Újra repülhet a Concorde: Szuperszonikus rulett

  • - bodoky -
  • 2000. november 2.

Tudomány

1997-ben a British Airways (BA) flottájában repülő egyik Concorde hajtóműve kihagyott, a gép megbillent, és a fedélzet áram nélkül maradt. A sikeres kényszerleszállás után a járat utasai - köztük a The Who gitárosa - oda nyilatkoztak, hogy soha többé nem repülnek a típussal. Még ebben az évben két BA Concorde is megszakította útját hajtóműhibák miatt. 1998 májusában egy BA Concorde szárnyáról levált egy lemezdarab, ezért visszafordult Londonba. 1999 augusztusában két BA Concorde majdnem összeütközött New York felett: az egyik le-, a másik felszállóágban manőverezett, amikor közel ötszáz kilométer per órás sebességgel 250 méterre megközelítették egymást. 2000 júniusában az Air France (AF) Concorde-ja közvetlenül a felszállás után felrobbant, és ráesett egy közeli hotelra. A katasztrófa után az angolok és a franciák is visszavonták a típus repülési engedélyét. A műszaki nagytakarítás során hajszálrepedéseket találtak a BA összes Concorde-jának szárnyában.
1997-ben a British Airways (BA) flottájában repülő egyik Concorde hajtóműve kihagyott, a gép megbillent, és a fedélzet áram nélkül maradt. A sikeres kényszerleszállás után a járat utasai - köztük a The Who gitárosa - oda nyilatkoztak, hogy soha többé nem repülnek a típussal. Még ebben az évben két BA Concorde is megszakította útját hajtóműhibák miatt. 1998 májusában egy BA Concorde szárnyáról levált egy lemezdarab, ezért visszafordult Londonba. 1999 augusztusában két BA Concorde majdnem összeütközött New York felett: az egyik le-, a másik felszállóágban manőverezett, amikor közel ötszáz kilométer per órás sebességgel 250 méterre megközelítették egymást. 2000 júniusában az Air France (AF) Concorde-ja közvetlenül a felszállás után felrobbant, és ráesett egy közeli hotelra. A katasztrófa után az angolok és a franciák is visszavonták a típus repülési engedélyét. A műszaki nagytakarítás során hajszálrepedéseket találtak a BA összes Concorde-jának szárnyában.

Az európai szimbólummá vált gépmadarat

a hatvanas évek

derekán tervezték, a prototípus 1967-ben készült el, 1969-ben emelkedett levegőbe, 1975-ben állt járatba - a legújabb példány is idősebb, mint a Mir űrállomás. 1997-ben az eredetileg 15 évre tervezett gépek már 22 éve repültek - a brit légügyi hatóság mégis újabb 20 évre adott startengedélyt az országimázs-formáló veteránoknak. A franciák 2007-ig hosszabbítottak. A műszaki alkalmasság kérdése mellett feltehetően PR-szempontok játszottak szerepet, mert üzletileg a tízezer dolláros jegyárak mellett sem volt soha nyereséges a szuperszonikus luxusjárat. Létrejöttét nagyhatalmi szkandernek köszönheti, és miután az oroszok és az amerikaiak jelentős erőfeszítések után lehátráltak saját, túl kockázatosnak és drágának bizonyult projektjeikről, az angol-francia kooperációban tervezett és gyártott Concorde lett a világ első és egyetlen szuperszonikus utasszállítója. A típusból összesen húsz darabot gyártottak, pedig minimum háromszázat szerettek volna: az olajárrobbanás elvette a légitársaságok kedvét a rettenetes étvágyú madártól, a 3,6 milliárd dollárra becsült fejlesztési költség soha nem térült meg az angol és francia adófizetőknek.

A párizsi katasztrófa előtt az AF hat, a BA hét gépet járatott transzatlanti útvonalakon: a Párizs-New York távot három óra negyvenöt perc alatt teszi meg a Concorde, utasai az ötórás időeltolódás miatt helyi idő szerint korábban érnek oda, mint amikor elindultak.

A katasztrófa

legvalószínűbb okának az tűnik, hogy a De Gaulle repülőtér kifutópályáján heverő fémdarab - amely feltehetően egy korábban startolt amerikai gépről származott - szétszakította az egyik futómű gumiját, a felpattanó gumidarabkák pedig kilyukasztották a szárnyon lévő üzemanyagtartályt, és tönkretették a bal hajtóművet. Kiderült az is, hogy defektet már sokszor kaptak a Concorde-ok a gyorsulás miatt - például 1987-ben az egyiknek egyszerre öt kereke durrant ki egy lendületesebb landolás során. A felrobbant abroncs külön-külön tett már kárt az üzemanyagtartályban (1979-ben és 1993-ban), illetve a hajtóműben (1993-ban) is, a júniusi tragédia mindhárom hiba - defekt, üzemanyagtartály és hajtóműsérülés - egyidejű bekövetkezésének tulajdonítható: a kiömlő kerozin ráfolyt az égő hajtóműre.

A brit légügyi hatóság néhány módosítás árán - erősebb falú üzemanyagtartályok, jobb gumik - jövő tavasszal mégis hajlandó visszaadni a Concorde repülési engedélyét. A BA bejelentette: akkor is újraindítja szuperszonikus járatait, ha az AF többet nem indít Concorde-ot. A többi az utasok bátorságán múlik.

- bodoky -

Technikai adatok

A Concorde hossza 62,1 méter, szárnyainak hossza 25,5 méter, magassága 11,3 méter. A gép négy Rolls-Royce turbinával üzemel, felszállási sebessége 404 km/h, repülési sebessége 16 765 méteres magasságban 2150 km/h (2 Mach, vagyis a hangsebesség kétszerese), leszállási sebessége 300 km/h. Az utasszállító 119 500 liter kerozint tankol, óránként 25 629 litert fogyaszt, 185 tonnát tud a levegőbe emelni. Hatfős személyzet vezeti, hatótávolsága száz utassal 5943 kilométer.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.