Pride and Prejudice and Zombies

  • - svébis -
  • 2016. június 8.

Tévétorrent

Büszkeség és balítélet meg a zombik - Jane Austen forog a sírjában. De nem csak ő forog, jönnek a zombik, vérben úsznak a Bennet-lányok.

Mi okozhat nagyobb gondot egy családnak a 19. században, mint hogy férjhez adja lányait? Hát persze, hogy egy zombiapokalipszis. Hiszen nemcsak az „[á]ltalánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség”, hanem az is, „hogy a zombi, ha belekóstolt az agyvelőbe, okvetlenül még több agyvelőt szomjaz”. Ez utóbbi mondat a 2009-ben megjelent Büszkeség és balítélet meg a zombik című regényben található, de hiába jó poén, háromszáz oldalon keresztül nem tart ki. Azonban, ami nem működik könyvben, az a trashkomédia műfaji kódjait mozgósítva szerethető filmmé szerveződik. Azt mutatja meg, mi történik, ha Jane Austen világába betör a romerói fantázia.

false

A kifinomult brit szalonokban a shaolin harcművészetről folyik a diskurzus, anyák féltik lányaikat az eső utáni lovaglástól, mert olyankor fellazul a föld, és előmásznak a zombik, Mr. Darcy James Bondként mutatkozik be („Darcy. Colonel Darcy.”), az öt férj- és zombivadász Bennet lány pedig oly’ kecsesen henteli az élőholtakat, mintha porceláncsészéből kortyolná az ötórai teát. Ez az, ami a regényben nem volt meg: olyan természetességgel dolgozza bele a zombik dúlta Anglia miliőjét az eredeti történetbe, mintha mindig is ott szendergett volna. A románcba iszonyatot, a rettenetbe eleganciát visz, s még egy ártatlan whistparti is vérfürdőbe torkollhat.

 

false

Viszont a két világ találkozásának humorfaktora csak akkor lép életbe, ha néző vágja a Büszkeség és balítélet sztoriját, és némi ismeretekkel rendelkezik a zombifilmek közhelyeiről is.

Magyar felirat: Trashman

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."