Pride and Prejudice and Zombies

  • - svébis -
  • 2016. június 8.

Tévétorrent

Büszkeség és balítélet meg a zombik - Jane Austen forog a sírjában. De nem csak ő forog, jönnek a zombik, vérben úsznak a Bennet-lányok.

Mi okozhat nagyobb gondot egy családnak a 19. században, mint hogy férjhez adja lányait? Hát persze, hogy egy zombiapokalipszis. Hiszen nemcsak az „[á]ltalánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség”, hanem az is, „hogy a zombi, ha belekóstolt az agyvelőbe, okvetlenül még több agyvelőt szomjaz”. Ez utóbbi mondat a 2009-ben megjelent Büszkeség és balítélet meg a zombik című regényben található, de hiába jó poén, háromszáz oldalon keresztül nem tart ki. Azonban, ami nem működik könyvben, az a trashkomédia műfaji kódjait mozgósítva szerethető filmmé szerveződik. Azt mutatja meg, mi történik, ha Jane Austen világába betör a romerói fantázia.

false

A kifinomult brit szalonokban a shaolin harcművészetről folyik a diskurzus, anyák féltik lányaikat az eső utáni lovaglástól, mert olyankor fellazul a föld, és előmásznak a zombik, Mr. Darcy James Bondként mutatkozik be („Darcy. Colonel Darcy.”), az öt férj- és zombivadász Bennet lány pedig oly’ kecsesen henteli az élőholtakat, mintha porceláncsészéből kortyolná az ötórai teát. Ez az, ami a regényben nem volt meg: olyan természetességgel dolgozza bele a zombik dúlta Anglia miliőjét az eredeti történetbe, mintha mindig is ott szendergett volna. A románcba iszonyatot, a rettenetbe eleganciát visz, s még egy ártatlan whistparti is vérfürdőbe torkollhat.

 

false

Viszont a két világ találkozásának humorfaktora csak akkor lép életbe, ha néző vágja a Büszkeség és balítélet sztoriját, és némi ismeretekkel rendelkezik a zombifilmek közhelyeiről is.

Magyar felirat: Trashman

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.