Nyomd a pedált! - Biciklizés és tudomány

Veló Világ

Kerékpározás közben - akár tudunk róla, akár nem - rengeteg élettani, egészségügyi, sőt ravasz mechanikai-fizikai probléma lép fel. Pedig mi csak tekerni szeretnénk a pedált.

A bicikli nem túl régi találmány: nagyjából egyidős a minket szolgáló gépekkel - hiszen a robbanó- és a villanymotor is 19. századi lelemény. Velük szemben azonban mind biológiai, mind mechanikai szempontból kivételesen hatékony: egy adott távolságot így lehet a legkevesebb energiabefektetéssel áthidalni. Mechanikai szempontból még meglepőbb a hatásfoka: a pedálokra átvitt mozgási energia közel száz százalékban átkerül a bicikli kerekeire - igaz, ebből 10-30 százalékot levehet a hajtómű, pláne egy több erőátviteli fokozatú, váltós biciklinél. A szállított terhet (amelybe természetesen beleértjük a kerékpárost is) a teljes tömeghez viszonyítva egyenesen a bicikli a leghatékonyabb szállítóeszköz. Talán meglepő, de a fizikusok számára a kerékpár ma is legalább annyira tudományos probléma, mint közlekedési eszköz, és még napjainkban is akadnak nyitott kérdések a tekintetben, hogy mi tartja egyenesben a mozgó biciklit. Annyi bizonyos, hogy a korábban önálló magyarázati elvként használt forgatókönyvek önmagukban nem nyújtanak teljes körű megoldást - vagyis, hogy a vezető az, aki finom mozdulatokkal ellensúlyozza a bicikli dőlését, illetve a forgó kerék fizikaórákon is kedvtelve szemléltetett giroszkopikus, ún. pörgettyűhatása, a biciklitengely külső erő hatására történő periodikus elmozdulása, precessziója lenne a magyarázat. Az angol David E. H. Jones 1970-ben publikált tanulmánya szerint legalább ilyen fontosak az első kerékkel végzett manőverek, a súlypontot mélyebbre helyező nyomaték és a gördülő ellenállás - pláne nehezebb vagy megterheltebb bicikliknél. Fizikai szempontból a bicikli tipikus nemlineáris rendszer, melynek viselkedését nem fogjuk tudni kiszámolni a rendszert leíró egyes jellemzők ismeretében sem, és ennek csak egyik következménye, hogy ugyanazon inputok néha egészen más kimenetelhez vezethetnek.

Tiszta fizika

Tiszta fizika

Fotó: Fortepan.hu

Bizsereg a talpam

A bicikli viselkedését számos érdekes, nehezen kalkulálható jelenség befolyásolja, az egyik ilyen a kerékszitálás, avagy simmi (az angol, a húszas években divatos táncstílusra is alkalmazott shimmyből), melyet egy magyar kutatócsoport is vizsgál Takács Dénes gépészmérnök vezetésével a Műegyetemen. Ez afféle öngerjesztett rezgés, amit még egy bevásárlókocsi egyenletes tolása közben is érzékelünk, de a legfurcsább az, hogy nehéz kiszámolni, mikor, s például biciklizés közben milyen sebességnél jön elő. A lényeg, hogy a kerékpárgumi is úgyszólván megörökli korábbi mozgását: ez szabja meg, hol tapad le, milyen deformáció éri. Ennek következtében pedig kígyószerűen rajzolódik ki egy biciklikerék nyomvonala is, melyben gyakorlatilag megőrződik, hol és milyen pozícióban járt korábban a kerék. Nagy sebességnél, például lejtőn lefelé gördülve kerékpárnál is előjöhet a kerékszitálás: márpedig az emberi reflexek és a gumikerék sajátos memóriája együttesen különös, néha kockázatos instabilitáshoz vezethet, és észnél kell lennünk, hogy a jármű ki ne vessen a nyergéből.

Meghökkentő, de még az sem nyilvánvaló, milyen technológiával kell hajtanunk a biciklit, pláne egy pedáljain patenttel (régebben klipsszel) rendelkező versenygépet. Ha azt hinnénk, hogy az a leghatékonyabb eljárás, ha az egyik oldalon toljuk, a másikon húzzuk a pedált, akkor tévedünk. A profik ma már azt az eljárást alkalmazzák, hogy az alsó állásba került pedált egy határozott csúsztató mozdulattal kilökik a holtpontból, miközben a másik hajtókart nagy erővel taszítják lefelé. Ez a mozdulatsor jól azonosítható valamennyi kerékpárversenyen, s egyben megváltoztatta azt az ideális pozíciót is, ahová az ülést kell állítani: egy kicsit mélyebbre a korábban optimálisnak tartott pozíciónál. Persze korántsem olyan mélyre, ahová számos laikus állítaná saját ülőhelyét, azt gondolván, hogy a legkényelmesebb egyenesen ülve tekerni a pedált. Kisebb távolságokon ebből nem is adódik probléma, nagyobb távok megtételénél viszont kifejezetten megterheli a gerincet, hiszen minden függőleges erőhatás közvetlenül azt terheli. Ehhez képest az ülés megemelése és az ebből adódó, látszólag görnyedt testtartás valójában sokkal jobban pihenteti a gerincet, nem is szólva arról, hogy így sokkal hatékonyabb az erőátvitel. Utóbbihoz pontosan az szükséges, hogy úgy állítsuk be az ülést, hogy az alsó állású pedált nyújtott lábbal, vízszintes lábfejjel elérjük, a pedált pedig ne teljes talppal, csupán az elülső talppárnákkal nyomjuk. Persze a szinte fotelben ülve biciklizni vágyók számára is akadnak már tekerhető járgányok: ilyenek a különleges, kissé retró-futurisztikus küllemű és igen gyors rekumbens kerékpárok.

Átizzadt dresszben

A biciklizés számos izmot és izomcsoportot mozgat meg, de korántsem egyenlő mértékben. A munkában elsősorban a láb izmai vesznek részt, de természetesen a felsőtest, a csípő rögzítése, a karok, a nyak, a váll megfeszítése, a kormány irányítása is dolgoztatja az izmokat.

Mindazonáltal az egyszerű, városi biciklizés közben leginkább a comb elülső részén található combfeszítő izmokat terheljük, egy profi kerékpárosnál viszont legalább ekkora terhelést kapnak a hátsó combhajlító izmok vagy a combközelítő izom is.

Tekerés közben kifejezetten figyelemre méltó teljesítményleadás történik - közepesen hosszú időn (pl. bő órán) át akár 200 wattot is produkálhat egy nem túl gyakorlott, 65-70 kilós kerékpáros. Ha ezt teljes mértékben konvertálni tudnánk villamos energiára egy ideális, veszteségmentes dinamóval (amire ugyan már elviekben is képtelenek vagyunk), akkor e munka nyomán két darab százas égő is fényesen világítana. De a profi kerékpáros ennél nagyobb teljesítményre is képes, ráadásul hosszabb időn keresztül, ami óriási munkavégzésnek felel meg (a munka, ugye, az idő és a teljesítmény szorzata). Ám egy bizonyos határ fölött már gyanút kelt e teljesítmény: a huzamos ideig produkált, sűrűn megismételt emberfeletti kerékpáros-teljesítmény sajnos a doppingolás szinte csalhatatlan jele.

Egy ilyen erőkifejtés természetesen nem történhet rendszeres folyadék- és szilárd tápanyagbevitel nélkül: a kerékpárosoknak szabott menetrend szerint kell bevinniük a gyorsan elfogyasztható, de kalóriadús ételt, és rendszeresen pótolniuk kell az elveszített folyadékot. Utóbbi szükségességének alátámasztására elég elmondani, hogy az állandó menetszél amúgy csendes légáramlás mellett is folyamatosan szárítja a bicikliző testét, és folyamatosan tünteti el a verejtéket, szinte észrevétlenné téve a folyadékveszteséget. Egy mezei kerékpáros túrázó számára is létfontosságú, hogy rendszeresen vegyen magához folyadékot és táplálékot. Megfelelő ásványianyag-tartalmú vizek, izotóniás italok jöhetnek számításba, valamint a müzliszelet vagy a banán mint gyorsan felszívódó és hamar bekapható energiaforrás. Szabály, hogy sosem szabad megvárni, míg szaknyelven szólva eléhezik az ember: ez ama állapot, amikor már képtelen tovább tekerni a végképp igénybe vett szervezet - ilyenkor hosszasan pihenni és enni, inni kell, elvégre úgysem fenyeget a veszély, hogy kiesünk valamilyen versenyből.

Lefogyni a nyeregben

A biciklizés élettani hatásai rendkívül kedvezőek, az orvosok gyakorlatilag csak a gerincsérvvel vagy aranyérrel küszködőknek nem ajánlják, mivel mindkét kórtünetet súlyosbíthatja, utóbbit ki is hozhatja a nyeregben való zötykölődés. A kerékpár fiziológiai jótéteményei közé sorolhatjuk, hogy ritmikussá és kiszámíthatóvá teszi az anyagcserét, a bélmozgást - de az alsóbb végtagok rendszeres igénybevétele révén megelőzhetjük a visszerek kialakulását is. A szív- és érrendszerre gyakorolt kedvező hatásai kétségbevonhatatlanok: a rendszeres kerékpározás ökonomikusabbá teszi a szívműködést, és rendbe rakja a pulzust is.

A biciklizés az aerob, ciklikus mozgásformák közé tartozik: ugyanaz a mozdulatsor egymás után gyorsan ismétlődik, és a dinamikus mozgás oxigén jelenlétében megy végbe. Mindez nagymértékben javítja a terhelhetőséget, a szervezet fizikai teljesítőképességét, a mozgás során lezajló biokémiai változások eredőjeként pedig kedvezően befolyásolhatja a vér zsírsav- és lipidtartalmát is.

Az izmokra is határozottan pozitív hatással van a tekerés: az alsó testtájainkon az izomfeszülés állandó, viszont az izom rövidül és nyúlik, a felsőtestünkön az izomhossz nem változik, azonban a feszülés mértéke annál inkább. Függetlenül a kerékpár típusától, az izmokra gyakorolt kedvező hatás, a huzamos, rendszeres terhelés esetén akár a kívánt szálkásodás sem marad el. Ráadásul a kitartó, egyenletes hosszú távú mozgás zsírégető hatása miatt jobban láthatóvá is válnak az izmok, a rendszeres igénybevétel okozta vérbőségtől pedig még szebb lesz az izomtónus (már ha ez is szempont). Az ízületekhez a kerékpár kíméletes: jóval kisebb terhet ró rájuk, mint a kocogás vagy a futás.

A kerékpározással elérhető fogyás mérlegeléséhez tudnunk kell, hogy egyórányi alacsony intenzitású kerékpározás mintegy 300 kilokalóriát igényel, ami első hallásra nem tűnik oly soknak, a fogyókúra szempontjából mégis nagyon kedvező, mivel a szervezetünk által felhasznált energia nagy része a zsírokból származik. (Ha egy órán át negyvennel megyünk, akkor ez az érték már több mint 1000 kcal.)

A hangsúlyozottan rendszeres és kitartó kerékpározás során természetszerűleg átalakul a szervezetünk, s többek között megszabadul a zsírpárnáktól is, leginkább persze azoktól, melyek a mozgás során igénybe vett testtájakon rakódtak le.

Aki azonban ritkán és rendszertelenül kerékpározik, ne várja, hogy egy-egy alkalomtól rögtön fogyni fog. Noha némi zsírégetés ekkor is történik, és a bringás nem kevés vizet is kiizzad, ám a tekerést követő felfokozott éhségnek és szomjúságnak sem fog ellenállni, így akár meg is hízhat az alkalmi biciklizések nyomán.

A mindennapi stressz elkerülésében, kezelésében, illetve levezetésében is fontos szerepet kaphat a városi kerékpározás: a környezetre való nagyfokú odafigyelést igényel, így azután remekül tereli el gondolatainkat. Sajnos a városi biciklizésnek akad hátulütője is, a szennyeződésből is némileg többet szívnak be a bringások, mint akik villamossal vagy metróval szállíttatják magukat céljukhoz.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."