Tévétorrent

Tut

Tévétorrent

Tutanhamon fáraó uralko­dásából klasszikus shakespeare-i ­királydrámát csinálni nem elvetélt ­ötlet. Nevében kétségtelenül van ­húzóerő, története körül rejtély is akad. Tutanhamon bár nem volt nagy tetteket magáénak tudó uralkodó, de közel tízévnyi uralkodása alatt azért volt annyi viszály, hogy egy hatrészes sorozat kiteljen belőle. Persze leginkább hatalmat akaró főemberek játszmáiról lehet szó: Ay, bár kvázi kormányzóként irányítja a birodalmat, mégis az uralkodásra tör, akárcsak a katonai vezető, Horemheb. A történeti hűség első látásra kérdéses; a korántsem fekete-fehérnek induló figurákat is sikerült hamar a gonosz nagyvezérek és a ­fiatal, de emberséges despotaként uralkodni akaró jó királyfi szerep­kliséire lenyomni. Egyelőre ugyanis Tutanhamon trónmegtartási próbálkozásairól, egy felnövő király saját szerepének megtalálásáról van szó, és az a talán legizgalmasabb rész marad ki, hogy az apja, Ehnaton által bevezetett egyistenhit után hogyan is sikerült – éppen a csúf főhatalmasoknak – visszaállítani az országot a megszokott kerékvágásba.

Persze abban bízhatunk, hogy az eljövendő részek árnyalják majd a képet, ahogy a maga eszközeivel Ben Kingsley és a fiatal fáraót játszó Avan Jogia is megteszi. A látványvilág rendben, s az egy részen belüli pucér fenék/szex/csata arányok is a mai sztenderdnek megfelelően alakulnak. Mindemellett rejtélyes okból, de valahogy mégis belekerül az egészbe valamiféle, Anthony Delon sivatagos filmjeit idéző stich is.

Hogy végül aztán kiből vagy kikből lesz fáraó, azt tudhatja már mindenki.

Magyar felirat: Triumphator

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.