Reszkethetnek a sofőrök: hamarabb elvehetik a munkájukat a robotok, mint gondoltuk

Tudomány

Az önvezető autók már a sarkon vannak, de vajon mikor érkeznek a robottaxik?

Jelenleg legalább ötven cég dolgozik robotautón. Az Elon Musk vezette Tesla már rendelkezik is az Autopilot nevű funkcióval, amely át tudja venni a volánt bizonyos útszakaszokon, és parkol a sofőr helyett.

Az Alphabet – a különböző Google-cégeket összefogó nagy holding – Waymo nevű projektje a világ vezető robottaxi-fejlesztési vállalkozása, amelynek autonóm autói Phoenixben már közlekednek is. Mára a hagyományos autógyárak is belátták, hogy változtatniuk kell: nem lehet az idők végezetéig ember vezette benzines SUV-okat gyártani.

A friss Narancsban éppen ezért foglalkozunk a robotautókkal, és azzal, hogy mit hozhat a jövő. Íme egy kis ízelítő a cikkből:

A robottaxis cégeknek meg kell oldaniuk a járművek kommunikációját is. Az autósok több módon jeleznek egymásnak, ráadásul eltérő szituációkban ugyanaz az eszköz lehet figyelmeztetés, noszogatás vagy épp köszönés is. A fénykürt villogtatása egyaránt jelentheti azt, hogy „lemondok az elsőbbségemről, gyere”, de azt is, hogy „jövök a belső sávban, engedj el, kérlek”. Egyenrangú útkereszteződésnél a sofőrök biccentése vagy két találkozó tekintet is elég ahhoz, hogy az autósok sorrendje kialakuljon. Ezekre azonban egyelőre nem figyelnek a robottaxik.

false

A szintén csak kevés helyen tesztelő amerikai Drive.AI mérnökei a kocsi orrára, farára és oldalára nagy kijelzőket szereltek, amelyek közlik, hogy nagyjából mire készül az autó. Multikulturális környezetben, azaz egy olyan városban, ahol például jelentős latin és kínai kisebbség is él, egyszerre több nyelven kell lényegében folyamatosan fényreklámoznia a szándékát az autónak. Az pedig feldolgozhatatlan vizuális zajt generálna, ha minden autó így kommunikálna.

A cikket a friss Magyar Narancsban olvashatják. A lapra itt lehet előfizetni:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

A szerző Másvalaki Problémája címmel vezet blogot a Narancs.hu-n. Itt lehet követni:

Magyar Narancs

A kínaiak már a szerverben vannak, és nem félnek használni. Akkor is félelmetes a sztori, ha csak a fele igaz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.