns helyszínre és a havas esőre azonban fittyet hánytak azok a fizetett hiénák, akik szórólapjaikkal már a lépcsőkön megtámadták a mit sem sejtő érkezőket. Odabent viszont csak visszafogottság, diszkréció és tömény elegancia volt tetten érhető, legalábbis a megnyitó másnapján. Az eseményt rendező cég mindent megtett, hogy a vendégek és a kiállítók kedvében járjon, pazar hostessek válaszoltak őszintének tűnő mosollyal a leghülyébb kérdésekre is, ingyenes italautomaták működtek a kiállítás több pontján, nem szólt ránk a házmester.

Minden kifogástalanul működött,

egy rossz szavunk nem lehet; arra, hogy mégiscsak Budapesten vagyunk, legfeljebb abból következtethettünk, hogy a szervezők a sajtóanyagban külön megemlítették, mennyivel drágább Bécsben egy korántsem ekkora kaliberű rendezvény belépőjének az ára. Sőt felhívták a figyelmünket, hogy sajtóigazolvánnyal szabad a pálya, noha - hangsúlyozták - odakint nem dívik, hogy újságírókat csak úgy, ingyér´ beengedjenek az ilyesmire. Viszont az sem dívik - és ez már egyáltalán nem arcpirító -, hogy a belépőjegyek sorsjegyként is szolgáljanak. Az Antik Enteriőrön a tiketteket be lehetett dobni egy ládikóba annak reményében, hogy a végén mi vihetjük haza Scheiber Hugó Parkban című képét, ami úgy ötszázezret kóstál.

A kiállítás legnagyobb szenzációjának

szintén az volt a címe: Parkban. A nagyméretű olajfestmény Szinyei Merse Pál 1910-ben készült képe, ami a mester come backje volt a művészvilágba, és amivel mindjárt el is nyerte 1911-ben a Nagy Állami Aranyérmet meg az ezzel járó húszezer koronát. Ráadásul a képről maga a miniszterelnök Tisza Kálmán írt kaseroló cikket a Magyar Figyelő című lapba. (Képzeljük el Orbán Viktort, amint leoszt mondjuk ef Zámbó Öcsinek ötmillió forintot, utána pedig tárcával jelentkezik az ÉS szerkesztőségében!)

A kép azonban nem ettől szenzáció, sokkal inkább azért, mert tulajdonosát leszámítva senki nem tudta, hogy hol van; a festményről tanulmányok jelentek meg, művészettörténészek elemezték szamizdatként köröző reprók alapján. A titokzatos tulaj aztán egy szép napon fogta magát és a képet, elsétált a Kieselbach Galériába, hogy tessék mondani, érdekli ez magukat? Kieselbach Anita a MaNcsnak elmondta, a tulajdonos először nem akarta, hogy ilyen nagy nyilvánosságot kapjon a kép, de aztán sikerült meggyőzni, hogy a sikeres értékesítés egyik záloga a publicitás. A Parkban a Kieselbach Galéria decemberi árverésének legkomolyabb tétele, az aukció ismertetője szerint kikiáltási ára - 15 millió forint - "megdöbbentően alacsony a mű jelentőségéhez képest".

A képpel kapcsolatban megindult a találgatás, vajon sikerül-e Szinyei Mersének megelőznie az eddigi magyar aukcióbajnokot, a tavalyi Antik Enteriőr szenzációját, egy múlt századi levelet, amin tévnyomatos bélyeg van, és amiért 38 milliót fizetett egy befektetői csoport.

A kiállítás másik nagy szenzációjával

a jó öreg Bizományi

(BÁV Rt.) szolgált: 15 millió forintba került az az Indiából származó, faragott elefántagyar, ami a húszas években került Magyarországra, méghozzá diplomáciai úton. Persze nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a Szinyei Merse-kép és az agyar csupán a csúcsok csúcsa volt, ami nem csökkentette a jelentőségét a többi kiállított és áruba bocsátott darabnak, legfőképpen annak, hogy az összes fontos XX. századi magyar festő munkái ott voltak a Műcsarnokban. A kiállítók olyan felhozatalt produkáltak, hogy a terepet azonnal ki lehetett volna nevezni Nemzeti Galéria kettőnek.

A bútorok vonatkozásában bebizonyosodott, továbbra is a trógerek szívnak: a nagyközönség körében még mindig a biedermeier, a neobarokk, az ónémet, vagyis a tizenkilencedik századi hangulat iránt nagy az érdeklődés, szinte kizárólag a díszes, masszív állatokat keresik. Kemechey Edina, az art decóra, Bauhausra specializálódott Stúdió Agram tulajdonosa reméli, hamarosan Magyarországon is divatossá válnak ezek a puritánnak tekinthető, huszadik századi stílusok. Nyugaton már évek óta óriási a kereslet az ilyen jellegű darabok iránt, nálunk azonban nem. Az általuk kiállított bútorok is a szakemberek és a külföldiek elismerését vívták ki, egy "átlagos" magyar vásárló inkább Márkus László egykori szilveszteri magánszámát aktualizálta: "Mi kerül ezen a fotelon kétszázezer forintba?"

A bútorok között tehát a

méret volt a lényeg,

meg a faragások, berakások, pompás kárpitok, fantasztikus csapok, ékek, illesztések. És valóban csodálatos dolgok bukkantak elő, olyan állapotban, mintha tegnap készítették volna őket. Egyes darabok láttán a helyszínen tartózkodó lelkiismeretesebb műbútorasztalosok komolyan fontolóra vették, hogy valami tisztességes foglalkozás után néznek, elmennek taxizni vagy BKV-ellenőrnek.

Igaz, ha valakit egy korrekt szekrény nem nyűgözött le, találhatott egészen extra dolgokat is. Azoknak például, akik szeretnék eljátszani a Veszedelmes viszonyokat, vagy úgy képzelik, piciny szobájukban Madame Pompadour életét rekonstruálnák borús hétköznapokon, a Nagyházi Aukciósház ajánlott egy

komplett rokokó budoárt

négymillió-kettőért, azoknak pedig, akik azt akarták, hogy bútorukból a történelem szele csapjon elő, Kieselbachék kínáltak egy garantáltan csontvázmentes barokk szekrényt, ami 1720 körül készült, a Rákócziak tulajdonában volt, később pedig a Maléter családhoz került. Ezt a darabot csak megtekinteni lehetett, a decemberi aukción értékesítik majd, kikiáltási ára három és fél millió forint lesz.

Persze jócskán akadtak olyan kiállítók, akik sokkal kevesebbel is beérik; a kiállításon ugyanis nemcsak a műtárgy-kereskedelem arisztokratái, hanem a kisebb üzletek, antikváriumok is képviseltették magukat. Náluk már néhány száz forintért is lehetett valami emlékezetes, egyedülálló dolgot vásárolni, de azért ne gondoljunk valamiféle bolhapiac-hangulatra, pedig a hintalótól az ötvenes évekbeli takarékpénztár-plakátig jószerivel mindent meg lehetett venni. Nagy Júlia például régi bizsukban utazik. Mint elmondta, ezek a csecsebecsék éppen attól válnak értékesekké, hogy értéktelenek. A megunt darabokat ugyanis a tulajdonosok nyugodt lelkiismerettel vágják ki a szemétbe, így aztán alig marad belőlük. Világos, hogy egy nyolcvan-száz éves bizsu már komoly ritkaságnak számít.

Idejében szólunk: helyezzék biztonságba a céllövöldéből származó tárgyaikat, ki tudja, mi lesz száz év múlva.

Legát Tibor

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.