Verve jó - Dobmúzeum, Cegléd (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2007. február 15.

Tudomány

Nagy haragú ember volt Buddy Rich, a világhírű dobos. Miközben a Carnegie Hall közönsége egyre türelmetlenebbül várt a koncertkezdésre, ő dühödt lábvizitet tartott, mert észrevette, hogy az egyik zenész nem a bigband egyenzokniját viseli.

Nagy haragú ember volt Buddy Rich, a világhírű dobos. Miközben a Carnegie Hall közönsége egyre türelmetlenebbül várt a koncertkezdésre, ő dühödt lábvizitet tartott, mert észrevette, hogy az egyik zenész nem a bigband egyenzokniját viseli. Másnapi hatállyal ki is rúgta a fél zenekart, aztán végre kezdődhetett az előadás. Egy hét múlva aztán mindenkit visszavett, és helyreállt a béke. De hát ő mindent megtehetett: őstehetség volt állítólag, vándormutatványos szülei egyéves korában vették észre, hogy olyan, mint a metronóm: szabályosan ki tud ütögetni egy egyenletes ritmust.

Minderről fogalmunk sem volna - és most ugrunk néhány évtizedet -, ha nem alakul meg a hatvanas években egy ceglédi nyárikonyhában az a szépreményű középiskolás rockzenekar, mely egy jelentősebb fodrászati beavatkozás, valamint egy amerikai csomagból előkerült fókabőr cipő emlékét idézve a "Kugli és a fókabácsiék" nevet választotta. De a zenekar megalakult, egyik gitárosa egyszer kénytelenségből a dobok mögé ült - ne is húzzuk az időt: így jött létre a Dobmúzeum.

Persze itt megint ugrottunk vagy húsz évet. Hősünk, Kármán Sándor eközben öt éven át magánórákat vett Kovács Gyulánál, a sötét szemüveges "Bolond Kovácsnál", a háború utáni magyar dzsessz egyik ikonjánál és hivatkozási pontjánál, minden dobosok professzoránál. Aztán - mert "akkor még voltak kirakatok" - maradt mégis a kirakatrendezői szakmánál. 21 évesen házasodott. "Nem láttam sok jó példát arra, hogy a zenészélet és a házasság szereti egymást. Viszont hogy lehetne a dobokat szeretni egy hetedik emeleti lakásban?" Az első lépés: nézegetni őket. Ha nem élőben, akkor katalógusokban. "Ebből egy narkó lett. 1970 és 90 között megírtam vagy harmincezer levelet." Ennek az eredménye az a számtalan katalógus, amit a múzeum könyvtára őriz, meg a személyes ismeretségek - például a cintányérokat gyártó, törökországi örményből lett amerikai Zildjian családdal. (Egy XVII. századi ős aranycsinálás közben talált rá egy réz-ón-ezüst ötvözetre, amiből először hajóharangokat készítettek, majd egy Amerikába került családtag a 20-as években felismerte a születő dzsesszben rejlő lehetőségeket.) Az ismeretségből barátság, ebből pedig Kármán gyűjteményének jó néhány értékes darabja származott.

A második lépés egy dobtörténeti kiállítás volt Cegléden, 1979-ben, amihez több nagy múzeumból koldulta össze az anyagot nagy nehezen, "de végül is a kellő időben megállt a pótkocsis teherautó a Kossuth Múzeum előtt". Hatalmas siker, rekordszámú látogató. A következő kiállítás már csak a dzsesszdobokról szólt, 1990-ben, Kecskeméten. Aztán évenkénti dobosgálákat kezdett szervezni Cegléden. Ekkortájt a saját gyűjteménye is lassan kinőtte a szülői ház garázsát, "a fürdőkádban, a padlásföljáróban, mindenütt dobok voltak", de újabb tíz év elmúltával az önkormányzattól megkapott néhány helyiséget egy elhagyott, romos épületben, a városközpontban. "Már csak azt a kétszáz támogatót kellett megtalálni", ami végül sikerült is, és 2000-ben megnyitott a Dobmúzeum.

Itt állunk most, és hallgatjuk a ránk zúduló történet- és adatözönt. Egy amerikai Leedy szerkó a negyvenes évek elejéről, formás "békasorral" a kopogós dallamokhoz: Weisz Api játszott ilyenen pár évvel korábban, Orlay Jenő (Chappy) zenekarában, a Moulin Rouge-ban. Hírnevét jelzi, hogy a cég minden évben küldött neki egy új felszerelést, aztán elvitték munkaszolgálatosnak, és flekktífuszban meghalt. Átellenben Kovács Gyula csillogó-villogó ASBA cucca - mellette néhány személyes holmi, buszbérlet az utolsó, "félig elhasznált" szelvénnyel, fehér cérnakesztyű, amiben a dobját szerelte, hogy ne csúfítsa ujjlenyomat, és az emblematikus fekete szemüveg.

A két emlékpont között egy rekonstrukció: Sternberg Ármin budapesti hangszerüzletének portálja, a 20-as, 30-as évekből való dobokkal, gitárokkal, de van itt egy "éneklő fűrész" is (cirkuszban játszanak néha ilyenen) a hozzá tartozó vonóval. Ajándékba hozták a megnyitóra, ahol "minden dobos egyperces szólóval tette le a névjegyét".

Aztán amerikai dobok sora. Gretsch (Tony Williams játszott ilyenen), egy Ludwig Deluxe Classic, amilyenen Veszelinov András dobolt a Syriusban, Rogers, Slingerland - de ezeknél is izgalmasabb a Dubán Dezső műhelyében, 1965-ben készült felszerelés, mellette szerszámok, öntőminták a csavarházakhoz ("babákhoz"), egy-egy cég, típus különös ismertetőjegyeihez. Dubán mellett Medveczky Antal jegyezte a háború utáni dobkészítő szakmát. Tőle rendelt például Beamter Bubi - egy további név a nívós, dzsesszközeli magyar könnyűzenének abból a generációjából, amelynek a zenéje halálra boszszantotta egykoron az amatörizmus dicséretét muzsikáló beatnemzedéket.

A nagydobhoz való lábgépek egy egész vitrint megtöltenek, de a raktárban háromszor ennyi van. Az egyik finom, kecses, a másik robusztus, a harmadik halat formáz - elidőzhetnénk órákig. De hátravan még a "kamaraterem", ahol Kármán végre a dobok mögé ül, hogy megmutassa: nemcsak beszélni tud kedves hangszeréről. A régi bandából dr. Lénárd Bélával még zenélgetnek együtt néha. Némi derűs nosztalgia, sok személyesség, aprólékos hozzáértés - civil kultúrtörténet két órában. Fel, Ceglédre!

Szabadság tér 5., nyitva: hétfő-péntek 10.00- 16.00, szombaton és vasárnap előzetes megbeszélés alapján (06/20/365-1724).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.