Reszkethetnek a sofőrök: hamarabb elvehetik a munkájukat a robotok, mint gondoltuk

Tudomány

Az önvezető autók már a sarkon vannak, de vajon mikor érkeznek a robottaxik?

Jelenleg legalább ötven cég dolgozik robotautón. Az Elon Musk vezette Tesla már rendelkezik is az Autopilot nevű funkcióval, amely át tudja venni a volánt bizonyos útszakaszokon, és parkol a sofőr helyett.

Az Alphabet – a különböző Google-cégeket összefogó nagy holding – Waymo nevű projektje a világ vezető robottaxi-fejlesztési vállalkozása, amelynek autonóm autói Phoenixben már közlekednek is. Mára a hagyományos autógyárak is belátták, hogy változtatniuk kell: nem lehet az idők végezetéig ember vezette benzines SUV-okat gyártani.

A friss Narancsban éppen ezért foglalkozunk a robotautókkal, és azzal, hogy mit hozhat a jövő. Íme egy kis ízelítő a cikkből:

A robottaxis cégeknek meg kell oldaniuk a járművek kommunikációját is. Az autósok több módon jeleznek egymásnak, ráadásul eltérő szituációkban ugyanaz az eszköz lehet figyelmeztetés, noszogatás vagy épp köszönés is. A fénykürt villogtatása egyaránt jelentheti azt, hogy „lemondok az elsőbbségemről, gyere”, de azt is, hogy „jövök a belső sávban, engedj el, kérlek”. Egyenrangú útkereszteződésnél a sofőrök biccentése vagy két találkozó tekintet is elég ahhoz, hogy az autósok sorrendje kialakuljon. Ezekre azonban egyelőre nem figyelnek a robottaxik.

false

A szintén csak kevés helyen tesztelő amerikai Drive.AI mérnökei a kocsi orrára, farára és oldalára nagy kijelzőket szereltek, amelyek közlik, hogy nagyjából mire készül az autó. Multikulturális környezetben, azaz egy olyan városban, ahol például jelentős latin és kínai kisebbség is él, egyszerre több nyelven kell lényegében folyamatosan fényreklámoznia a szándékát az autónak. Az pedig feldolgozhatatlan vizuális zajt generálna, ha minden autó így kommunikálna.

A cikket a friss Magyar Narancsban olvashatják. A lapra itt lehet előfizetni:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

A szerző Másvalaki Problémája címmel vezet blogot a Narancs.hu-n. Itt lehet követni:

Magyar Narancs

A kínaiak már a szerverben vannak, és nem félnek használni. Akkor is félelmetes a sztori, ha csak a fele igaz.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.