2500 éve zajlott a thermopülai csata

Tisztán hősies?

Tudomány

Thermopülai a heroikus és önfeláldozó honszeretet és a dicsőséges vereség legendás antik példája, a csata, ahol Leónidasz és társai megcselekedték, amit megkövetelt a haza. Valóban?

I. e. 480 késő nyara óta a spártai sereg hősiessége hivatkozási alap. Szinte magunk előtt látjuk, ahogy Gerard Butler digitális háttér előtt oly látványosan dacol a teljes perzsa világbirodalommal, de azt se feledjük, hogy a csata révén vált a szigetvári Zrínyiből „a magyar Leonidas”, ahogyan sok egyéb mellett Kölcsey Parainesisében is rálelhetünk a nevelő szándékú példázatra. S még mindig a magyar hatástörténetnél maradva a kortárs Szimónidész híres-nevezetes sírfelirat-epigrammáját Kazinczy Ferenctől József Attiláig számosan lefordították, igaz, mi ezek közül mégis jószerint csak a derék klasszika-filológus, Ponori Thewrewk Emil magyarítását emlegetjük.

Egy ilyen sokszor felidézett, feldolgozott és hivatkozott történelmi eseményről szólván azonban szinte kézenfekvő, hogy mennyi mindent nem vagy nem jól tudunk vele kapcsolatban. Kezdve mindjárt a csata napra pontos dátumával, amelynek datálásában mindmáig megoszlanak a vélemények, nagyjából egy hónapnyi szórással, augusztus 7-től szeptember 10-ig több dátumot is belőve.

A helyszínt, a Thesszáliát Közép-Görögországgal összekötő „Meleg kapuk” szorosát például olyan jelentékenyen átformálta az idő (főként az üledéklerakódás folyamata), hogy az ókori leírások pontossága ma már ellenőrizhetetlen. Ennél azonban sokkalta megbízhatatlanabb a Hérodotosz által alig pár évtizeddel később megírt beszámoló, a számok dolgában mindenképpen. A történetírás atyja szerint ugyanis Xerxész perzsa nagykirály nem kevesebb, mint 2 641 610 katonával, valamint legalább ugyanekkora segédszemélyzettel, tehát összesen ötmilliónál is több emberével rontott rá a mondott évben Hellaszra, hogy revánsot vegyen a tíz évvel korábbi, még Dareios uralkodása alatt elszenvedett marathóni kudarcért. Nos, úgy lehet, ezt a számot legalább tízzel eloszthatjuk, hogy a valósághoz közelebbi értéket kapjunk.

Bár valószínűleg az emlékeinkben élő 300-as szám sem stimmel, hiszen a Thermopülai-szorosnál összegyűlt görög védősereg mindenképpen nagyobb volt ennél. Igaz, tömegek nem gyűltek itt össze a csatáig, hiszen a dórok a Karneiát, a nyájvédő Apollón ünnepét tartották éppen (futóverseny, zenei vetélkedés, lepényevés), így már ahhoz is rendkívüli döntést kellett hozni Spártában, hogy a két király egyike egy elősereggel hadra kelhessen. Háromszázan azok a gyermeknemzés állampolgári kötelezettségén már túlesett, teljes jogú spártai nehézfegyverzetű hopliták voltak (mínusz egy súlyos szemgyulladása miatt elküldött maródi), akikhez a Peloponnészoszról, Boiótiából, Lokriszból és Phókiszból néhány ezer katona csatlakozott még. S habár a hős Leónidasz király az ütközet utolsó napján hazaküldte a szövetséges csapatokat, két sereg azért mellette maradt: a theszpiaiak önként, a perzsabarátsággal vádolt thébaiak pedig kényszerből, ők azután testületileg meg is adták magukat az ellenségnek.

És ezzel el is érkeztünk az árulás témájához, amelyet jobbára csak a maliszi Ephialtésszel kapcsolatban szokás emlegetni. (Ő volt az a férfiú, aki dicstelen módon pénzért elvezette a perzsa sereget egy titkos hegyi ösvényen, egyenesen a görög sereg hátába.) Csakhogy rajta és a már említett dezertőr thébaiakon kívül is volt olyan alak e csata (és egy­általán Xerxész görögországi hadjárata körül), akit a hazaárulás vádjával illethetnénk. A perzsa uralkodó egyik főtanácsadója ugyanis nem volt más, mint Démaratosz egykori spártai király, aki ugyan jóindulatból megüzente szülővárosának a közelgő hadjáratot, ám egyebekben teljességgel Xerxész hasznára dolgozott. És aki, mint tipikus spártai király bizony nem rendelkezett azon erényekkel, mint I. Leónidasz. A hazaszeretet, a hősiesség és a kikezdhetetlen erkölcs ugyanis korántsem volt alapértelmezett e királyok körében. Így például az ő trónját magának megszerző Leutükhidész az egyik hadjáratán simán hagyta magát megvesztegetni az ellenség által, hogy aztán a sátrában egy pénzes zsákon üldögélve bukjon le. Kleomenész, aki királyi leszármazását Héraklészig tudta visszavezetni, a saját városa ellen szervezkedett Arkadiában, hogy végül köz- és önveszélyes tébolyultként vessen véget az életé­nek. Leónidasz az ő féltestvére és utóda volt, és meglehet, ha eredendően ő számított volna a trónörökösnek, akkor sohasem válik belőle a hősök hőse, a királyi cím várományosait ugyanis rendesen felmentették a szó szerint spártai szigorú nevelési gyakorlat, az agógé kötelme alól.

Mégis: mind neki, mind a katonáinak a motivációi árnyaltabbak lehetnek, mint azt talán sejtenénk. Spárta ugyanis, dacára büszke harci szellemének, korábban nemigen járt az élen a perzsákkal szembeni ellenállás terén, így e városállam már a perzsa–görög konfliktus kezdetét jelentő ión felkelés támogatására sem vállalkozott. A korabeli görög közvélemény számára pedig az a spártai húzás vált igen emlékezetessé, amellyel i. e. 490-ben sikeresen lekésték a marathóni csatát. Ekkor vallási törvényre hivatkozva csak későn keltek hadra, és jó taktikai érzékkel a már befejezett ütközetet követően érkeztek meg a csatatérre. (Ahol azután más dolguk már nem is akadt, mint sportszerűen megdicsérni az athéniakat, majd emberveszteség nélkül elindulni haza.) Thermopülainál tehát Leónidasz seregének időszerű volt bizonyítani…

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.