Ahogy várható is volt, a Heti Válasz máris sározza Göncz Árpád emlékét: horthysta volt!

  • narancs.hu
  • 2015. október 8.

Villámnarancs

A lap internetes felületén tárgyalja az elhunyt államfő gyermekkori cikkét, amit egy felvidéki cserkészkirándulásról írt a cserkészújságba. Hogy miket írt ez a 16 éves Göncz…
Göncz Árpád 15 évesen

Göncz Árpád 15 évesen

 

A Heti Válasz egy percet sem késlekedett: nem szakadt még fel a halálhír okozta bénult csend? Majd mi feltépjük! Göncz Árpád már gyermekfejjel irredenta, s ami még rosszabb, horthysta volt, állítják… dehogy állítják, ahhoz bátorság kéne, csak sugalmazzák. Miután a cikk szerzője, Borbás Barna a maga szerfelett éleslátó, mondhatni már-már bölcs módján megállapítja, hogy „a világ bonyolult”, kiemeléseket tesz Göncz 1938-ban írt kirándulási beszámolójába. Áh, a világért sem tendenciózusakat. Csak ilyeneket:

„Kétoldalt gyerekek szaladnak, a járdán Kossuth-nyakkendős férfiak, Bocskai-sapkás nők kísérnek. Én őket nézem, őket és a várost, ami egyet jelent, megalkuvás nélküli magyarságot. Sehol-sehol nem láttam nyomát a húszéves cseh uralomnak.”

S íme a nagy találat, a perdöntő leleplezés:

„Majd rátévedt a szemem Kormányzó Urunk mellszobrára. Egyedül az Ő szeme nem volt harmatos, egyedül az ő szeme nézett összehúzott szemöldökkel, acélkeményen előre. Csodálatos szimbólum volt ez” – idézi diadalittasan az orgánum, amelynek teljes léte abban telik, hogy ideológiai hátteret biztosít a fél országot épp az orrunk előtt Horthy-szobrokkal teleszóróknak.

A cikk szépreményű szerzője nagyjából oda lyukad ki, hogy: „Sorra születnek emlékezések Göncz Árpád volt köztársasági elnökről, és ideje lesz megírni róla a teljes életírást is” (megírni az életírását). Ja, azt ideje, az életírását.

De térjünk még vissza egy szóra az idézett kiemelésekre. Meg erre az egész szánalmas marhaságra. Nos, semmi szükség arra, hogy elmondjuk, hogy egy 16 éves benyomásai még akkori világnézetéről is csak hellyel-közzel árulkodnak, s arra sincsen, hogy bármiért is mentegessük Gönczöt. A felidézett cikkből és a hozzáírt körítésből ugyanis csak egyetlen dolog rajzolódik ki világosan, az tudniillik, hogy Göncz Árpád már gyermekfejjel, 16 évesen úgy írt, úgy fogalmazott magyarul, ahogy az igyekvő Borbás Barcsi jól láthatóan sohase fog. Még százévesen sem. Így pedig az indulata is érthetőbb.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.