Szabadfogású számítógépverseny: Egy feles pixelt!

Tudomány

Kilenc napig láthatta a komputerimádó nagyközönség a

Kilenc napig láthatta a komputerimádó nagyközönség a <19 Szabadfogású Számítógép verseny gyõzteseinek mûveit a Millenárison, de aki elmulasztotta volna, az se bánkódjon - a pályamûvek sajátos jellegébõl fakadóan bármikor megtekinthetõk a verseny hivatalos honlapján (verseny.c3.hu). Annyi tanulságot már elõzetesen leszûrhetünk, hogy a kamaszok képzeletét - a némileg nagyobbakhoz hasonlóan - fõleg a tömegkultúra és a szenvedélybetegségek tudják felcsigázni.

Második alkalommal hirdette meg a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány a <19 Szabadfogású Számítógép versenyt - értelemszerûen a tizenkilenc évesnél fiatalabb versenyzõk számára, ahol minden komputerrel készített pályamû versenyezhetett, legyen az játék, animáció, portál, honlap, zene vagy akár robot. A siker nem is maradt el, hiszen 576-an pályáztak, és a zsûri végül negyvenet díjazott közülük - a látottak alapján teljesen megérdemelten.

A váratlan szerencse folytán éppen gyermekdélután idején vesszük szemügyre a nyertes pályamûve-ket a Millenáris Fogadóban. Nagy örömmel észleljük, hogy néhány hete pontosan innen figyeltük korunk legnagyobb lakodalmas lemezlovasa, Richard Dorfmeister produkcióját - az akkor tapasztaltakhoz képest a mostani, öt-hat évesekbõl álló publikum a korából fakadó józansággal legalább nem fogja telehányni a létesítményt.

Csináld magad

Az asztalokon elhelyezett hordozható számítógépek képernyõjén mindenki kedvére nyitogathatja a nyertes alkotásokat, s számításában nem is fog csalódni. Elsõként a Gyümölcsbirkózás címû animáció kerül a szemünk elé - a fõszereplõ almák a szumó pontos szabályai szerint gurítják egymást a vonalon kívülre -, a forrást is figyelembe véve mind az ötletet nyújtó asszociáció, mind a megvalósítás lenyûgözõ, s ne felejtsük, hogy a szerzõ (Leskó Róbert) még csak tizennégy. Az idei felhozatalból kétségtelenül Szûcs Gábor és Szûcs Péter videoanimációja érte el a legnagyobb sikert: a Matrix Reproductio háztáji eszközökkel szimulálja a népszerû kultfilmben fellelhetõ összes, emblematikus baromságot - a semmibe zuhanó pixelektõl a hangsebességgel limbózó Neón keresztül a malteros tenyérrel kungfuzó ügynökök mozgásáig. A zsûri és a közönség maximálisan respektálta az alkotók munkáit - különös tekintettel a tanulságra: a moziban tátott szájjal bámult trükkök jó része a kényelmes otthonban olcsó/közepes áron beszerzett cuccokkal jó minõségben reprodukálható. S lényegében ugyanezt elmondhatjuk az elektronikus zenekészítésrõl is - a tizenöt éves Bándi Gábor virtuális lemezét (Winter-Reaper) hallgatva az ember már sejti, hogy (némi túlzással) a következõ zenei forradalmat a számítógépül anyanyelvi szinten beszélõ 8-9 évesek fogják kirobbantani.

A gép, ahogy elsõ élményeink sugallják, elsõsorban játékra való, s ha látjuk például Incze Attila Ravasz négyzetét, rögtön meg is nyugodhatunk: játszani ésszel is lehet, s mondanunk sem kell, a játék ötlete, akárcsak a számítógépes grafikai megvalósítás, a profi fejlesztésekkel is felvenné a versenyt. Ráadásul nem is ez az egyetlen logikai játék - ott van például Miklós Gábor Bubble Puzzle címû, kétségtelenül látványosan világító játéka, ám ezt a helyszínen már nem tudjuk kipróbálni (otthon viszont mindenki letöltheti!) - mivel, mint egy öntudatos hatévestõl megtudjuk, az a gép már halott.

A fiatalkor nem elõnytelen, ha az embert mondjuk (társadalmunkban sajnos különös kivételként) absztrakt, bár a gyakorlatban is jól hasznosítható matematikai problémák foglalkoztatják: "csvári Ádám például saját weboldalán mutatja meg, miként lehet szimulálni egy kerék kerületi pontjainak mozgását, s más peremfeltételeket figyelembe véve újabb érdekes görbéket is képes prezentálni. S aki a játék mellett alkalmanként még tanulni is akarna, annak hasznos segítség Kocsis Zsolt Digitális iskolatáskája. A tömegkommunikáció, különös tekintettel a kereskedelmi tévékre, több versenyzõt is megihletett: az elkészült alkotások kultúrkritikai hevülete éppúgy elismerést érdemel, mint a konkrét pályamûvek: a Csigaminátor egy átlagos hétköznap esti programot szimulál, hülye reklámokkal és még ostobább akciófilmmel. Ehhez képest a Szuperstáb címû videoanimáció készítõi mindössze tizenhárom évesek, ennek ellenére határozott véleményük van a témáról, hibátlan érzékkel képesek kiforgatni egy átlagos teleshop-, illetve hírmûsort.

Két deci bit

A megannyi, gyakran lenyûgözõ produkciót úgyszólván lehetetlen egyenként megemlíteni, ezért itt zárásként csak Pórfy Péter és Gyenes Gábor Alkoholista 2.0 címû szerepjátékát méltatnánk. Már maga az ötlet fenomenális, a játék leírása pedig nem kevés valóság-ismeretrõl árulkodik. A lényeg egyszerû: alkoholt kell venni, azután meginni. Mindeközben képességeink segíthetnek vagy gátolhatnak, miként a való életben - így például az alkoholtûrési, alkudozási és munkakészségünk. A játék csúcspontja az ivás - a leírás szerint amennyiben alkoholszinted eléri a száz százalékot, nem tudsz többet inni, s optimista alapfelvetés szerint az alkoholszinted a következõ nap nullázódik, tehát kijózanodsz. A játékos, illetve pixeles alteregója betérhet még a Debil mulatóba, ami olyan, mint az alkoholisták élete - unalmas (ezt persze, s talán sajnos, az ún. való élet nem mindenben írja alá).

Kedves kisebb, nagyobb gyerekek! Mint a fenti példákból is jól látszik, az teszi jól a dolgát az életben, aki elõször elméjét pallérozza, sõt aktívan használja, s legfeljebb (feltéve, ám meg nem engedve) azután kezdi politoxikomán elszántsággal szétverni a felépítményt. Aki elrontja a sorrendet, szerencsétlen marad, esetleg örök életére bent ragad a dobozban, s a továbbiakban azt is el kell tûrnie, hogy nagyobb és gonoszabb gyerekek folyton a fejére klikkeljenek.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”