• Narancs
  • 2006. június 29.

Életjel Hétszázezer eurós támogatást kapott egy mikrocsip kifejlesztésére az a britek által vezetett nemzetközi kutatócsoport, amely a 2011-es Mars-expedíció járművének egyik kulcsfontosságú elemét állítja majd elő. Az életjelző csipet (life marker chip, LMC) az ExoMars járműre szerelik majd; az lesz a feladata, hogy a Mars felszínéből és mélyéből vett mintákat elemezve olyan molekulákat azonosítson, amelyek korábbi vagy mostani élet nyomaira utalhatnak.

Pí-rekord Közel három évtized után megdőlt az észak-amerikai pí-rekord: egy 15 esztendős fiú 10 980 számjegyig tudta fejből elmondani a kör kerületének és átmérőjének hányadosát. Az előző csúcs 10 625 számjegyes volt, azaz 365-tel sikerült most túltenni rajta. A világcsúcstól azonban ez igen messze van: több mint 30 000-nyire, az ugyanis 42 195 számjegyes, és Ázsia tartja. Gaurav Raja teljesítményével jelenleg a 9. a fejből pí-felmondás világlistáján.

Műfogsor A mai Mexikó területén élő népek már évezredekkel ezelőtt is rendelkeztek a fogkozmetika eszközeivel. A Connecticut Egyetem tudósai bejelentették, hogy megtalálták az amerikai kontinens legöregebb, 4500 éves fogászati páciensét. Mint az illető földi maradványai mutatják, fogait lereszelték, és párduc-, illetve farkasfogakat illesztettek a csonkokra, egyfajta műfogsort készítve így neki.

Melegvér Amerikai kutatók elmélete szerint a dinoszauruszok nem hideg vérű, hanem a mai madarakhoz és emlősökhöz hasonlóan meleg vérű állatok lehettek. A francia vizsgálatokban kereken 80 millió éves dinoszauruszfosszíliákat vizsgáltak termikus analízis segítségével. A vizsgálat az oxigén két izotópját elemezte.

Hubble Meghibásodott a Hubble űrteleszkóp központi kamerája. Az ACS (Advanced Camera for Surveys) kamerát 2002-ben helyezték működésbe, de immár egy hete nem közöl képet. A főkamera kiesése nem jelenti a Hubble teljes megbénulását, a többi műszere egyelőre működik.

Kullancsirtó gomba Semmiféle szintetikus vegyszert nem tartalmazó s így környezeti kárt sem okozó kullancsirtó szert hozott létre két magyar kutató. Dr. Bratek Zoltán gombaszakértő és dr. Bózsik Béla Pál kullancsszakértő már csak gyártóra vár, hogy minél előbb forgalomba kerüljön a kullancs elleni szer, amellyel a feltalálók szerint egész erdőket, üdülőhelyeket lehet majd mentesíteni a veszélyes parazitáktól - adta hírül az MTI. Dr. Bózsik, a Lyme Borreliosis Alapítvány kuratóriumának titkára Amerikában hallott először arról, hogy patogén gombákat tartalmazó szerrel rovarokat lehet irtani. Ezek a gombák a természetben előforduló rovarölők, megakadályozzák egyes fajok elszaporodását. Ezután felvette a kapcsolatot dr. Bratekkel, és a 90-es évek végén kezdték a kutatást, amelybe bevonták a Központi Élelmiszerkutató Intézet és az MTA Növényvédelmi Kutató Intézet munkatársait is. Először laboratóriumban vizsgáltak különféle patogén gombákat, hogy azok milyen hatással vannak a rovarokra, majd izolálták azokat a gombákat, amelyek a kullancsokat pusztítják el. A patogén gombákat tartalmazó rovarirtó szereket külföldön már alkalmazzák, például Angliában, Franciaországban krumplibogarak, sáskák, levéltetvek ellen védekeznek így.

Hőségrekord Az elmúlt négyszáz évben egyszer sem volt olyan magas a Föld átlaghőmérséklete, mint tavaly, derült ki az Amerikai Tudományos Akadémia (NAS) csütörtökön közzétett tanulmányából. "A huszadik század utolsó évtizedei melegebbek voltak, mint bármelyik más időszak az elmúlt négyszáz évben" - állt az NAS honlapján közzétett közleményben. Az ipari forradalom kezdetéig a naptevékenység változása és a vulkánkitörések okozták a légkör felmelegedését. Ezek azonban - a tanulmány szerzői szerint - sokkal kisebb módosulások voltak, mint az emberi légszennyezés következtében kialakult klímaváltozás. Michael Mann éghajlatkutató szerint az északi féltekén ezer éve nem mértek ennyire magas hőmérsékleti értékeket, mint napjainkban. A tudós úgy véli, az éghajlatváltozás a huszadik század elején kezdődött.

Értelmes tervezés A világ 67 országának tudományos akadémiái közösen lépnek fel az úgynevezett értelmes tervezés elmélete (intelligent design) ellen. A tudósok arra figyelmeztetik a szülőket és a tanárokat, hogy védjék meg az evolúcióelméletet, és ne engedjék, hogy a gyerekek azt higgyék, hat nap alatt teremtődött a világ - írta az Index a The Independent nyomán. A vitatott elmélet hívei egyébként abban hisznek, hogy a fajok túlságosan összetettek ahhoz, hogy valamiféle természetes szelekció során alakulhattak volna ki. Az Egyesült Államok néhány iskolájában már ma is azt tanítják, hogy az evolúció puszta elmélet, és a Bibliában található a tényleges igazság. A tudósok attól tartanak, hogy az angolszász világban - így például Nagy-Britanniában - elterjedhet ezen iskolák oktatási gyakorlata. A Royal Society arra ösztönzi a tanárokat és a szülőket, hogy a gyerekeknek a tudományos tényeket és eljárásokat tanítsák. A tudósok azután szólaltak meg, hogy Nagy-Britanniában több tanintézmény is felvette órái közé az értelmes tervezés elméletét. Ugyanakkor egy felmérés szerint a szigetországban összesen 14 egyetemi tanár vallja magát az értelmes tervezés elmélete hívének.

Videoblog A korábbi elképzelésekkel ellentétben a blogok és a digitális újságok zömére nem fog vonatkozni az az EU-irányelv, amely az audiovizuális tartalmakkal kapcsolatban etikai elvárásokat fogalmaz meg - írta az Index az eitb nyomán. Az úgynevezett Television without Frontiers irányelv még 1989-ben született, és az unió mostanában szeretné frissíteni. Az új irányelv az audiovizuális tartalmakkal kapcsolatban minőségi és mennyiségi alapkövetelményeket határoz meg. A direktíva érinti a hirdetéseket, a gyermekvédelmet és a szerkesztői felelősséget is. A médiaügyekben illetékes uniós biztos szerint azonban azok az online tartalmak, például a videoblogok, melyeknek elsődleges célja az információközvetítés, nem esnek majd a direktíva hatálya alá.

Szúnyogirtó mágnes Egy amerikai gyár olyan kémiai alapon működő szúnyogirtó készüléket kísérletezett ki, amely embernek álcázza magát. Már Magyarországon is beszerezhető. Az eredeti nevén szúnyogmágnesnek nevezett szerkezet a levegő folyamatos melegítésével az emberi szervezet hőmérsékletét és kipárolgását utánozza szén-dioxid, valamint az emberi testnedvhez hasonló, a nőstény szúnyogok számára ellenállhatatlan vegyület (octenol) kibocsátásával. A készülék hatótávolsága típustól függően 2000-6000 négyzetméter, a rovarokat egy zsákba gyűjti, ami cserélhető. A gyártó szerint négy-hat héten belül az összes vérszívó elpusztul a környéken.

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

• Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.