Reszkethetnek a sofőrök: hamarabb elvehetik a munkájukat a robotok, mint gondoltuk

Tudomány

Az önvezető autók már a sarkon vannak, de vajon mikor érkeznek a robottaxik?

Jelenleg legalább ötven cég dolgozik robotautón. Az Elon Musk vezette Tesla már rendelkezik is az Autopilot nevű funkcióval, amely át tudja venni a volánt bizonyos útszakaszokon, és parkol a sofőr helyett.

Az Alphabet – a különböző Google-cégeket összefogó nagy holding – Waymo nevű projektje a világ vezető robottaxi-fejlesztési vállalkozása, amelynek autonóm autói Phoenixben már közlekednek is. Mára a hagyományos autógyárak is belátták, hogy változtatniuk kell: nem lehet az idők végezetéig ember vezette benzines SUV-okat gyártani.

A friss Narancsban éppen ezért foglalkozunk a robotautókkal, és azzal, hogy mit hozhat a jövő. Íme egy kis ízelítő a cikkből:

A robottaxis cégeknek meg kell oldaniuk a járművek kommunikációját is. Az autósok több módon jeleznek egymásnak, ráadásul eltérő szituációkban ugyanaz az eszköz lehet figyelmeztetés, noszogatás vagy épp köszönés is. A fénykürt villogtatása egyaránt jelentheti azt, hogy „lemondok az elsőbbségemről, gyere”, de azt is, hogy „jövök a belső sávban, engedj el, kérlek”. Egyenrangú útkereszteződésnél a sofőrök biccentése vagy két találkozó tekintet is elég ahhoz, hogy az autósok sorrendje kialakuljon. Ezekre azonban egyelőre nem figyelnek a robottaxik.

false

A szintén csak kevés helyen tesztelő amerikai Drive.AI mérnökei a kocsi orrára, farára és oldalára nagy kijelzőket szereltek, amelyek közlik, hogy nagyjából mire készül az autó. Multikulturális környezetben, azaz egy olyan városban, ahol például jelentős latin és kínai kisebbség is él, egyszerre több nyelven kell lényegében folyamatosan fényreklámoznia a szándékát az autónak. Az pedig feldolgozhatatlan vizuális zajt generálna, ha minden autó így kommunikálna.

A cikket a friss Magyar Narancsban olvashatják. A lapra itt lehet előfizetni:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

A szerző Másvalaki Problémája címmel vezet blogot a Narancs.hu-n. Itt lehet követni:

Magyar Narancs

A kínaiak már a szerverben vannak, és nem félnek használni. Akkor is félelmetes a sztori, ha csak a fele igaz.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.