Visszhang: koncert

30Y

Visszhang

A zenekar 20. születésnapi turnéját tavaly elsöpörte a járvány, de egy év csúszással sor kerülhetett az eddigi életművüket összegző nagyszabású koncertre.

A mottó „hisztori – 20 év 100 percben” volt, és ennek megfelelően a repertoárba az összes lemezükről válogattak. Súlypontok persze voltak: míg a 2007-es Semmi szédítő magasságról és a 2010-es Városemberről csak a címadó dal hangzott el, a 2006-os Csészényi térről és a legutóbbi albumról (ki az akit még megölelnél) négy számot is elővettek. Hosszú kihagyás után került vissza a programba a valaha az egyik legnagyobb slágernek számító Felhő, a Defender és a Rubikernő is, ezeket a közönség ugyanolyan átéléssel énekelte, mint régen.

A dalok mellett az egyes korszakok képi világa is megelevenedett: összesen hat darab hatalmas zászlót készítettek az alkalomra, mindegyik egy-egy nagylemezt jelképezett, és egymás után ereszkedtek le a magasból az este folyamán. Hogy ne csak múltidézés legyen, elhangzott az együttes legújabb szerzeménye, a Mesélős is, amelyben formabontó módon egyáltalán nincs gitár, Beck Zoli a zongoránál ülve énekelte el. A frontember egyébként külön hangsúlyt fektetett arra, hogy kitörjön a kerek évfordulós koncertekre jellemző nosztalgiaskatulyából. „Egy zenekarnak akkor van joga hivatkozni a múltjára, ha van jelene” – fogalmazott az egyik konferálásban. Ez állt a mögött is, hogy nem hívták meg vendégfellépőnek egykori szólógitárosukat, Gradvolt Endrét, és bár érteni vélem a magyarázatot, bennem mégis hiányérzetet keltett, hogy néhány szám erejéig sem számoltak vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.