Tévétorrent

Red Band Society

Tévétorrent

Mostanában új irányvonal látszik kirajzolódni a tiniknek szóló tearjerkerek sorában: felfutóban a gyógyíthatatlan betegségben haldoklós alműfaj. Ennek az alaphelyzetnek valóban nehéz ellentmondani, vagy ha találnánk is kifogást, illik azt magunkban tartani. Szerencsére e vonal két legutóbbi képviselőjének (Most jó, Csillagainkban a hiba) sikerült megtalálnia a kényes egyensúlyt kegyeletsértés és nettó giccs között.

A Fox friss sorozatának, a Red Band Societynek sem kell szégyenkeznie. A széria fő erénye, hogy a kifáradásra hajlamos tinitoposzokat kiragadja megszokott kontextusukból, és egy idegen, rendellenes közegbe (a kórházba) helyezi őket. A krónikusan beteg serdülők nem sokban térnek el a tipikus kamaszkarakterektől (utálatos cheerleader, laza mókamester, stréber, vagány sportoló), ám betegségük eltörli a köztük rendszerint kialakuló hierarchiát, egyenlővé vagy legalábbis egyenlően nyomorulttá téve őket (más kérdés, hogy állapotukhoz képest igen kellemesen mutatnak).
A betegség külön kiemeli a kamaszlét általános kitaszítottságérzését és az énkeresés problémáit, ami pedig még jobb, hogy etnikailag/szociálisan/szexuálisan is sokszínű társaságot kapunk.

Az epizodikus szerkezet frappáns, szemléletes jellemábrázolásra ad alkalmat, és nem hagyja, hogy valamelyik karakter rátelepedjen a többire. Ugyanakkor a rövid jelenetek jó ritmust biztosítanak, ráadásul szinte tökéletes arányban keveredik a dráma és a komikum. Mindeközben a sorozat fekete humora sosem lépi át az ízléstelenség határát.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.