Tévétorrent

WPC 56

  • - borz -
  • 2014. június 8.

Tévétorrent

Megszoksz vagy megszöksz - nagyjából ennyi választása van Gina Dawson közrendőrnek, amikor 1956-ban első és egyetlen nőként munkába áll egy (fiktív) kisvárosi őrsön. Természetesen nincs női mosdó és öltöző, munkaállomásként egy takarítószekrényt jelölnek ki neki, a kollégák között csak annyi a különbség, hogy a szexista skála melyik fokán helyezkednek el, főfeladataként - melléktevékenysége a tea- és kávéfőzés - pedig azt jelöli meg a főnöke, hogy ne legyen láb alatt, mikor az igazi (értsd férfi) rendőrök dolgoznak.

A BBC Birmingham - a városban és környékén forgatott - sorozata jó kedéllyel közelíti meg a korabeli emancipációs küzdelmeket, a hősnő rögös útját a megtűrtségtől az elfogadáson át az elismerésig. Természetesen kétszer annyit kell erőlködnie, hogy észrevétesse magát, és a hosszabb távú, stratégiai célok érdekében időnként taktikai visszavonulásra kényszerül, de a végén mindig győz az igazság és az érdem.

Miközben Gina nemi előítéletekkel, munkahelyi románccal, zaklatással birkózik, különféle bűnügyek is terítékre kerülnek, úgymint gyerekrablás, kéjgyilkos a parkban, pénzhamisítás, tiltott szerencsejáték, szigorúan helyi léptékben. Kispályások (és korspecifikusak) a bűnözők is: jampecek, huligánok, utcanők, kicsit korrupt zsaruk, az akkoriban még kriminalizált melegek... bár a végére kiállítanak egy helyben nagymenő vállalkozót is, aki a gyilkosságoktól sem riad vissza.

A WPC 56 két, egyenként öt epizódból álló évada üdítően nem akar többnek látszani, mint ami. Felhőtlenül szórakoztató, jól megcsinált, már-már tökéletes a maga szerénységében. És csudajó a főcíme.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.