Tévétorrent

Impulse

Tévétorrent

Jön egy 16 éves lány és vele van a szuperképesség – tán csak ennyiben hasonlít az Impulse a szuperhőssorozatokra. A készítők éppúgy kerülik a (legtöbb) coming of age-klisét, mint az utóbbi évek Marvel-inváziójának világképét, mely szerint mutánsok és istenek szaladgálnak mindenhol.

Az Impulse nem arról szól, hogy milyen király teleportálni és még csak nem is arról, hogy mindenkit akciódús körülmények között kell megmenteni. Inkább arról szól, hogy mi elől kell menekülni, minek a metaforája a teleportálás. Semmiféle tinédzserkedélyeskedés nincs itt. Csonka család van, titkok, drámák, testi és lelki erőszak, szexuális zaklatás. A teleportálás a test védekezési mechanizmusa. És valami olyasmi, ami kimondhatatlan, elképzelhetetlen, zavart okoz, és még erősebb falakkal zárja el az egyént a többiektől, a normális élet és a kommunikáció lehetőségétől.

Fojtó atmoszférájú monodrámából indulunk, melybe az idő előrehaladtával szivárognak csak be a küldetéses mellékalakok, végül a tízrészes évad épp csak elvezet oda, ahol már az egész teleportálásügy kezd kibomlani. S ekkor lehet akár csak gondolni is arra, hogy megint egy sokrészes könyvadaptációba botlottunk. Mindezt azonban most annyira erős történetvezetéssel és feszültségteremtéssel, igazi hangsúlyokkal sikerült sorozattá formálni, hogy szinte meg is feledkezünk arról, hogy az Impulse ugyanannak a regényfolyamnak (Steven Gould Jumper-sorozatának) a harmadik része, amelyet anno a kevéssé sikeres filmes megvalósítással (Hipervándor) próbáltak elindítani. Ellenben most sikerült.

Magyar felirat: quinnell

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.