Puskás Ferenc temetése: Kapásból fölé

Tudomány

A szombati gyásznapon eltemették Puskás Ferencet. Temetésekben és újratemetésekben jártas nemzetünk kínosan túlméretezett s az elhunyt póztalan személyiségétől merőben idegen fölhajtással búcsúzott a kiváló futballistától. Valahol arányt tévesztettünk.

A szombati gyásznapon eltemették Puskás Ferencet. Temetésekben és újratemetésekben jártas nemzetünk kínosan túlméretezett s az elhunyt póztalan személyiségétől merőben idegen fölhajtással búcsúzott a kiváló futballistától. Valahol arányt tévesztettünk.

*

Távol legyen tőlünk a szándék, hogy lapunkban meghonosítsuk a temetéskritika és a kegyeletrecenzió műfaját, ám a Puskás Ferenc végtisztességét megelőző többhetes egyeztetések és előkészületek, melyek - fájdalom! - a legkevésbé sem nélkülözték a visszatetsző mozzanatokat, ráirányították figyelmünket e néhai remek focista búcsúztatására. Annál is inkább, mivel az úgynevezett kegyeleti bizottság nagyralátó terveiből hamar kiderült, hogy az újkori magyar történelem elhíresült nemzeti temetéseinek sora ezúttal újabb grandiózus gyászszertartással fog gyarapodni. Ezek a históriai (újra)temetések ugyanis - Vörösmarty Mihály parentációjától II. Rákóczi Ferenc hamvainak hazahozataláig - mindenkor komoly szerepet játszottak a magyarság öngyógyításában (vagy épp bajainak félrekezelésében), múltképének megfogalmazásában, politikai ideáinak artikulálásában. Így hát indokolt érdeklődéssel tekintettünk az Aranycsapat legendás kapitányának búcsúztatása elé, s a szombati nap megannyi lelombozó és bornírt eseménye valóban föltárt számunkra valamit jelen közállapotainkból.

A fél várost átszelő lovasbandériumos-dobpergéses gyászmenet, tucatnyi, a sulykot messzire elvető beszéd és egy Koltay Gábor-féle nemzeties esztrádműsor alkotta a majd' félnaposra nyújtott kegyeleti szertartás programját. A magyar bajnoki rangadók gyér látogatottságát idéző, tátongóan üres Puskás Ferenc Stadionban vezette elő a temetést főrendező Koltay Gábor unalomig ismert patentjeit (tömeges statisztéria, mértani alakzatokba rendeződő táncospárok, egy-két hangja vesztett, ellenben váltig mentés-vitézkötéses énekesnő stb.), mintegy jó előre jelezvén, az aktusnak kevés köze lesz a valódi Puskás Ferenchez. A nyugosztalandó halottnak ugyanis - erre akár mérget is vehetnénk! - vajmi kevéssé konveniált volna az a hősies kimerevítés, ahogy e gyászos napon elénk állították hol Csurka László színművész dühödt acsargásaiban, hol pedig az ízetlen földicsérésekben. A pillanatnyi megindultságot, amit az agg Szepesi György szavai ébresztettek a jelenlévőkben, s az életben jó kedélyű Puskás - családi kérésre bejátszott - magába feledkező nótázásának egyszerű emberségét kíméletlenül ellepték az olcsón heroizáló mozzanatok, vonulások és galambröptetések.

A műsor végeztével az ágyútalpra helyezett koporsó, benne az időközben - az irracionalizmus nagyobb dicsőségére - dandártábornokká előléptetett kedves halottal átvitetett a Bazilikába. A katolikus egyházi szertartást a Szent István téren kivetítőről szemlélők között álldogálván beszédek újabb sorát hallgathattuk végig. Mindenekelőtt Sólyom László köztársasági elnök búcsúszavait, aki ezúttal bölcs mértéktartásról és arányérzékről tett tanúbizonyságot, hiszen nem leplezte tovább előlünk a tényt, miszerint Puskás Ferenc nem mártír népvezér, hazájában halálra kövezett próféta vagy Hadúr, a magyarok istenének harmadik megtestesülése, hanem mesés, világkarriert befutó labdarúgó volt, aki remekül szórakoztatta közönségét. Az egyéb beszédekben ugyanis megtették a néhai Öcsi bácsit Európa korai egyesítőjének (Vilar, a spanyol futballszövetség elnöke), s a határon inneni és túlnani magyarság szimbólumának (Tőkés László püspök), de említést nyert Szent István országa éppúgy (a Novotny Zoltánon keresztül megnyilatkozó maródi Schmitt Pál), mint a blaszfémiaként is unalmas égi focicsapat fordulata (Buzánszky, Lamperth és Kiss-Rigó László szeged-csanádi püspök). Miközben a Bazilika előtti téren néhány mécsest szorongató öreg néne Puskás temetése ürügyén szóban és tettleg elsiratta saját keserves életét, a testületileg gyászoló focikompániák pediglen lassan szedelődzködni kezdtek, a kiváló balösszekötő koporsója immár végső nyughelyére került. A tévéstábok visszaadták a képet és a hangot a stúdióknak, hogy ott még pár órán át elrajzolhassák Puskás emlékét, s megint egyszer, bár aligha utoljára, elcsócsálhassák az elveszett világbajnokság esetét, doppinggyanúsításokkal, bírói tévedésekkel és turáni sorsüldözöttségünk egyéb emanációival.

Félreértés ne essék, a temetés - úgy is mint a hét szabad művészet egyike - szinte szükségképp túlzó, a józanul hideg mérlegelést taszító műfaj, amelytől bizony még a szépítő szándékú történelemhamisítás sem teljességgel idegen. (Gondoljunk csak az éppen száz éve újratemetett kuruc fejedelemre, akinek végső tisztességét a szenvedelmes hamisító, Thaly Kálmán szervezte.) Ráadásul mi, magyarok tudvalévőleg hajlamosak vagyunk a szélsőséges kedélyállapotra és ítéletalkotásra, amint azt Hugo Meisl, a legendás osztrák Wundermannschaft (csodacsapata ugyanis majd' minden futballnemzetnek akadt) atyja is megfogalmazta: "A magyarok vagy lagzit ülnek, vagy temetnek." Ámde a Puskás temetését környező kollektív közszereplői spilázás meg a gyásznapra elkönnyezett milliók komoly aggodalmat ébresztenek. Mert hiába ellensúlyozta valamelyest a hazai közvélemény nehezen eltagadható érdektelenségét (vagy legfeljebb is csak igen szolid érdeklődését) az internacionális figyelem és a Budapestre látogató VIP-vendégek nagy száma, a magyarság áhított testvériesülése aligha következhetett volna be Puskás Ferenc sírja fölött, s országunk nemzetközi ismertségét és közkedveltségét sem lehet - a szánakozó megmosolygás kockázata nélkül - a száguldó őrnagy népszerűségére alapoznunk. Márpedig kevesebbért, néhány őszintétlenül nagy szóért, üres parádézásért és a drága pénzen kivásárolt látszatbékéért nem lett volna szabad föláldoznunk egy kedves és jó ember végtisztességét.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.