Forinthamisítás

  • Bodor Ádám
  • 1996. május 23.

Tudomány

1946, a forint bevezetése óta nem készült olyan hamisítvány, amely akár csak elemi szinten is képes lett volna lázba hozni az országot. A forinthamisítás kriminalisztikai hordereje megrekedt a házi feladatként forintot rajzoltató rajztanárok és váratlan, átütô tehetségként debütáló apukák szintjén. Talán a magyar iskolarendszer fonákságaira nézve is megszégyenítô, hogy a hamisítványok száma megmaradt az évi egy-két darab százforintos szintjén.

Az elsô, igen gyengécske áttörést a hetvenes évek hozták a xerox-másológépek megjelenésével. A hamis forintok mennyisége azonnal a tízszeresére nôtt: számuk egyes zsírosabb években akár húsz fölött is lehetett. A xerox-forintokkal normális körülmények között csak azokat lehetett becsapni, akik pénzt még csak tévében láttak, hiszen ez is, az is fekete-fehér volt. Az így sokszorosított bankókat a vízfestékben való áztatás és a színes ceruza tompa felével történô dörzsölés csak merev részegek körében tette hivatalosan elfogadott fizetôeszközzé.

A külföldit becsapni

minden kultúrkörben hálás dolog. Egy osztrák turista még a vasfüggöny fénykorában vásárolt abból a tízesbôl, ami a felturbósítás következtében ezressé változott. A hamisító, aki kézügyessége alapján idegsebész lehetett, hét papírtízesrôl vágta össze az értéknöveléshez szükséges nullákat. Ránézésre ezért is olyan élethű a hamisítvány, mely mindenképp feltételezi, hogy a leendô károsult ne ismerje a "tíz" szó jelentését, és ne tudjon róla, hogy Magyarországon még nem létezik ezres címlet.

A másik hamisítványfajta

az úgynevezett sávhiányos bankjegy, a pszichopata hamisító fétise. A bankjegy jobb szélérôl levágja a 10 százalékát. A következôrôl 20 százalékot, aztán 30-at, 40-et és így tovább. Az elsônél szerinte nehéz észrevenni a kis hiányt, így az már mehet is a forgalomba. A másodikhoz, amelyikbôl a 20 százalék hiányzik, odaragasztja az elsôrôl levágott 10-es csíkot, a 30 százalékoshoz a 20-ast, és így tovább. A hamisító, aki civilben kissé habókos fizikatanár, minden vágásnál és ragasztásnál elmormolja a varázsigét: "Anyag nem vész el!", s tekintélyes mennyiségű munkaóra után elmondhatja, volt kilenc jó ötszázasa, most pedig van tíz kempingváltozat, melyekkel hónapokig retteghet az ABC-ben. Az elôzmények ismeretében kissé furcsa, hogy az ország különbözô pontjain tevékenykedô sávhiány-specialistákat állandóan lecsukták ahelyett, hogy körültekintô pszichiátriai kezelést kaptak volna.

Pataki Tibor, a Magyar Nemzeti Bank Emissziós Fôosztályának vezetôje, bankjegyszakértô szerint

az igazi változás

a 90-es évekre tehetô, amikor nálunk is megjelentek a színes fénymásológépek. A színes fénymásolatok közös jellemzôje, hogy a metszett mélynyomtatással készült valódi bankjegyekkel szemben nem tapintható ki rajtuk a finom, körömreszelôszerű festékréteg. Így készülnek egyébként a hamis valuták is. Aki kíváncsiságból lehúz egy-két darabot, és valahol megpróbálja elsütni, megúszhatja. De nem ez a jellemzô. Az elmúlt évben a hamis bankjegyek száma nyolcezer felett volt. Nem egy rettenetes mennyiség, az elmúlt években a rendôrség kifejezetten eredményes volt: nem a kis, egyszeri hamisítókat fogták el, hanem azokat, akik üzemszerűen termeltek saját fénymásológéppel egy garzonlakásban. Én úgy gondolom, nem éri meg. Egyszerűen értetlenül állok a forinthamisítókkal szemben: a dollárhamisítók nagyüzemi jelleggel termelô, profi társaság, itt viszont elképzelhetetlennek tartom, hogy akár a fénymásológép ára is megtérüljön.

- winkler -


Hogy ne vegyünk hamisat

A leggyakrabban a német márkát hamisítják. Ez azonban az összes többi hamisítvánnyal együtt könnyen felismerhetô a sima felületrôl. Az egyetlen "igazi", nyomdai hamisítvány a régi százdolláros volt.


Az új százdolláros

A legutóbbi idôkig a világ egyetlen bankjegyeként a százdollárost hamisították ipari méretekben. A minôség a kiváló szakembereknek köszönhetôen annyira jó, hogy maguk az amerikai hatóságok is úgy fogalmaztak: nem hamisítás, hanem duplikálás folyik. Az utóbbi években a hamisítványok magas aránya (egyes országokban több tíz százaléknyi nagyságrendű) miatt új dollársorozat bevezetését határozták el.

A fontosabb változások:

1. A Franklin-portré nagyobb lett, és kicsit balra csúszott, hogy legyen helye a vízjelportrénak.

2. Biztonsági szál került a bankjegybe. Ez annyiban különbözik a német márka szálától, hogy szélesebb és a papír belsejében marad. Felületén mikrobetűkkel értékjelzés + USA felirat látható. (Egyébként a fémszál soha nem fémszál, legfeljebb fémmel bevont műanyag.)

3. UV-lámpa alatt rózsaszínben tündököl.

4. Az elôoldal jobb alsó sarkán látható 100-as szám úgynevezett OVI (optikailag változó tulajdonságú) festékkel készült, ezért kacsintós pénztárca módjára viselkedik: szembôl zöld, ferdén tartva fekete.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.