Visszhang: koncert

30Y

Visszhang

A zenekar 20. születésnapi turnéját tavaly elsöpörte a járvány, de egy év csúszással sor kerülhetett az eddigi életművüket összegző nagyszabású koncertre.

A mottó „hisztori – 20 év 100 percben” volt, és ennek megfelelően a repertoárba az összes lemezükről válogattak. Súlypontok persze voltak: míg a 2007-es Semmi szédítő magasságról és a 2010-es Városemberről csak a címadó dal hangzott el, a 2006-os Csészényi térről és a legutóbbi albumról (ki az akit még megölelnél) négy számot is elővettek. Hosszú kihagyás után került vissza a programba a valaha az egyik legnagyobb slágernek számító Felhő, a Defender és a Rubikernő is, ezeket a közönség ugyanolyan átéléssel énekelte, mint régen.

A dalok mellett az egyes korszakok képi világa is megelevenedett: összesen hat darab hatalmas zászlót készítettek az alkalomra, mindegyik egy-egy nagylemezt jelképezett, és egymás után ereszkedtek le a magasból az este folyamán. Hogy ne csak múltidézés legyen, elhangzott az együttes legújabb szerzeménye, a Mesélős is, amelyben formabontó módon egyáltalán nincs gitár, Beck Zoli a zongoránál ülve énekelte el. A frontember egyébként külön hangsúlyt fektetett arra, hogy kitörjön a kerek évfordulós koncertekre jellemző nosztalgiaskatulyából. „Egy zenekarnak akkor van joga hivatkozni a múltjára, ha van jelene” – fogalmazott az egyik konferálásban. Ez állt a mögött is, hogy nem hívták meg vendégfellépőnek egykori szólógitárosukat, Gradvolt Endrét, és bár érteni vélem a magyarázatot, bennem mégis hiányérzetet keltett, hogy néhány szám erejéig sem számoltak vele.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.