Az Ikarus 60 éve - Akár a névadó

  • - legát -
  • 2007. december 6.

Tudomány

A hírek szerint a legutolsó buszokat készítik Mátyásföldön - a korábbi nagyüzem területének immár csak egy részét birtokló Ikarus Egyedi Járműgyártó Kft. is lehúzza a redőnyt. Ezzel véget ér az a hatvanéves ipartörténeti epizód, amit sokan már "menet közben" is legendásnak tartottak. Lehet, hogy a névválasztással volt a baj?
A hírek szerint a legutolsó buszokat készítik Mátyásföldön - a korábbi nagyüzem területének immár csak egy részét birtokló Ikarus Egyedi Járműgyártó Kft. is lehúzza a redőnyt. Ezzel véget ér az a hatvanéves ipartörténeti epizód, amit sokan már "menet közben" is legendásnak tartottak. Lehet, hogy a névválasztással volt a baj?

A mitológiai Ikarosz történetének a vakmerőség a kulcsa, az Ikarus autóbuszgyár létrejöttéhez azonban nem kellett nagy bátorság, hiszen ugyanúgy született, mint oly sok ún. szocialista nagyvállalat: einstanddal, finomabban szólva államosítással. A mátyásföldi gyár eredeti tulajdonosai az Uhri testvérek voltak, akik ugyan autóbuszaikkal váltak ismertté, ám a lefoglalt üzemi területen (lásd A patkótól a repülőgépig című keretes írásunkat) Repülőgépgyár Rt. nevű vállalkozásuk működött a háború idején. Az 1947-ben már állami tulajdonú és buszokkal foglalkozó gyár baljós neve 1949. február 8-án vált hivatalossá. De a "keresztelőben" politikai szempontok (vö. Vörös Csillag Traktorgyár, Vörös Október Férfiruhagyár stb.) nem játszottak szerepet, sőt a leendő nagyüzem az Ikarus Gép- és Fémáru Rt.-től örökölte meg a nevét, amelyet rendeleti úton (konkrétan a 3100/1948. számú kormányrendelettel) szintén a matyásföldi gyárba olvasztottak.

Az állami buszgyártás azonban már a fúzió előtt elkezdődött, és talán mondanunk sem kell, hogy az első modelleket az Uhri Testvérek Autókarosszéria és Járműgyárának szakemberei hozták létre. Cziráki Vendel és Stróbl Kornél tervei alapján 1947-ben készült el a MÁVAG-alvázra álmodott Tr-5-ös modell prototípusa, egy évvel később pedig Cséfalvay István önhordó (vagyis nem alvázra épült) kisautóbusza, a Tr-3,5-ös debütált a Budapesti Nemzetközi Vásár közönsége előtt. Amikor 1949-ben Mátyásföldön a homlokzatra illesztették az Ikarus Karosszéria és Járműgyár feliratot, voltaképpen ez a két modell (illetve a távolsági M-5-ös) jelentette a típusválasztékot, bár az igazsághoz tartozik, hogy akkor (egészen a hatvanas évek elejéig) a gyárban nemcsak buszokat, hanem egyéb járműveket, valamint karosszériaelemeket, sőt még röntgengépet és babakocsit (!) is gyártottak. Az Ikarus mint márkanév, illetve a közismert szárnyas embléma csak 1951-ben jelent meg, amikor elkészült a Tr-3,5 és a Tr-5 utódja, az Ikarus 30 és az Ikarus 60 modell. Az utóbbiakból egy évvel később trolibuszok is készültek. De ennél sokkal fontosabb, hogy ezek a modellek alapozták meg az Ikarus

nemzetközi karrierjét,

ami azért is figyelemreméltó, mert mindez a legvadabb vasfüggönyös őrjöngés idején történt. Ennek ellenére az új járművek nemcsak a prágai vásáron, hanem a genfi autószalonon (!) is bemutatkoztak, és mivel a termelés a kor hangulatának megfelelően a sztahanovista tempót követelte, 1952-re a mátyásföldi gyárban készült buszok kétharmada már exportra ment. Talán a genfi kirándulás lehetett az oka, hogy a Szovjetunió nem tartozott a vevők közé, de az NDK, Csehszlovákia, Lengyelország, Bulgária annál inkább, és az akkor még barátnak számító Kína is komolyabb tételt rendelt. Ugyanekkor kezdődött az "el nem kötelezett" országok meghódítása is: a 30-asokból és a 60-asokból Szíria, Libanon, Brazília, Finnország, Görögország, Portugália, Egyiptom és Irán is vásárolt, igaz, a szocialista tábor országainál szerényebb mértékben. És bár tudjuk jól, hogy az ötéves tervek hajtotta mennyiségi elvárások a legritkább esetben párosultak kiemelkedő minőséggel, a magyar autóbuszok - legalábbis más termékekkel összehasonlítva - a szabályt erősítő kivételnek számítottak. Néhány év alatt az Ikarus valóban nemzetközileg jegyzett branddé vált, de ez már szorosan összefügg az 1953-ban bemutatott 55-össel, vagyis a farmotorossal. Azzal a busszal, amit ma is oly sokan illetnek a "legendás" jelzővel.

Az Ikarus 55-ös, illetve annak városi változata, a 66-os (ennek prototípusát, a kevésbé látványos "A58"-ast már 1952-ben bemutatták, de a gyártását csak 1959-ben kezdték) elsősorban P. Horváth György formatervező munkájának köszönhetően vált "kultikussá": vonalvezetése, krómozott díszítései, a lökhárító alá rejtett fényszórói láttán sokkal

inkább az amerikai álom

ugrik be, nem az ötvenes évek magyar rémálma. Nem csoda, hogy a busz megjelenése késhegyre menő vitákat váltott ki, egyrészt, mert "túl szép" volt, másrészt a farmotor miatt. Mivel az Ikarus főkonstruktőrének, Zerkovitz Bélának sokat idézett bonmot-ja - "a motor elhelyezésénél nem az a lényeg, hogy hol van, hanem hogy hol nincs" - nem igazán hatotta meg a kritikusokat, ráadásul hiába mutatták be a buszt sikerrel a genfi szalonon, és hiába kapott díjat a párizsi autókiállításon, 1954-ben a Gépipari Tudományos Egyesületnek érdekegyeztető ankétot kellett szerveznie, hogy csillapodjanak a kedélyek. Ám ehelyett még nagyobb vihar kerekedett, mivel a Dobogókőn megrendezett eseményre a résztvevőket stílszerűen két "faros" Ikarusszal szállították, melyek közül az egyik lerobbant. Úgy tűnt, az Ikarus 55-ös sorozatgyártását sikerül megfúrni, csakhogy közben a Szovjetunióban bemutatták a ZISZ szintén farmotoros - és persze sokkal rondább - autóbuszát, melynek hatására nyomban elcsendesedtek a kritikusok. Hát még amikor 1956-ban megérkezett az első, ötszáz darabos moszkvai megrendelés!

Az Ikarus 55-öst 1972-ig gyártották, de a pazar kivitelű első modelleket - költségkímélés címén - már az ötvenes évek végétől sokkal szerényebb küllemű buszok váltották fel. Ekkor újabb típusok (31, 311, 620, 630) sorozatgyártása is megindult, e konstrukciók semmiféle újdonsággal nem szolgáltak. Ahogy egy ott dolgozó konstruktőr mesélte: "A fejeseknek teljesen mindegy volt, mit csinálunk, az új tervek, a korszerű műszaki megoldások az asztalfiókban kötöttek ki. Mintha megállt volna az idő, nem adtak pénzt kutatásra, fejlesztésre, a világ pedig szépen elsétált mellettünk, és néhány év alatt elavulttá vált mindaz, ami korábban újnak számított. Legfeljebb prototípusok készülhettek, azok is csak azért, hogy legyen mit mutogatni Kádárnak a BNV-n."

Noha két csodabusz - a 303-as (1958) és az 550-es (1964) - prototípusa elkészült, Mátyásföldön továbbra is az ötvenes évekbeli elavult modelleket gyártották, ám hamarosan egy olyan dolog történt, ami valóban a világ egyik legnagyobb autóbuszgyártójává tette az Ikarust: 1962. október 26-án kormányhatározat született arról, hogy a szintén buszokban és más járművekben utazó székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárat összevonják a mátyásföldi üzemmel. Ez eleinte nem jelentett mást, mint hogy az Ikarus különleges járműveit (bútor-, kenyér- és tejszállítók, műhely-, hűtő- és tűzoltókocsik), illetve a megszületése (1956) idején is elavultnak számító, ám ennek ellenére 1972-ig gyártott 31-es típust itt szerelték össze. A fehérvári bővítésre azért volt szükség, mert a bevállalt speciális járművek legyártása miatt Mátyásföldön képtelenek voltak teljesíteni a buszos megrendeléseket, főleg miután a KGST "gépipari állandó bizottsága" úgy döntött, hogy a tagországok jól lemondanak buszgyártásuk fejlesztéséről Magyarország javára. De ezzel az is egyértelművé vált, hogy az Ikarustól már nemcsak prototípusszinten várnak korszerű járműveket, hanem szériában is. Csakhogy ez a típusonként eltérő és egyébként is elavult gyártási technológiával lehetetlen volt. Ekkor fogalmazódott meg egy olyan elképzelés, amely egy autóbuszcsaládot vizionált, melynek a gyártása "lényegesen kevesebb munkaidő-ráfordítást igényel, és amelynél a szerszámozási és készülékezési feladatok egyetlen típus mértékét alig meghaladó volumenűre csökkenthetők."

1966-ban, a kimondottan e cél érdekében alakult teamben Bálint György főkonstruktőr, Oszetzky Károly, Mádi Jenő, Varga Papp József vezető tervezők, Kubinyi Ödön főtechnológus, Katona Béla főtechnológus-helyettes, valamint Finta László formatervező majdhogynem rohammunkában készítette el az ún. 200-as típuscsalád terveit, amiből már az 1967-es BNV-re jutott egy prototípus.

A végtelenül egyszerű,

már-már doboz alakú, mégis - elsősorban hatalmas ablakai miatt - impozáns típuscsalád megjelenése valóban forradalmi volt az autóbuszgyártásban, s teljesült a tervezők célja is: az alapgyártósorral sok-sok típus elkészíthető, a mindenkori vevő igényeihez igazodva. Egy gigantikus beruházással olyan gyártósort hoztak létre, ami lehetővé tette a tömegtermelést. 1977-ben a 100 000., 1980-ban a 150 000., 1984-ben pedig már a 200 000. autóbusz elkészültét ünnepelhették: ezek mintegy hetven százaléka a 200-as típuscsalád tagja volt. Az Ikarusban megint azt hitték, mint korábban: megállt az idő, a 200-asokat örökké lehet gyártani.

Igaz ugyan, hogy a nyolcvanas évek elején újabb típuscsaládok (300-as, 400-as sorozat) jelentek meg, a 200-as Ikarusok különleges példányai pedig nemcsak számos nyugat-európai országba, de még az Egyesült Államokba is eljutottak, a rendszerváltást és a KGST összeomlását követően egyértelművé vált, hogy a korábbi tömegtermelésnek vége. Ami a kilencvenes évek elejétől az Ikarusszal történt (részletesen lásd: Lejtmenetben, Magyar Narancs, 2003. október 30.), folyamatos zuhanás, voltaképpen egy hosszú tragikomédia, aminek legfeljebb "ráadásszáma" lehet az Ikarus Egyedi Járműgyár Kft. megszűnése, a mátyásföldi üzemi terület "autóbusz-mentesítése".

A patkótól a repülőgépig

1895-ben nyitotta meg Budapesten a Városligethez közeli kovácsműhelyét a Somogyderecskéről származó Uhry Imre, aki a lópatkolás mellett kocsivasalatok és kisebb fém alkatrészek gyártását is vállalta. Állítólag első üzleti sikereit annak köszönhette, hogy kuncsaftjait borral vendégelte meg, ám az biztos, hogy ő maga nem volt iszákos: felesége hozományából az István utcában vásárolt egy nagyobb műhelyt, ahol már stráfkocsik gyártását is vállalta, a nyereségét pedig további fejlesztésekre fordította, de ami ennél is fontosabb, hogy a motorizáció nem hagyta hidegen. Uhry több mint tizenöt évi kemény munkával jutott el odáig, hogy a Gizella úton vásároljon üzemi területet, s teherautó-karosszériák, valamint pótkocsik gyártásába kezdjen. A lehető legjobbkor, hiszen a világháborús konjunktúrának köszönhetően bőven akadt munkája. A háború után az akkor már Uhry Imre Karosszéria és Pótkocsi Gyárnak nevezett cég egyedi kisáruszállítót, billencset és locsolókocsit is készített, a húszas évek közepén pedig már megjelentek az első Uhry-féle autóbusz-felépítmények. 1929-ben már az 1000. teherautó-karosszéria készült el a gyárban, 1932-ben viszont a gazdasági válság miatt el kellett árverezni a céget.

Mégis volt hepiend, egy évvel később ugyanis Uhry gyermekei vásárolták vissza a dobra vert üzemet, s - nevükből elhagyva az ipszilont - megalapították a Uhri Testvérek Autókarosszéria és Járműgyárát, mindössze öt alkalmazottal. Eleinte kisteher- és személyautó-karosszériákat készítettek, de 1935-ben egy nagyobb fővárosi megrendelésnek köszönhetően már ismét a buszok váltak a "legnépszerűbb" termékükké. A negyvenes évek elején már nagyrészt Uhri-karosszériás autóbuszok közlekedtek Budapesten. A háború miatt azonban a honvédség vált Uhriék legnagyobb megrendelőjévé, a teherkocsik és egyéb, már speciális hadijármű mellett 22 Botond típusú terepjáró készült a gyárban, ahol akkor már közel 1000 ember dolgozott. Uhriék 1943-ban a repülőgépgyártásba és -javításba is beszálltak, megalapítva a Repülőgépgyár Rt. nevű társaságukat, melynek központja Mátyásföldön, a későbbi Ikarus Karosszéria- és Járműgyár területén épült.

Uhri Imre már 1945-ben elhagyta az országot, Kaliforniában hunyt el 1996-ban, 98 éves korában. Testvére, Zsigmond megpróbálta feltámasztani a céget, a fő profil a Vörös Hadsereg járműveinek javítása volt, illetve az amerikai hadseregtől vásárolt és egyéb (német, magyar) totálkáros járművek "mozgásba lendítése", de az Uhri-üzemben készültek az első pontonhíd elemei is. Uhri Zsigmond 1947-ben emigrált Venezuelába.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.