2500 éve zajlott a thermopülai csata

Tisztán hősies?

Tudomány

Thermopülai a heroikus és önfeláldozó honszeretet és a dicsőséges vereség legendás antik példája, a csata, ahol Leónidasz és társai megcselekedték, amit megkövetelt a haza. Valóban?

I. e. 480 késő nyara óta a spártai sereg hősiessége hivatkozási alap. Szinte magunk előtt látjuk, ahogy Gerard Butler digitális háttér előtt oly látványosan dacol a teljes perzsa világbirodalommal, de azt se feledjük, hogy a csata révén vált a szigetvári Zrínyiből „a magyar Leonidas”, ahogyan sok egyéb mellett Kölcsey Parainesisében is rálelhetünk a nevelő szándékú példázatra. S még mindig a magyar hatástörténetnél maradva a kortárs Szimónidész híres-nevezetes sírfelirat-epigrammáját Kazinczy Ferenctől József Attiláig számosan lefordították, igaz, mi ezek közül mégis jószerint csak a derék klasszika-filológus, Ponori Thewrewk Emil magyarítását emlegetjük.

Egy ilyen sokszor felidézett, feldolgozott és hivatkozott történelmi eseményről szólván azonban szinte kézenfekvő, hogy mennyi mindent nem vagy nem jól tudunk vele kapcsolatban. Kezdve mindjárt a csata napra pontos dátumával, amelynek datálásában mindmáig megoszlanak a vélemények, nagyjából egy hónapnyi szórással, augusztus 7-től szeptember 10-ig több dátumot is belőve.

A helyszínt, a Thesszáliát Közép-Görögországgal összekötő „Meleg kapuk” szorosát például olyan jelentékenyen átformálta az idő (főként az üledéklerakódás folyamata), hogy az ókori leírások pontossága ma már ellenőrizhetetlen. Ennél azonban sokkalta megbízhatatlanabb a Hérodotosz által alig pár évtizeddel később megírt beszámoló, a számok dolgában mindenképpen. A történetírás atyja szerint ugyanis Xerxész perzsa nagykirály nem kevesebb, mint 2 641 610 katonával, valamint legalább ugyanekkora segédszemélyzettel, tehát összesen ötmilliónál is több emberével rontott rá a mondott évben Hellaszra, hogy revánsot vegyen a tíz évvel korábbi, még Dareios uralkodása alatt elszenvedett marathóni kudarcért. Nos, úgy lehet, ezt a számot legalább tízzel eloszthatjuk, hogy a valósághoz közelebbi értéket kapjunk.

Bár valószínűleg az emlékeinkben élő 300-as szám sem stimmel, hiszen a Thermopülai-szorosnál összegyűlt görög védősereg mindenképpen nagyobb volt ennél. Igaz, tömegek nem gyűltek itt össze a csatáig, hiszen a dórok a Karneiát, a nyájvédő Apollón ünnepét tartották éppen (futóverseny, zenei vetélkedés, lepényevés), így már ahhoz is rendkívüli döntést kellett hozni Spártában, hogy a két király egyike egy elősereggel hadra kelhessen. Háromszázan azok a gyermeknemzés állampolgári kötelezettségén már túlesett, teljes jogú spártai nehézfegyverzetű hopliták voltak (mínusz egy súlyos szemgyulladása miatt elküldött maródi), akikhez a Peloponnészoszról, Boiótiából, Lokriszból és Phókiszból néhány ezer katona csatlakozott még. S habár a hős Leónidasz király az ütközet utolsó napján hazaküldte a szövetséges csapatokat, két sereg azért mellette maradt: a theszpiaiak önként, a perzsabarátsággal vádolt thébaiak pedig kényszerből, ők azután testületileg meg is adták magukat az ellenségnek.

És ezzel el is érkeztünk az árulás témájához, amelyet jobbára csak a maliszi Ephialtésszel kapcsolatban szokás emlegetni. (Ő volt az a férfiú, aki dicstelen módon pénzért elvezette a perzsa sereget egy titkos hegyi ösvényen, egyenesen a görög sereg hátába.) Csakhogy rajta és a már említett dezertőr thébaiakon kívül is volt olyan alak e csata (és egy­általán Xerxész görögországi hadjárata körül), akit a hazaárulás vádjával illethetnénk. A perzsa uralkodó egyik főtanácsadója ugyanis nem volt más, mint Démaratosz egykori spártai király, aki ugyan jóindulatból megüzente szülővárosának a közelgő hadjáratot, ám egyebekben teljességgel Xerxész hasznára dolgozott. És aki, mint tipikus spártai király bizony nem rendelkezett azon erényekkel, mint I. Leónidasz. A hazaszeretet, a hősiesség és a kikezdhetetlen erkölcs ugyanis korántsem volt alapértelmezett e királyok körében. Így például az ő trónját magának megszerző Leutükhidész az egyik hadjáratán simán hagyta magát megvesztegetni az ellenség által, hogy aztán a sátrában egy pénzes zsákon üldögélve bukjon le. Kleomenész, aki királyi leszármazását Héraklészig tudta visszavezetni, a saját városa ellen szervezkedett Arkadiában, hogy végül köz- és önveszélyes tébolyultként vessen véget az életé­nek. Leónidasz az ő féltestvére és utóda volt, és meglehet, ha eredendően ő számított volna a trónörökösnek, akkor sohasem válik belőle a hősök hőse, a királyi cím várományosait ugyanis rendesen felmentették a szó szerint spártai szigorú nevelési gyakorlat, az agógé kötelme alól.

Mégis: mind neki, mind a katonáinak a motivációi árnyaltabbak lehetnek, mint azt talán sejtenénk. Spárta ugyanis, dacára büszke harci szellemének, korábban nemigen járt az élen a perzsákkal szembeni ellenállás terén, így e városállam már a perzsa–görög konfliktus kezdetét jelentő ión felkelés támogatására sem vállalkozott. A korabeli görög közvélemény számára pedig az a spártai húzás vált igen emlékezetessé, amellyel i. e. 490-ben sikeresen lekésték a marathóni csatát. Ekkor vallási törvényre hivatkozva csak későn keltek hadra, és jó taktikai érzékkel a már befejezett ütközetet követően érkeztek meg a csatatérre. (Ahol azután más dolguk már nem is akadt, mint sportszerűen megdicsérni az athéniakat, majd emberveszteség nélkül elindulni haza.) Thermopülainál tehát Leónidasz seregének időszerű volt bizonyítani…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.