Oh, Vidnyánszky jót akar, ő csak az elnyomottak érdekében nyírná ki a Színház- és Filmművészeti Egyetemet

  • narancs.hu
  • 2020. július 3.

Villámnarancs

Ráadásul a színművészetisek lenézik őt és az övéit.

Interjút adott a Népszavának Vidnyánszky Attila, melyben azt próbálja beadni, hogy hatalma, befolyása fabatkát sem ér, sőt nincs is olyan neki. Ráadásul a színművészetisek lenézik őt és az övéit. „Régóta kérjük az egyetem vezetését, hogy legyenek nyitottabbak. Legyenek készek a párbeszédre…” – sóhajtja a Nemzeti Színház igazgatója, aki egyetemi munkásságával, pontosabban kaposvári ámokfutásával már bizonyította, hogy ő párbeszéddel kel és fekszik.

„Mit jelentsen az, hogy »nekem ott van Kaposvár«?”

– kérdez vissza a Népszava újságírójának –, amivel tulajdonképpen elismeri, hogy az ottani képzéssel nem váltotta meg világot, és egyértelműen alul maradt a budapesti egyetemmel szemben.

„A magyar felsőoktatás legfontosabb intézményét érintő elvi és szakmai kérdésekről van szó, amelyekben ahogyan az MTT vezetőjeként, de a Nemzeti igazgatójaként és rendezőként én is kifejtem a véleményem, ezt bárki más is szabadon megteheti. És valóban megszólítottak ez ügyben” – mondja a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel (SZFE) kapcsolatban, és azt ugyan nem fejti ki, hogy mégis „kik szólították meg ügyben”, de a tegnapi „hűségeskü” alapján, amelyben több mint hetven Fidesz-közeli színházi ember állt ki az SZFE egyetem bedarálása mellett, már sejthető, hogy kik keresték meg Vidnyánszkyt.

Persze mindez fordítva is megtörténhetett,

hiszen a Népszava-interjú alapján a Nemzeti Színház igazgatójának nem kell a szomszédba mennie egy kis üldözési mániáért. „A Nemzetihez, vagy ehhez az oldalhoz elköteleződni még ma is kockázattal jár” – jelentette ki Vidnyánszky, és nem szakadt rá a plafon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.