Tévétorrent/doku

Gaycation

Tévétorrent

Egy fiú és egy lány felkerekedik, hogy feltérképezze a világ különböző országainak LMBT-kultúráját. A néző talán éjszakába nyúló melegbártúrát és transzvesztitashow-kat vár, de kiderül, hogy a fiú (Ian Daniel) meleg, a lány (Ellen Page) pedig leszbikus. A két műsorvezető nemcsak az LMBT-közösségnek szánt szórakozási lehetőségeket mutatja be (ahogy teszi ezt egyre több útikönyv és utazási iroda), de igyekeznek általános képet nyújtani az adott ország LMBT-közösségének állapotáról is.

Az első évadban Japánt, Brazíliát, Jamaicát és otthonukat, az Egyesült Államokat utazzák körbe. Az epizódok általában könnyed, szórakoztató részekkel kezdődnek (pl. japán cross-dressing bárok, a riói karnevál transz táncosai), ám hamar rátérünk az országok valós, specifikus és kevéssé ismert LMBT-közösséget érintő problémáira (pl. Brazíliában legális az azonos neműek házassága, mégis rengeteg a gyűlölet-bűncselekmény, Jamaicában a meleg fiatalok többsége hajléktalan, Japánban pedig sok meleg férfi és leszbikus nő az ún. friendship marriage-t választja, hogy elkerülje a megszégyenülést). Megrendítő tetőpontok is vannak: Page és Daniel végignézik egy japán fiú előbújását anyjának, beszélnek egy brazil ex-rendőrrel, aki melegeket gyilkol, Iowában Page konfrontálódik a homofób Ted Cruzzal. A két műsorvezető empátiával kezeli riportalanyait, alaposságuk pedig oknyomozó újság­íróhoz méltó. Végül a személyesség is organikusan beépül a műbe: Ellen Page saját előbújásáról is beszél. Üdítő, megindító és alapos sorozat, néhány évadot még végignéznénk belőle.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.