Torrentmozi

Little boy

Tévétorrent

A legkisebb kisfiú a hitével mozgathat hegyeket, megmenthet bárkit és elérheti a lehetetlent. Akkor is, ha éppen bibliai szereplő, akkor is, ha egy apukáját féltő kisfiú a II. világháború hátországában. Akkor is, ha elrugaszkodunk térből és időből, sőt a valóság és a realitás talajáról, mert Alejandro Monteverde filmje az, ami: végtelenített érvényességbe helyezett bibliai parabola; lírai ének a hit, a szeretet hatalmáról. Egy gyerek visz végig az úton, a varázslat, a mágia irányából egész a hitig. Mindezt finoman hangolt képekkel és montázsokkal tűzdelt narrátori szólammal, amit zárójelben nevezhetünk nyugodtan manipulatívnak is. Ám a legérdekesebb nyilván nem az, hogy egy kicsiny fiúcska hogyan tanul meg hinni magában vagy másban – ezt ismerjük. Inkább az, amit ez a film a II. világháború idején USA-ban élő japánok sorsából megmutat: idegengyűlölet, kollektív hibáztatás, internálás és a folytonos attrocitások jutottak nekik. Nem tudunk meg sokat, azt is csak nagy ­zavarunkban próbáljuk felfejteni, hogy hova is vezet a kisfiú és a Hiroshimára dobott atombomba „Little Boy” névazonossága. De csak a felszínt kaparásszuk, ez még mindig egy bibliaparafrázis, a pozitív példa, amikor valaki nem környezete áldozata lesz, hanem valami nagyobb motiváció hatására képes kivonni magát a közgyűlölködés alól, és az lenni, ami: nyitott, érdeklődő, elfogadó gyerek. Mindezt azonban körülveszi az őrületes naivitás, és nem marad előttünk más, mint egy szépen ívelt, puha és kedvesen illusztrált hittankönyvi mese.

Magyar felirat: badnewsforthedevil

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.