Interjú

„Ez áll a hatalom érdekében”

Ignácz Károly történész a magyar választási kampányok sajátosságairól

Tudomány

Hegemón pártszerkezet, a legitimitás felmutatása, vetített és repülőről szórt üzenetek, helyet cserélő főszereplők – a Politikatörténeti Intézet választástörténeti kutatóját, a Parlamenti választási kampányok Magyarországon kötet egyik szerzőjét kérdeztük múltról és jelenről.

Magyar Narancs: A modern kori magyar történelem során többször is kialakult úgynevezett hegemón pártszerkezet, gyakorlatilag leválthatatlan kormánypárttal és egymással is ellenséges kisebb ellenzéki erőkkel.

Ignácz Károly: A hegemón pártrendszer Magyarországon komoly történelmi múltra tekint vissza, és a jelen tendenciái is erre mutatnak. Ilyenkor a domináns kormánypárt – és a helyzetét biztosító jogi szabályozás – miatt a választás nem a kormányzati hatalom megszerzéséről szól, más kerül előtérbe. Ilyen például a kormánypártnak oly fontos legitimitás felmutatása, annak prezentálása, hogy tömegek állnak mögötte, még akkor is, ha nem a szava­zóik alkotják a többséget. Egy ellenzéki párt szempontjából pedig az a fontos, hogy ha már a kormánypárttal nincs valódi verseny – a szakirodalom ezért nevezi ezt nem versengő pártrendszernek –, akkor rivalizáljon a többi ellenzéki erővel: ki a relatív legerősebb, ki mutatkozik kérlelhetetlenebb, következetesebb, hitelesebb kritikusnak. Ki lehet tűzni különböző célokat, de ezek a rendszer keretein belül maradnak. Az ellenzéki pártok a kampány ideje alatt, még a korlátozott szólás- és gyülekezési szabadság körülményei között is nagyobb teret kapnak, hogy megmutassák magukat a nyilvánosság előtt, és így lelket önthetnek a szimpatizánsaikba.

MN: Miközben rövid megszakításokat leszámítva folyamatosan ez a hegemón pártszerkezet áll fenn, a kampány elemei és eszközei fejlődnek.

IK: Mindenekelőtt a kampány társadalmi háttere változik. Nagyon fontos volt a választójogosultak körének kiterjesztése az I. világháború után. Egészen máshogy néz ki egy kampány, ha az ország lakosságának 6 százaléka választó, mint 1914 előtt, vagy ha 30 százalék körüli – még a Bethlen-féle 1922-es megszorítások után is ennyien szavazhattak. Eközben zajlik a politika professzionalizációja, a 19. századi liberális, de nem demokratikus parlamentarizmus, amely még nem is modern pártokra épül, szépen átalakul pártalapú rendszerré, profi politikusokkal. A kampányt is egyre részletesebben próbálják szabályozni, habár még a két világháború közötti törvényekben sem nevesítették a kampányt vagy az agitációt.

MN: Fontos az is, hogy a különböző időszakokban mennyi időt hagynak a választási kampányra…

IK: A könyvünkben elsőként tárgyalt 1848-as népképviseleti választás alkalmával alig vagy egyáltalán nem is jutott idő kampányra, de az akkori események forgatagában ez nem jelentett gondot. Később, főleg a két világháború között vált fontos kérdéssé, hogy mennyi ideig tart a kampány. Miután Bethlen 1922-ben kiépíti a saját rendszerét, a rövid, pár hetes kampányok lesznek jellemzőek, mert ez áll a hatalom érdekében. S persze azért is, mert 1926-tól 1939-ig valamennyi választás előre hozott volt. A szabályos időközönként következő választásokkal jó előre számolhatnak a politikai szereplők, s mint 1990 után tapasztalhattuk, hiába van a kampánynak jogi értelemben vett kezdődátuma, akár egy vagy több évvel korábban is elkezdődhet. Az előre hozott választás azt hozza előnybe, aki előre tudja, mikor oszlatják fel a parlamentet. Ennek a legszélsőségesebb példája volt az 1939-es választás, amikor a választás előtt három héttel került nyilvánosságra, hogy milyenek lesznek a választókerületek – addig csak a kormánypárt tudta, és meg is voltak rá a maga emberei. Az ellenzéki pártoknak két hetük volt, hogy kiválasszák a jelöltjeiket, kampányoljanak, összeszedjék az ajánlásokat, és letegyék az ajánláshoz előírt komoly anyagi fedezetet, a kauciót.

MN: 1947-ben egy másik pártszövetség is igen rövidre szabta a kampány idejét.

IK: Akkor is előre hozott választás volt.

MN: Peticionáltak is az akkori ellenzéki pártok, hogy egy hónap alatt nem lehet fölkészülni egy választásra.

IK: A hegemón politikai szereplőnek érdekében áll, hogy a saját érdekei szerint szabja meg a kampány idejét. A Kádár-korszakban is a rövidségre törekedtek: az volt a szempont, hogy rendben, problémák nélkül „hozzák a kötelezőt”. Ezzel szemben a Rákosi-korszak két, ellenjelöltek nélkül zajló országgyűlési választásán, 1949-ben és 1953-ban a diktatúra nagyszabású, intenzív kampányt folytatott, amelynek végén látványos külsőségek közepette tettek hitet a választók a rezsim mellett.

MN: A kampányoknak volt egy sajátos poézise is nótákkal, rigmusokkal.

IK: Korábban a kortesek, ma a kampányguruk küzdenek azzal a feladattal, hogy az üzeneteket le kell egyszerűsíteni és könnyen megjegyezhetővé tenni. A 19. századtól e célt szolgálták a kortesdalok: közismert dallamokra egyszerű versikét írtak, ami a saját jelöltet dicsérte vagy az ellenfelet gúnyolta. Fontos volt a – főleg a nem helybeli – jelölt nevének mind gyakoribb skandálása is, a nyílt szavazáson ugyanis fennhangon ki kellett mondani, kire szavaz a választó. A kortesdal segítségével remekül lehetett memorizálni a nevét. Erre egészen más példát mutatnak az 1945-ös és az 1947-es, már listás választások rigmusai. A választójogot kiterjesztették az addig nem szavazók széles tömegeire, így az olvasással nehezen birkózók, sokszor funkcionális analfabéták is voksolhattak. Fontos volt, hogy a szavazólapon az egyes pártok listaszámait jegyezzék meg, ezért ezt sulykolták a kampányrigmusok is. Például: „Magyar asszony zsírral főz, ha a 4-es lista győz!” „Lendülj kereszt magosba, keresztet a 6-osba!” „Tudja minden elemista, Kisgazdapárt 2-es lista!” Az ellenfél lejáratásában, a jól kitalált negatív kampányban pedig mindig előkerül a humor is, így lehet a legjobban hitelteleníteni az ellenfelet.

MN: A két világháború között már igyekeztek korlátozni a dualizmus korában még gyakori anyagi ösztönzést, a szavazók etetését, itatását – mégis az ilyen vádak a legutóbbi időkig kísérik a választásokat.

IK: Az etetésnek, itatásnak addig lehetett fontos szerepe, amíg a nyílt szavazás működött, hiszen ekkor számon is lehet kérni a megfelelő választói viszonzást. De ez a módszer a választók korrumpálásának tárgykörébe sorolható, akárcsak a szállításuk: mivel 1914 előtt csak a kiterjedt választókerületek központjában lehetett voksolni, az is fontos volt, hogy eljuttassák ide az elkötelezett szavazókat. Ez a korabeli közlekedési és kommunikációs viszonyok között nem volt egyszerű feladat, és pénzbe is került.

MN: Megengedték-e törvények, hogy a választási szisztémának a megkérdőjelezése, a választást szabályozó törvények, illetve a végrehajtási gyakorlat kritikája is kampánytéma legyen?

IK: Az ellenzéki pártok gyakorta szóvá tették, hogy a részrehajló szabályozás, a nyílt szavazás, a választójogosultak körének korlátozása, az elfogult hatóságok, néha a hatósági erőszak miatt nem érvényesülhet a népakarat. Ez mindig egy paradoxon az ellenzék számára: részt vesznek egy olyan választáson, amelynek a körülményeit nem tartják elfogadhatónak. De ha elindultak, akkor inkább azokat az igazságtalanságokat, korlátozásokat tették szóvá, amelyek az akkori törvényeknek is ellentmondtak. Többnyire teljes joggal, hiszen a közigazgatás a két világháború között egyértelműen a hegemón kormánypártot szolgálta. A főispánok, alispánok, járási (fő)szolgabírók általában a kormánypárt érdekében leveleztek és adtak utasításokat, és akadályozták az ellenzék működését, sokszor mondvacsinált indokokkal nem engedélyezték a gyűléseiket. A hatóságok például önkényesen bevezették az ún. néma hét intézményét, azaz a választás előtti héten, amikor mindenki leadta az ajánlásait, már nem lehetett gyűlést tartani. Egyes kerületekben ez a tiltás csak az ellenzékre vonatkozott, a kormánypárti összejöveteleket engedélyezték. 1935-ben a Közigazgatási Bíróság egy konkrét ügyben kimondta, hogy ez törvénytelen gyakorlat, a választási törvény szerint nincs néma hét – erre válaszul 1938-ban hivatalosan is kodifikálták a kampánycsendet.

MN: Mennyire használták a húszas évektől az új tömegkommunikációs eszközöket a kampányban? Ekkor már volt mozi, és megjelenik a rádió is.

IK: A pártok természetesen törekedtek ezek kihasználására, nem véletlen, hogy már a húszas évek elején is annyi szó esik az amerikai típusú választásokról. Megjelennek a pártjelszavakkal teleaggatott, utcán sétáló „szendvicsemberek”, ami meg is lepte a közönséget. A húszas évek elején a rádió elődjét, a Puskás Tivadar-féle telefonhírmondót is felhasználta kampányolásra az egyik párt. Készült mozikba szánt propagandafilm is, amit a rendőrség végül nem engedélyezett. És akadt olyan párt is, amelyik azt tervezte, hogy a főváros legforgalmasabb helyein az épületek tetejéről az úttestre vetíti a kampányüzenetet. Sajnos nem tudjuk, hogy megkapták-e rá az engedélyt. Az 1926-os választások előtt a Bethlen-féle kormánypárt úgy gondolta, hogy repülőgépről szór választási röplapokat nagyobb városokra. Nincs arról forrásunk, hogy ezt később is megismételték volna, így valószínűleg nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A rádió először az 1935-ös választáson vált kampány­eszközzé, de igencsak egyoldalúan: Gömbös Gyula miniszterelnökként beszélhetett, az ellenzék viszont nem. De máig megmaradnak a 19. századi kampányeszközök is: gyűléseket kell tartani és találkozni a választókkal. Ma is vannak plakátok, röplapok – ez a húszas évek öröksége.

MN: A húszas évek elején a szociáldemokraták plakátjait kiváló képzőművészek készítették.

IK: Említhetem például Bíró Mihályt, aki a híres vörös kalapácsos embert, a szociáldemokraták jelképét is megrajzolta. Ő a két világháború között is rajzolt plakátot a szocdemeknek, de nemcsak Magyarországon, hanem Bécsben is. Akkoriban más pártok is kiadtak esztétikai szempontból is értékelhető választási plakátokat, ilyenekkel manapság már kevésbé lehet találkozni.

MN: Fontos, hogy kik szerepelnek a plakátokon?

IK: A kötet bemutatóján Gyáni Gábor hívta fel a figyelmet: érdemes megfigyelni, kik vannak a plakátokon, hogyan jutunk el attól, hogy a megszólított választói csoportok szerepelnek a plakátokon, egészen addig, hogy a jelöltek uralják ezeket. A két világháború közötti plakátokon szereplő alakok inkább jelképek. A gyermek a jövőt jelképezi, az anyával együtt a szociális gondoskodásra is utalhat. A keresztény pártok plakátjain a nőalak sokszor transzcendentális jelentést kapott. A férfiak a plakátokon mindig tevékenyek, a szocdem plakátokon félmeztelen munkások mutatnak erőt, más pártoknál erősen stilizált kisgazdák, parasztok szerepelnek. 1945-ben továbbra is inkább a választókat ábrázolták a plakátok, annyi különbséggel, hogy itt már nem allegóriák, hanem a kor igényeinek megfelelően konkrét társadalmi csoportok jelennek meg. Egyrészt szerepelnek a nők, akik végre egyenlő szavazójogot kaptak a férfiakkal, másrészt az egyes foglalkozási csoportok: munkások, parasztok, értelmiségiek, hivatalnokok. A szocdem pártnak volt egy érdekes karikatúrasorozata az 1947-es kampányban, amikor egy munkásságon túli szélesebb társadalmi kört próbált megszólítani: a rajzokon az egyes foglalkozási csoportok tagjai sorra eldöntik, hogy erre a pártra szavaznak.

MN: A plakátokon megjelennek ugyanakkor az ellenséges, elutasított társadalmi csoportok is – a könyvben is szerepel illusztrációként egy 45-ös parasztpárti, svábellenes, kifejezetten rasszista plakát.

IK: A legmesszebb tényleg a Nemzeti Parasztpárt jutott, amelyik keményen beleállt az etnicista, németellenes politikai kommunikációba, de másoknál is szerepelnek az ellenséges csoportok: a földesurak, a tőkések, a reakciósok, a nyilasok. 1947-ben egyébként már a fő jelöltek, a pártok listavezetői is felkerülnek a plakátokra. 1990 után aztán egyértelműen a jelölt, a politikus lesz az uralkodó képi elem.

Az illusztrációk a Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltár gyűjteményéből (valasztasi­rop­lap.hu) származnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.