A Tanácsköztársaság zenepolitikája

Egy húron

Tudomány

Bartók, Kodály és Dohnányi zenei direktóriuma meg Zerkovitz Béla Vörös toborzója egyaránt szerephez jutott a Tanácsköztársaság 133 kaotikus napján. Amikor sokan azt énekelték: De szeretnék Kun Bélával beszélni!

„A proletárforradalom tisztító tüzében a művészetek újjászületve ébrednek új életre” – hirdette a Vörös Újság alig néhány nappal az 1919. március 21-i hatalomátvételt követően, s a hurráoptimista valóságátformálás jegyében a Tanácsköztársaság illetékesei ilyen, lángok közt újjászülető főnixmadárnak tekintették a zenei életet is. A gyakorlatba átültetni kívánt vezérelv, vagyis – Lukács György helyettes népbiztos szavaival – a „kultúra tényleges birtokbavétele” meglehetősen nagy mozgásteret kínált a legkülönfélébb törekvéseknek, amelyek egymással és az idővel versenyt futva próbálták kihasználni a vörös konjunktúrát. Tartós vagy átmeneti meggyőződésből éppúgy, mint színtiszta számításból.

A pesti slágerszerzők például sietve megtették a maguk hozzájárulását: Zerkovitz Béla rös toborzója („Be-be-be-be-be-be-be, / Be kell állni a Vörös Hadseregbe!”) csakúgy ekkor született, akár a kor népszerű táncformáját továbbhasznosító bolseviki two-step. S miközben a frissen bemutatott Huszka-operett, a Lili bárónő zavartalanul folytathatta szériáját, a Budapesti Munkás- és Katonatanács pedig kötelező iskolai tananyaggá tette a Marseillaise-t és az Internacionálét, elszabadult a voltaképpen már 1918 októbere óta egyre csak növekvő régi-új bürokrácia. A közoktatási népbiztosság kebelén belül például mindjárt a Tanácsköztársaság első heteiben létrejött a hangszer- és húrosztály, mely dikasztérium sietve központi fennhatósága alá vonta a bélhúrok üzleti forgalmát, valamint a házbizalmik kötelező feladatává tette a zongorák és pianínók szállításának legszigorúbb felügyeletét.

 

*

Ahogyan azt egy évvel később a New York-i Musical Courier jól értesült tudósítója összefoglalta: „…1918 októberétől kezdve »monumentális« intézmények egyre fokozódó, szinte az ostobasággal határos és tervszerűtlen alapítási láza jelentkezett anélkül, hogy a rendelkezésre álló szerény anyagi lehetőségeket figyelembe vették volna. A zenész szakszervezet a »nép szavára« azon fáradozott, hogy a legtehetségtelenebb, ám leghangosabb kóklereket emelje vezető pozíciókba, ami ugyan nem sikerült nekik, de a komoly munka teljességgel lehetetlenné vált. A protekcionizmus és a bürokrácia olyan mértékben uralkodott, mint soha azelőtt, a tanácskormány szelleme éppoly kisszerű volt, mint a korábbi polgári kormányoké. Az utóbbi jellemzésére csak a következőt szeretném példaképpen megemlíteni: parancsba adták, hogy az Internacionálé visszataszító, stílus- és hangulatrontó »Liedertafel«-dallamát minden opera-előadás előtt eljátsszák.”

Az amerikai zenei lapban megjelent összefoglalás szerzője Bartók Béla volt, aki saját vallomása szerint épp az említettek miatt kényszerült zenepolitikai szerepvállalásra. A zenei vonalon 1918 ősze óta kulcspozícióban lévő, Ady-megzenésítő, baloldali zenekritikus és megrögzött kávéházi éjszakázó Reinitz Béla ugyanis 1919 áprilisának közepén Bartók, Dohnányi Ernő és Kodály Zoltán triumvirátusát vette maga mellé a nyilvános zenei élet irányítására. (Miután már az előző év novemberének végén megkezdte velük az elvi egyeztetést.) Ez volt az úgynevezett zenei direktórium, amelynek beltagjairól így fogalmazott az idézett Bartók-szöveg: „Az említett muzsikusok, ha nem voltak is meggyőződéses kommunisták, a missziót elvállalták egyrészt abban a halvány reményben, melyet, mint a politikában járatlanok, magukban tápláltak, hogy az általános állapotok javulni fognak, másrészt azért, hogy lehetőleg meggátoljanak esetleges, a zeneéletre nézve ártalmas intézkedéseket és a tehetségtelen törtetők előrenyomulását.”

Ha utólag visszatekintve ilyesformán a feltartóztatás és a kármentés motívumára helyeződött is a hangsúly, azért 1919 tavaszán a „halvány remény”-nél erősebb szándék is mozgatta a korabeli magyar zenei élet három legjelentősebb személyiségét. Számukra az őszirózsás forradalom, de részben még a Tanácsköztársaság kikiáltása is a kulturális progresszió nagy áttörését ígérte. Így a munkáshangversenyeket kezdeményező Dohnányi már 1919 februárjában a főiskolává emelt Zeneakadémia igazgatója lett, aligazgatójává pedig Kodályt nevezte ki a Berinkey-kormány. Ők tehát már ekkor hozzákészülődhettek a Dohnányi által kidolgozott zeneakadémiai tanítási reformhoz. Bartók pedig, akit 1918/1919 fordulóján tartósan leendő operaházi igazgatónak híresztelt a sajtó, a kommunista–szociáldemokrata hatalomátvétel napjaiban így nyilatkozott a Színházi Élet riporterének: „Amit Dohnányi tervez, azt hajtjuk mi végre szeretettel és megértéssel. De mégis figyelmébe ajánlok valamit. Nálunk sok nagy tehetség lappang a szegény nép gyermekei között, akiket örökre betemet a meg nem ösmerés, a tanulás és felösmerés hiánya. Ezen gyökeresen csakis a népiskolai énektanítás megreformálása segíthet. A népiskolákban 3 éven át kötelező énekoktatásnak kellene lenni, amely felölelné a lapról éneklés, egyszerű dallamok lekottázásának tanítását is. Természetesen szükséges volna elsőrangú tanerők alkalmazása a népiskolákban, akiket egész különleges, e célra szolgáló módon képeznének ki. Egyelőre ezt legalább a városokban kellene bevezetni.”

Való igaz, a zenei direktórium működése végül korántsem válhatott ily nagy ívűvé, s pláne nem ennyire hatékonnyá. Bár azt, hogy a segélyfolyamodványok és ösztöndíjak elbírálása mellett mire is terjedt ki a direktórium hatásköre és ténykedése, nemigen lehet pontosan rekonstruálni. Részben mert – Kodály egy évvel későbbi megfogalmazása szerint – „Reinitz nem szerette az aktázást”, vagyis a tanácskozásoknak és döntéseknek többnyire nem maradt írásos nyoma.

Mi több, visszatekintve már az is kérdésesnek tűnhet, hogy a triumvirátus melyik tagja volt a hangadó. Lukács György például negyven évvel később így emlékezett: „…én, mint népbiztos, a zene területén »fejbólintó János« voltam, nem csináltam mást, mint hogy az apparátus segítségével végrehajtottam azt, amit a zenei direktórium, pontosabban szólva, amit Bartók kívánt. Ha a múltról őszintén beszélünk, meg kell mondani, hogy Bartók és Kodály tartozott a direktórium valóban haladó részéhez. Dohnányi pedig nagyon lojálisán, de kétségtelenül bizonyos opportunizmusból csatlakozott hozzájuk. Itt tehát legfőbbképpen Bartókról volt szó.” Ehhez képest maga Bartók a direktórium megalakulását megelőző napokban ezt írta a húgának: „Azt valószínűleg tudod, hogy az egyik közokt. népbiztos, Lukács György […] Dohnányinak régi híve.” (Igaz, Bartók felesége rögtön hozzátoldotta férje e mondatához: – „na és Bélának is”.) Hogy mégsem Bartók lehetett a domináns személyiség, azt jelzi, hogy a számára kinyilvánítottan fontos ügyből, vagyis a Nemzeti Múzeum önálló népzenei osztályának, azaz kutatóhelyének létrehozásából, ahol a feleségének is állást szánt, nem lett semmi.

A direktórium tagjai májust követően mindenesetre már okvetlenül leszámoltak az illúzióikkal, s a testületi lemondásra is kísérletet tettek. A zongoristaként turnézó Dohnányi azután tartósan külföldön rekedt, s a direktórium működése szép csendben elsikkadt. A legtöbb nyílt haragost végül a Zeneakadémiát tettleg irányító Kodálynak sikerült összegyűjtenie, de utóbb, az 1920-as fegyelmi tárgyalásán ő is igazolni tudta, hogy a főiskola tanáraival meghangszereltetett Internacionáléról megvetően beszélt. „Önnek sem a kommunizmus alatt tanúsított magatartásában, sem tanári működésében a fegyelmi vétség esete nem forog fenn” – értesítették a fegyelmi véghatározatról Kodályt, ám aligazgatói működését elégtelennek ítélték. Az 1919-es érintettség stigmáját mindenesetre pár évig ő is, de Bartók és Dohnányi is magán viselte. Majd 1923 novemberében elkövetkezett a Pest, Buda és Óbuda egyesítésének félszázados jubileumát megünneplő koncert a Vigadóban: Kodály Psalmus Hungaricusával, Bartók Táncszvitjével és Dohnányi Ünnepi nyitányával. Elvégre a nélkülözhetetlen embereknek olykor nemcsak a múlt szeplőit, de még akár a zsenialitást is elnézik, ha nagyon muszáj.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.