Oh, Vidnyánszky jót akar, ő csak az elnyomottak érdekében nyírná ki a Színház- és Filmművészeti Egyetemet

  • narancs.hu
  • 2020. július 3.

Villámnarancs

Ráadásul a színművészetisek lenézik őt és az övéit.

Interjút adott a Népszavának Vidnyánszky Attila, melyben azt próbálja beadni, hogy hatalma, befolyása fabatkát sem ér, sőt nincs is olyan neki. Ráadásul a színművészetisek lenézik őt és az övéit. „Régóta kérjük az egyetem vezetését, hogy legyenek nyitottabbak. Legyenek készek a párbeszédre…” – sóhajtja a Nemzeti Színház igazgatója, aki egyetemi munkásságával, pontosabban kaposvári ámokfutásával már bizonyította, hogy ő párbeszéddel kel és fekszik.

„Mit jelentsen az, hogy »nekem ott van Kaposvár«?”

– kérdez vissza a Népszava újságírójának –, amivel tulajdonképpen elismeri, hogy az ottani képzéssel nem váltotta meg világot, és egyértelműen alul maradt a budapesti egyetemmel szemben.

„A magyar felsőoktatás legfontosabb intézményét érintő elvi és szakmai kérdésekről van szó, amelyekben ahogyan az MTT vezetőjeként, de a Nemzeti igazgatójaként és rendezőként én is kifejtem a véleményem, ezt bárki más is szabadon megteheti. És valóban megszólítottak ez ügyben” – mondja a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel (SZFE) kapcsolatban, és azt ugyan nem fejti ki, hogy mégis „kik szólították meg ügyben”, de a tegnapi „hűségeskü” alapján, amelyben több mint hetven Fidesz-közeli színházi ember állt ki az SZFE egyetem bedarálása mellett, már sejthető, hogy kik keresték meg Vidnyánszkyt.

Persze mindez fordítva is megtörténhetett,

hiszen a Népszava-interjú alapján a Nemzeti Színház igazgatójának nem kell a szomszédba mennie egy kis üldözési mániáért. „A Nemzetihez, vagy ehhez az oldalhoz elköteleződni még ma is kockázattal jár” – jelentette ki Vidnyánszky, és nem szakadt rá a plafon.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.