Pride and Prejudice and Zombies

  • - svébis -
  • 2016. június 8.

Tévétorrent

Büszkeség és balítélet meg a zombik - Jane Austen forog a sírjában. De nem csak ő forog, jönnek a zombik, vérben úsznak a Bennet-lányok.

Mi okozhat nagyobb gondot egy családnak a 19. században, mint hogy férjhez adja lányait? Hát persze, hogy egy zombiapokalipszis. Hiszen nemcsak az „[á]ltalánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség”, hanem az is, „hogy a zombi, ha belekóstolt az agyvelőbe, okvetlenül még több agyvelőt szomjaz”. Ez utóbbi mondat a 2009-ben megjelent Büszkeség és balítélet meg a zombik című regényben található, de hiába jó poén, háromszáz oldalon keresztül nem tart ki. Azonban, ami nem működik könyvben, az a trashkomédia műfaji kódjait mozgósítva szerethető filmmé szerveződik. Azt mutatja meg, mi történik, ha Jane Austen világába betör a romerói fantázia.

false

A kifinomult brit szalonokban a shaolin harcművészetről folyik a diskurzus, anyák féltik lányaikat az eső utáni lovaglástól, mert olyankor fellazul a föld, és előmásznak a zombik, Mr. Darcy James Bondként mutatkozik be („Darcy. Colonel Darcy.”), az öt férj- és zombivadász Bennet lány pedig oly’ kecsesen henteli az élőholtakat, mintha porceláncsészéből kortyolná az ötórai teát. Ez az, ami a regényben nem volt meg: olyan természetességgel dolgozza bele a zombik dúlta Anglia miliőjét az eredeti történetbe, mintha mindig is ott szendergett volna. A románcba iszonyatot, a rettenetbe eleganciát visz, s még egy ártatlan whistparti is vérfürdőbe torkollhat.

 

false

Viszont a két világ találkozásának humorfaktora csak akkor lép életbe, ha néző vágja a Büszkeség és balítélet sztoriját, és némi ismeretekkel rendelkezik a zombifilmek közhelyeiről is.

Magyar felirat: Trashman

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.