A Tanácsköztársaság zenepolitikája

Egy húron

Tudomány

Bartók, Kodály és Dohnányi zenei direktóriuma meg Zerkovitz Béla Vörös toborzója egyaránt szerephez jutott a Tanácsköztársaság 133 kaotikus napján. Amikor sokan azt énekelték: De szeretnék Kun Bélával beszélni!

„A proletárforradalom tisztító tüzében a művészetek újjászületve ébrednek új életre” – hirdette a Vörös Újság alig néhány nappal az 1919. március 21-i hatalomátvételt követően, s a hurráoptimista valóságátformálás jegyében a Tanácsköztársaság illetékesei ilyen, lángok közt újjászülető főnixmadárnak tekintették a zenei életet is. A gyakorlatba átültetni kívánt vezérelv, vagyis – Lukács György helyettes népbiztos szavaival – a „kultúra tényleges birtokbavétele” meglehetősen nagy mozgásteret kínált a legkülönfélébb törekvéseknek, amelyek egymással és az idővel versenyt futva próbálták kihasználni a vörös konjunktúrát. Tartós vagy átmeneti meggyőződésből éppúgy, mint színtiszta számításból.

A pesti slágerszerzők például sietve megtették a maguk hozzájárulását: Zerkovitz Béla rös toborzója („Be-be-be-be-be-be-be, / Be kell állni a Vörös Hadseregbe!”) csakúgy ekkor született, akár a kor népszerű táncformáját továbbhasznosító bolseviki two-step. S miközben a frissen bemutatott Huszka-operett, a Lili bárónő zavartalanul folytathatta szériáját, a Budapesti Munkás- és Katonatanács pedig kötelező iskolai tananyaggá tette a Marseillaise-t és az Internacionálét, elszabadult a voltaképpen már 1918 októbere óta egyre csak növekvő régi-új bürokrácia. A közoktatási népbiztosság kebelén belül például mindjárt a Tanácsköztársaság első heteiben létrejött a hangszer- és húrosztály, mely dikasztérium sietve központi fennhatósága alá vonta a bélhúrok üzleti forgalmát, valamint a házbizalmik kötelező feladatává tette a zongorák és pianínók szállításának legszigorúbb felügyeletét.

 

*

Ahogyan azt egy évvel később a New York-i Musical Courier jól értesült tudósítója összefoglalta: „…1918 októberétől kezdve »monumentális« intézmények egyre fokozódó, szinte az ostobasággal határos és tervszerűtlen alapítási láza jelentkezett anélkül, hogy a rendelkezésre álló szerény anyagi lehetőségeket figyelembe vették volna. A zenész szakszervezet a »nép szavára« azon fáradozott, hogy a legtehetségtelenebb, ám leghangosabb kóklereket emelje vezető pozíciókba, ami ugyan nem sikerült nekik, de a komoly munka teljességgel lehetetlenné vált. A protekcionizmus és a bürokrácia olyan mértékben uralkodott, mint soha azelőtt, a tanácskormány szelleme éppoly kisszerű volt, mint a korábbi polgári kormányoké. Az utóbbi jellemzésére csak a következőt szeretném példaképpen megemlíteni: parancsba adták, hogy az Internacionálé visszataszító, stílus- és hangulatrontó »Liedertafel«-dallamát minden opera-előadás előtt eljátsszák.”

Az amerikai zenei lapban megjelent összefoglalás szerzője Bartók Béla volt, aki saját vallomása szerint épp az említettek miatt kényszerült zenepolitikai szerepvállalásra. A zenei vonalon 1918 ősze óta kulcspozícióban lévő, Ady-megzenésítő, baloldali zenekritikus és megrögzött kávéházi éjszakázó Reinitz Béla ugyanis 1919 áprilisának közepén Bartók, Dohnányi Ernő és Kodály Zoltán triumvirátusát vette maga mellé a nyilvános zenei élet irányítására. (Miután már az előző év novemberének végén megkezdte velük az elvi egyeztetést.) Ez volt az úgynevezett zenei direktórium, amelynek beltagjairól így fogalmazott az idézett Bartók-szöveg: „Az említett muzsikusok, ha nem voltak is meggyőződéses kommunisták, a missziót elvállalták egyrészt abban a halvány reményben, melyet, mint a politikában járatlanok, magukban tápláltak, hogy az általános állapotok javulni fognak, másrészt azért, hogy lehetőleg meggátoljanak esetleges, a zeneéletre nézve ártalmas intézkedéseket és a tehetségtelen törtetők előrenyomulását.”

Ha utólag visszatekintve ilyesformán a feltartóztatás és a kármentés motívumára helyeződött is a hangsúly, azért 1919 tavaszán a „halvány remény”-nél erősebb szándék is mozgatta a korabeli magyar zenei élet három legjelentősebb személyiségét. Számukra az őszirózsás forradalom, de részben még a Tanácsköztársaság kikiáltása is a kulturális progresszió nagy áttörését ígérte. Így a munkáshangversenyeket kezdeményező Dohnányi már 1919 februárjában a főiskolává emelt Zeneakadémia igazgatója lett, aligazgatójává pedig Kodályt nevezte ki a Berinkey-kormány. Ők tehát már ekkor hozzákészülődhettek a Dohnányi által kidolgozott zeneakadémiai tanítási reformhoz. Bartók pedig, akit 1918/1919 fordulóján tartósan leendő operaházi igazgatónak híresztelt a sajtó, a kommunista–szociáldemokrata hatalomátvétel napjaiban így nyilatkozott a Színházi Élet riporterének: „Amit Dohnányi tervez, azt hajtjuk mi végre szeretettel és megértéssel. De mégis figyelmébe ajánlok valamit. Nálunk sok nagy tehetség lappang a szegény nép gyermekei között, akiket örökre betemet a meg nem ösmerés, a tanulás és felösmerés hiánya. Ezen gyökeresen csakis a népiskolai énektanítás megreformálása segíthet. A népiskolákban 3 éven át kötelező énekoktatásnak kellene lenni, amely felölelné a lapról éneklés, egyszerű dallamok lekottázásának tanítását is. Természetesen szükséges volna elsőrangú tanerők alkalmazása a népiskolákban, akiket egész különleges, e célra szolgáló módon képeznének ki. Egyelőre ezt legalább a városokban kellene bevezetni.”

Való igaz, a zenei direktórium működése végül korántsem válhatott ily nagy ívűvé, s pláne nem ennyire hatékonnyá. Bár azt, hogy a segélyfolyamodványok és ösztöndíjak elbírálása mellett mire is terjedt ki a direktórium hatásköre és ténykedése, nemigen lehet pontosan rekonstruálni. Részben mert – Kodály egy évvel későbbi megfogalmazása szerint – „Reinitz nem szerette az aktázást”, vagyis a tanácskozásoknak és döntéseknek többnyire nem maradt írásos nyoma.

Mi több, visszatekintve már az is kérdésesnek tűnhet, hogy a triumvirátus melyik tagja volt a hangadó. Lukács György például negyven évvel később így emlékezett: „…én, mint népbiztos, a zene területén »fejbólintó János« voltam, nem csináltam mást, mint hogy az apparátus segítségével végrehajtottam azt, amit a zenei direktórium, pontosabban szólva, amit Bartók kívánt. Ha a múltról őszintén beszélünk, meg kell mondani, hogy Bartók és Kodály tartozott a direktórium valóban haladó részéhez. Dohnányi pedig nagyon lojálisán, de kétségtelenül bizonyos opportunizmusból csatlakozott hozzájuk. Itt tehát legfőbbképpen Bartókról volt szó.” Ehhez képest maga Bartók a direktórium megalakulását megelőző napokban ezt írta a húgának: „Azt valószínűleg tudod, hogy az egyik közokt. népbiztos, Lukács György […] Dohnányinak régi híve.” (Igaz, Bartók felesége rögtön hozzátoldotta férje e mondatához: – „na és Bélának is”.) Hogy mégsem Bartók lehetett a domináns személyiség, azt jelzi, hogy a számára kinyilvánítottan fontos ügyből, vagyis a Nemzeti Múzeum önálló népzenei osztályának, azaz kutatóhelyének létrehozásából, ahol a feleségének is állást szánt, nem lett semmi.

A direktórium tagjai májust követően mindenesetre már okvetlenül leszámoltak az illúzióikkal, s a testületi lemondásra is kísérletet tettek. A zongoristaként turnézó Dohnányi azután tartósan külföldön rekedt, s a direktórium működése szép csendben elsikkadt. A legtöbb nyílt haragost végül a Zeneakadémiát tettleg irányító Kodálynak sikerült összegyűjtenie, de utóbb, az 1920-as fegyelmi tárgyalásán ő is igazolni tudta, hogy a főiskola tanáraival meghangszereltetett Internacionáléról megvetően beszélt. „Önnek sem a kommunizmus alatt tanúsított magatartásában, sem tanári működésében a fegyelmi vétség esete nem forog fenn” – értesítették a fegyelmi véghatározatról Kodályt, ám aligazgatói működését elégtelennek ítélték. Az 1919-es érintettség stigmáját mindenesetre pár évig ő is, de Bartók és Dohnányi is magán viselte. Majd 1923 novemberében elkövetkezett a Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félszázados jubileumát megünneplő koncert a Vigadóban: Kodály Psalmus Hungaricusával, Bartók Táncszvitjével és Dohnányi Ünnepi nyitányával. Elvégre a nélkülözhetetlen embereknek olykor nemcsak a múlt szeplőit, de még akár a zsenialitást is elnézik, ha nagyon muszáj.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.