Torrentmozi

Little boy

Tévétorrent

A legkisebb kisfiú a hitével mozgathat hegyeket, megmenthet bárkit és elérheti a lehetetlent. Akkor is, ha éppen bibliai szereplő, akkor is, ha egy apukáját féltő kisfiú a II. világháború hátországában. Akkor is, ha elrugaszkodunk térből és időből, sőt a valóság és a realitás talajáról, mert Alejandro Monteverde filmje az, ami: végtelenített érvényességbe helyezett bibliai parabola; lírai ének a hit, a szeretet hatalmáról. Egy gyerek visz végig az úton, a varázslat, a mágia irányából egész a hitig. Mindezt finoman hangolt képekkel és montázsokkal tűzdelt narrátori szólammal, amit zárójelben nevezhetünk nyugodtan manipulatívnak is. Ám a legérdekesebb nyilván nem az, hogy egy kicsiny fiúcska hogyan tanul meg hinni magában vagy másban – ezt ismerjük. Inkább az, amit ez a film a II. világháború idején USA-ban élő japánok sorsából megmutat: idegengyűlölet, kollektív hibáztatás, internálás és a folytonos attrocitások jutottak nekik. Nem tudunk meg sokat, azt is csak nagy ­zavarunkban próbáljuk felfejteni, hogy hova is vezet a kisfiú és a Hiroshimára dobott atombomba „Little Boy” névazonossága. De csak a felszínt kaparásszuk, ez még mindig egy bibliaparafrázis, a pozitív példa, amikor valaki nem környezete áldozata lesz, hanem valami nagyobb motiváció hatására képes kivonni magát a közgyűlölködés alól, és az lenni, ami: nyitott, érdeklődő, elfogadó gyerek. Mindezt azonban körülveszi az őrületes naivitás, és nem marad előttünk más, mint egy szépen ívelt, puha és kedvesen illusztrált hittankönyvi mese.

Magyar felirat: badnewsforthedevil

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.