Tévétorrent

THE STRAIN

  • - greff -
  • 2014. augusztus 14.

Tévétorrent

A videokazetták és a penész közelharcából ugyan az utóbbi került ki győztesen, a VHS-esztétika mégis itt maradt velünk. Guillermo Del Toro saját regényfolyamából adaptált sorozata például figyelemre méltó tehetséggel idézi fel annak a korszaknak a hangulatát, amelyben az Exterminátor 3000 – Harc a vízért típusú műalkotások a filmművészet klasszikusának számíthattak – ha csupán értő elem­zőik felettébb szűk halmazában is. Aligha véletlenül: Del Toro éppen ilyen furcsa ízlésű alakból vált – arányérzékét egyre inkább elveszítő – filmrendezővé és sorozatkreátorrá, de a The Strainnek csakis jót tesznek az ilyen-olyan ficamok és bicsaklások.

Vámpírsztoriban vagyunk, aminél unalmasabbat ma elképzelni sem lehet. Itt azonban nem hegyes szemfogú, erotomán, kékvérű hipszterek kuszálják a szálakat, hanem a szájukból csápot lövellő szörnyetegek, akiket a pokol angyala irányít jeges mosolyú Obersturmbannführere segítségével. Így azért mindjárt más – és akkor az ezüstkarddal ­hadonászó vén ószeresről vagy az emberi bőr alatt serénykedő mega­gilisztákról még nem is szóltunk.
A The Strain mégsem csak a kacatkultúrát népszerűsíti: színészeire (a bogaras öregurakat a Harry Pottertől a Broadchurchig hibátlanul hozó David Bradleyre vagy a House Of Cardsszal taroló Corey Stollra) nem lehet panasz, és a rendezés is megjárja, bár a Del Toro-irányította pilot­epizód után tagadhatatlanul zuhant egy kicsit a színvonal. Amikor viszont ellaposodna a játék, akkor mindig megbízhatóan érkezik valami agyalágyult fordulat, vagy épp egy undorítóbb vérfürdő. A világ rendje ilyenkor érezhetően helyreáll.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.