Tényleg rákosista-kádárista ármány az Akadémia hálózata?

Tudomány

Az akadémiai intézetek regényes története: születéstől a sír széléig.

A 20. században hosszú, kalandos folyamat nyomán jött létre az akadémiai kutatóhálózat, amit most egy tollvonással eltörölnének.

Nem, távolról sem Rákosi Mátyásnak vagy Kádár Jánosnak köszönhetjük kizárólag ezeket az intézeteket, ahogy a kormánypropaganda hirdeti mostanság. A friss Magyar Narancsban annak jártunk utána, hogyan jött létre az MTA és kutatói hálózata a 20. században.

Először a húszas években - a jobboldalon körülrajongott -  Klebelsberg Kunó kultuszminisztersége alatt merült fel egy az egyetemitől független, állami finanszírozású, mégis autonóm kutatóhálózat létrehozása – „természetesen” német minta alapján. Ekkor jönnek létre az első önálló kutatóintézmények, amelyek hamarosan igazolták létrehozóik elgondolkodásait – annak dacára, hogy már a két világháború között is támadták ez elképzelést szűklátókörű politikusok a manapság leginkább Parragh és a Palkovics szájából hallható (jelen esetben orbáni sugallatú, de korántsem eredeti) érvekkel.

false

 

A 2. világháború után, a kommunista hatalomátvételt követően paradox módon a tudomány munkára fogását szolgálta a nagy, idővel akadémiai irányítású kutatóhálózat létrehozása – gyakran irreális feladatok megoldására, a sztálini szovjet rendszer logikájából következő, voluntarista célok szolgálatában. Mindez egybeesett a Magyar Tudományos Akadémia tisztogatásokkal és ideológiai kampányokkal kísért gleichschaltolásával, önállóságának megszüntetésével és engedelmességre szorításával.

Szellem és erőszak - Így darálták be a Magyar Tudományos Akadémiát

Korábban is érte politikai támadás a Magyar Tudományos Akadémiát - hét évtizede egyszer már sikerült is felszámolni az autonómiáját.

Ekkortól lesz a már engedelmesnek vélt Akadémia a tudományos kutatások központja. Az MTA már az önkényuralom enyhülése nyomán, az érett Kádár-kor idejére többé-kevésbé visszaszerezte (ekkor még inkább részleges) autonómiáját, az irányítása alatt álló kutatóintézetek pedig többnyire közvetlen pártirányítás, ideológiai indoktrináció nélkül folytathatták a tudományos munkát (immár a társadalomtudományok területén is), habár az érdemi tudománypolitikai reformok elmaradtak. A rendszerváltás elhozta az MTA teljes önállóságának újjászületését – a máig érvényes modell alapján: állami finanszírozás és a tudományos kutatás teljes autonómiája, már amíg tűri és engedi az új hatalom.

Bővebben olvashat erről e heti print számunkban Béklyók és jogosítványok címen. Ne felejtse el megvásárolni e héten is a Magyar Narancsot, vagy fizessen elő rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.