Szabadfogású számítógépverseny: Egy feles pixelt!

Tudomány

Kilenc napig láthatta a komputerimádó nagyközönség a

Kilenc napig láthatta a komputerimádó nagyközönség a <19 Szabadfogású Számítógép verseny gyõzteseinek mûveit a Millenárison, de aki elmulasztotta volna, az se bánkódjon - a pályamûvek sajátos jellegébõl fakadóan bármikor megtekinthetõk a verseny hivatalos honlapján (verseny.c3.hu). Annyi tanulságot már elõzetesen leszûrhetünk, hogy a kamaszok képzeletét - a némileg nagyobbakhoz hasonlóan - fõleg a tömegkultúra és a szenvedélybetegségek tudják felcsigázni.

Második alkalommal hirdette meg a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány a <19 Szabadfogású Számítógép versenyt - értelemszerûen a tizenkilenc évesnél fiatalabb versenyzõk számára, ahol minden komputerrel készített pályamû versenyezhetett, legyen az játék, animáció, portál, honlap, zene vagy akár robot. A siker nem is maradt el, hiszen 576-an pályáztak, és a zsûri végül negyvenet díjazott közülük - a látottak alapján teljesen megérdemelten.

A váratlan szerencse folytán éppen gyermekdélután idején vesszük szemügyre a nyertes pályamûve-ket a Millenáris Fogadóban. Nagy örömmel észleljük, hogy néhány hete pontosan innen figyeltük korunk legnagyobb lakodalmas lemezlovasa, Richard Dorfmeister produkcióját - az akkor tapasztaltakhoz képest a mostani, öt-hat évesekbõl álló publikum a korából fakadó józansággal legalább nem fogja telehányni a létesítményt.

Csináld magad

Az asztalokon elhelyezett hordozható számítógépek képernyõjén mindenki kedvére nyitogathatja a nyertes alkotásokat, s számításában nem is fog csalódni. Elsõként a Gyümölcsbirkózás címû animáció kerül a szemünk elé - a fõszereplõ almák a szumó pontos szabályai szerint gurítják egymást a vonalon kívülre -, a forrást is figyelembe véve mind az ötletet nyújtó asszociáció, mind a megvalósítás lenyûgözõ, s ne felejtsük, hogy a szerzõ (Leskó Róbert) még csak tizennégy. Az idei felhozatalból kétségtelenül Szûcs Gábor és Szûcs Péter videoanimációja érte el a legnagyobb sikert: a Matrix Reproductio háztáji eszközökkel szimulálja a népszerû kultfilmben fellelhetõ összes, emblematikus baromságot - a semmibe zuhanó pixelektõl a hangsebességgel limbózó Neón keresztül a malteros tenyérrel kungfuzó ügynökök mozgásáig. A zsûri és a közönség maximálisan respektálta az alkotók munkáit - különös tekintettel a tanulságra: a moziban tátott szájjal bámult trükkök jó része a kényelmes otthonban olcsó/közepes áron beszerzett cuccokkal jó minõségben reprodukálható. S lényegében ugyanezt elmondhatjuk az elektronikus zenekészítésrõl is - a tizenöt éves Bándi Gábor virtuális lemezét (Winter-Reaper) hallgatva az ember már sejti, hogy (némi túlzással) a következõ zenei forradalmat a számítógépül anyanyelvi szinten beszélõ 8-9 évesek fogják kirobbantani.

A gép, ahogy elsõ élményeink sugallják, elsõsorban játékra való, s ha látjuk például Incze Attila Ravasz négyzetét, rögtön meg is nyugodhatunk: játszani ésszel is lehet, s mondanunk sem kell, a játék ötlete, akárcsak a számítógépes grafikai megvalósítás, a profi fejlesztésekkel is felvenné a versenyt. Ráadásul nem is ez az egyetlen logikai játék - ott van például Miklós Gábor Bubble Puzzle címû, kétségtelenül látványosan világító játéka, ám ezt a helyszínen már nem tudjuk kipróbálni (otthon viszont mindenki letöltheti!) - mivel, mint egy öntudatos hatévestõl megtudjuk, az a gép már halott.

A fiatalkor nem elõnytelen, ha az embert mondjuk (társadalmunkban sajnos különös kivételként) absztrakt, bár a gyakorlatban is jól hasznosítható matematikai problémák foglalkoztatják: "csvári Ádám például saját weboldalán mutatja meg, miként lehet szimulálni egy kerék kerületi pontjainak mozgását, s más peremfeltételeket figyelembe véve újabb érdekes görbéket is képes prezentálni. S aki a játék mellett alkalmanként még tanulni is akarna, annak hasznos segítség Kocsis Zsolt Digitális iskolatáskája. A tömegkommunikáció, különös tekintettel a kereskedelmi tévékre, több versenyzõt is megihletett: az elkészült alkotások kultúrkritikai hevülete éppúgy elismerést érdemel, mint a konkrét pályamûvek: a Csigaminátor egy átlagos hétköznap esti programot szimulál, hülye reklámokkal és még ostobább akciófilmmel. Ehhez képest a Szuperstáb címû videoanimáció készítõi mindössze tizenhárom évesek, ennek ellenére határozott véleményük van a témáról, hibátlan érzékkel képesek kiforgatni egy átlagos teleshop-, illetve hírmûsort.

Két deci bit

A megannyi, gyakran lenyûgözõ produkciót úgyszólván lehetetlen egyenként megemlíteni, ezért itt zárásként csak Pórfy Péter és Gyenes Gábor Alkoholista 2.0 címû szerepjátékát méltatnánk. Már maga az ötlet fenomenális, a játék leírása pedig nem kevés valóság-ismeretrõl árulkodik. A lényeg egyszerû: alkoholt kell venni, azután meginni. Mindeközben képességeink segíthetnek vagy gátolhatnak, miként a való életben - így például az alkoholtûrési, alkudozási és munkakészségünk. A játék csúcspontja az ivás - a leírás szerint amennyiben alkoholszinted eléri a száz százalékot, nem tudsz többet inni, s optimista alapfelvetés szerint az alkoholszinted a következõ nap nullázódik, tehát kijózanodsz. A játékos, illetve pixeles alteregója betérhet még a Debil mulatóba, ami olyan, mint az alkoholisták élete - unalmas (ezt persze, s talán sajnos, az ún. való élet nem mindenben írja alá).

Kedves kisebb, nagyobb gyerekek! Mint a fenti példákból is jól látszik, az teszi jól a dolgát az életben, aki elõször elméjét pallérozza, sõt aktívan használja, s legfeljebb (feltéve, ám meg nem engedve) azután kezdi politoxikomán elszántsággal szétverni a felépítményt. Aki elrontja a sorrendet, szerencsétlen marad, esetleg örök életére bent ragad a dobozban, s a továbbiakban azt is el kell tûrnie, hogy nagyobb és gonoszabb gyerekek folyton a fejére klikkeljenek.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.