Tévétorrent/doku

Gaycation

Tévétorrent

Egy fiú és egy lány felkerekedik, hogy feltérképezze a világ különböző országainak LMBT-kultúráját. A néző talán éjszakába nyúló melegbártúrát és transzvesztitashow-kat vár, de kiderül, hogy a fiú (Ian Daniel) meleg, a lány (Ellen Page) pedig leszbikus. A két műsorvezető nemcsak az LMBT-közösségnek szánt szórakozási lehetőségeket mutatja be (ahogy teszi ezt egyre több útikönyv és utazási iroda), de igyekeznek általános képet nyújtani az adott ország LMBT-közösségének állapotáról is.

Az első évadban Japánt, Brazíliát, Jamaicát és otthonukat, az Egyesült Államokat utazzák körbe. Az epizódok általában könnyed, szórakoztató részekkel kezdődnek (pl. japán cross-dressing bárok, a riói karnevál transz táncosai), ám hamar rátérünk az országok valós, specifikus és kevéssé ismert LMBT-közösséget érintő problémáira (pl. Brazíliában legális az azonos neműek házassága, mégis rengeteg a gyűlölet-bűncselekmény, Jamaicában a meleg fiatalok többsége hajléktalan, Japánban pedig sok meleg férfi és leszbikus nő az ún. friendship marriage-t választja, hogy elkerülje a megszégyenülést). Megrendítő tetőpontok is vannak: Page és Daniel végignézik egy japán fiú előbújását anyjának, beszélnek egy brazil ex-rendőrrel, aki melegeket gyilkol, Iowában Page konfrontálódik a homofób Ted Cruzzal. A két műsorvezető empátiával kezeli riportalanyait, alaposságuk pedig oknyomozó újság­íróhoz méltó. Végül a személyesség is organikusan beépül a műbe: Ellen Page saját előbújásáról is beszél. Üdítő, megindító és alapos sorozat, néhány évadot még végignéznénk belőle.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.