Visegrádi palotajátékok: Nagy Lajos az alienek ellen

  • - bodoky -
  • 1999. július 15.

Tudomány

Én már akkor indulni akartam, amikor a harcsabajszú magyar vitéz a nagy égzengés közepette fejét vette Hazug Hasszán török vezérnek, a fiam viszont kitartott az ostromig, pedig a vége felé már csak a felsőteste látszott ki a mindent elöntő sárból. A menetrend szerinti pontossággal érkező trópusi vihar iszapbirkózássá változtatta a lovagi tornát és mellszépségversennyé a korhű ruhákban előadott reneszánsz táncokat, ráadásul a Lada önindítója is beázott, úgyhogy jövőre hajóval megyünk.
Én már akkor indulni akartam, amikor a harcsabajszú magyar vitéz a nagy égzengés közepette fejét vette Hazug Hasszán török vezérnek, a fiam viszont kitartott az ostromig, pedig a vége felé már csak a felsőteste látszott ki a mindent elöntő sárból. A menetrend szerinti pontossággal érkező trópusi vihar iszapbirkózássá változtatta a lovagi tornát és mellszépségversennyé a korhű ruhákban előadott reneszánsz táncokat, ráadásul a Lada önindítója is beázott, úgyhogy jövőre hajóval megyünk.

Bár jelentős íjász-, népzenész- és agrármérnöki múlttal dicsekedhetem, nem vagyok az ősök emlékét prostituáló csikós-gulyás-üvegtáncos folklórturizmus feltétlen rajongója, amely nem kizárólag magyar specialitás: kifejezetten utáltam például, amikor egy Dublin környéki fogadóban kopogós kelta táncokra vacsoráltattak, vagy amikor Lund külvárosában láncinges, bádogsisakos vikingek foglalták el a konferenciabuszt, hogy ezzel a módszerrel kaparintsák meg egy jelentős multinacionális vállalat repikeretének néhány ezrelékét a villogó vakuk kereszttüzében. Azt viszont belátom, hogy a hagyományőrzőknek is élni kell valamiből, és például a lovas íjászok vagy a solymászok elhelyezkedési esélyei manapság még az őrző-védő szakmában is minimálisak. Az amerikai rajzfilmeken szocializálódó gyerekembereknek pedig változatosságot jelent a történelmi show, bár a lényeg ugyanaz: mókásan öltözött figurák ütik-verik egymást, mint Tom és Jerry szombat délelőtt a tévében.

1985 óta minden év júliusának második hétvégéjén megrendezik Visegrádon a Nemzetközi Palotajátékokat, és a rendezvény az elmúlt években igazi nagyüzemmé nőtte ki magát. Parkolni szinte lehetetlen, az utcákon a kiszámíthatatlan időjárás ellenére hömpölyög a tömeg, és összecsúszó idősíkok mentén rendeződik a vásári kínálat: erdélyi szőttes, mézeskalács, faragott étkészlet az egyik oldalon, fröccsöntött nindzsa, kommandós álarc és pillangókés a másikon. A különféle korokból és kultúrákból származtatható szúró- és vágóeszközök palettája a legszínesebb: az idei szezon slágere a Xena feliratú, felfújható, zenélő strandpallos, mindenki ilyennel szaladgál, akinek nem tellett Nagy Lajos korabeli szablyára vagy legalább egy szamurájkardra - márpedig a többségnek nem tellett, a nagy kardcsörtetésben viszont a jelek szerint hülyén érzi magát, aki fegyvertelen. Étel, ital terén is maradhatunk a hamburger-hotdog-sör évszázadában, vagy megkóstolhatjuk a honfoglalók gabonás-zöldséges egytálételét, esetleg a hagymás szerb húst vagy a sült galambot valami jó tájborral, desszertnek pedig a kürtőskalácsot. A saját korunk elég gyengén állja a konkrét összehasonlítást, pár száz év múlva csak a fröccsöntött gagyi évszázadaként emlegetik majd a hadijátékokon; jellegzetes mesteremberei a vattacukor-készítő, a lángossütő és a parkolóőr kisiparos.

A régi mesterségek terén - felnőtteknek 300, gyerekeknek 100 forint beugró leszurkolása ellenében - viszont olyan kihalófélben lévő foglalkozásokat tanulmányozhatunk, mint a kovács, a fazekas vagy a selyemfestő. Lehet papírt meríteni, nemezelni és csuhébabát készíteni, van tükrös mézeskalács szív és vadvirágárus, és ez akkor is fontos, ha a gyerekeket az utcai árusnál megpillantott világító alien jobban érdekli. A lovagi tornapályára felnőtteknek 700, gyerekeknek 400 forint a jegyár, de ezért két órán keresztül tátva marad a lelátót az eső ellenére megtöltő nagyérdemű szája: elsőként Kassai Lajos lovas íjász és ősmagyar íjkészítő mészárol le egy hadseregnyi céltáblát íjjal, dárdával és dobószekercével, szőrén ülve meg vágtató lovát. Aztán jönnek a csallóközi íjászok, majd a Szent György-rendi lovagok, és lelkesen párbajoznak - hatalmas ütések a pajzsokra, hatalmas esések a lóról, vigyáznak azért, de nem kamu. A gyerekkatonákból álló fekete sereg megostromol egy huszita harci szekeret, az udvari bolondot megkergeti a lova, az udvari madarász sólymát és hollóját röpteti, az udvarhölgyek a Susato régizenei együttes reneszánsz tánczenéjére lejtenek. Végül van török- magyar párbaj és várostrom is, ágyúkkal és füstbombákkal, a szakadó eső ellenére lelkes szereplőkkel - sokkal jobb, mint egy gyerekmozi. A programfüzet tanúsága szerint volt még szkanderverseny meg Toldi-vetélkedő is, és én is sokat toltam a Ladát.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.