Tévétorrent

The Making of the Mob: New York

Tévétorrent

Dokumentumfilmmel nehéz tömegeket a képernyők elé ültetni, ám létezik egy televíziós vállalat Amerikában, mely kimondottan arra szakosodott, hogy dokumentum- és játékfilmes módszereket keverve tegye vonzóvá a műnemet a szélesebb közönség számára is. A Stephen David Entertainment dokudrámái jórészt a History Channelen láthatók (Sons of Liberty, The World Wars, The Men Who Built America). Munkáik többsége az amerikai történelmi „mítoszokhoz” kötődik.

Az AMC-nek készült The Making of the Mob a self-made man amerikai mítoszát állítja a középpontba. A gengszterek többnyire korukat meghaladó üzletemberekként, heroikus fényben tűnnek fel – a készítők nemegyszer a vadnyugati pisztolyhősökhöz hasonlítják őket. Ez a coppolai megközelítés már nagyjából Scorsese, de minimum a Maf­fiózók óta nehezen áll meg. Még nagyobb probléma, hogy a minisorozat dokumentumrésze is vitatható színvonalú. A szakértők között ugyanis – a témával foglalkozó történészek mellett – gengsztereket játszó színészek szólalnak meg (Chazz Palminteri, Vincent Pastore, Frank Vincent), akik többnyire forgatókönyveik elhasznált kliséit mond­ják vissza. A másodvonalbeli színészekkel újrajátszott jelenetekbe sem fektettek elég munkát: papír­ízűek. A drámai mélységet a lassított felvételek és az állandóan üvöltő zene hivatott pótolni (nem beszélve arról, hogy bizonyos jeleneteket többször is felhasználnak). Ray Liotta túljátszott, de legalább stílusban passzoló narrációja pedig sűrű önismétlésekbe és olykor csúsztatásokba bocsátkozik.

Magyar felirat: pokolfajzat & pytta

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.