Pride and Prejudice and Zombies

  • - svébis -
  • 2016. június 8.

Tévétorrent

Büszkeség és balítélet meg a zombik - Jane Austen forog a sírjában. De nem csak ő forog, jönnek a zombik, vérben úsznak a Bennet-lányok.

Mi okozhat nagyobb gondot egy családnak a 19. században, mint hogy férjhez adja lányait? Hát persze, hogy egy zombiapokalipszis. Hiszen nemcsak az „[á]ltalánosan elismert igazság, hogy a legényembernek, ha vagyonos, okvetlenül kell feleség”, hanem az is, „hogy a zombi, ha belekóstolt az agyvelőbe, okvetlenül még több agyvelőt szomjaz”. Ez utóbbi mondat a 2009-ben megjelent Büszkeség és balítélet meg a zombik című regényben található, de hiába jó poén, háromszáz oldalon keresztül nem tart ki. Azonban, ami nem működik könyvben, az a trashkomédia műfaji kódjait mozgósítva szerethető filmmé szerveződik. Azt mutatja meg, mi történik, ha Jane Austen világába betör a romerói fantázia.

false

A kifinomult brit szalonokban a shaolin harcművészetről folyik a diskurzus, anyák féltik lányaikat az eső utáni lovaglástól, mert olyankor fellazul a föld, és előmásznak a zombik, Mr. Darcy James Bondként mutatkozik be („Darcy. Colonel Darcy.”), az öt férj- és zombivadász Bennet lány pedig oly’ kecsesen henteli az élőholtakat, mintha porceláncsészéből kortyolná az ötórai teát. Ez az, ami a regényben nem volt meg: olyan természetességgel dolgozza bele a zombik dúlta Anglia miliőjét az eredeti történetbe, mintha mindig is ott szendergett volna. A románcba iszonyatot, a rettenetbe eleganciát visz, s még egy ártatlan whistparti is vérfürdőbe torkollhat.

 

false

Viszont a két világ találkozásának humorfaktora csak akkor lép életbe, ha néző vágja a Büszkeség és balítélet sztoriját, és némi ismeretekkel rendelkezik a zombifilmek közhelyeiről is.

Magyar felirat: Trashman

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.