Visszhang: film

A bűnös

  • - kg -
  • 2021. október 6.

Visszhang

Hát, ez gyors volt. 2018-ban Dánia sikeres kísérletet hajtott végre a másfél órányi feszültségfenntartás terén. 

Ez már önmagában is elismerésre méltó, ráadásul egy olyan filmmel sikerült elérni (rendezte: Gustav Möller), amelynek 84 percéből 84-ben egy koppenhágai segélyhívó központban szolgálatot teljesítő rendőrt látunk, aki egy betelefonáló megmentésén dolgozik, legalábbis azt hiszi, azon dolgozik, de ami egy percig sem kétséges: élet-halál kérdésről van szó. Egy helyszín, egy szereplő (elenyésző asszisztenciával) és a külvilág hangjaiból lassan összeálló teljes kép. Volt nagy csavar is, akkora, hogy az egy Shyamalant is önelégült mosolyra késztetett volna, de ezzel nem érte be a film, mert ez nem az az iskola, hanem a thrillerelemekkel dolgozó dán realizmus.

És akkor kapcsoljuk 2021-et, és akárhová nézünk, azt láthatjuk, milyen nagy színész Jake Gyllenhaal. Ha a dán diszpécsernek rossz napja volt, akkor a Gyllenhaal alakította lefokozott amerikai rendőrnek tízszeresen rosszabb van. Már a pezsgőtabletta is mérgesen oldódik fel a vízben, ilyen drámai oldódásokra utoljára a Mindhalálig zenében volt példa. És Gyllenhaal alakítása felér a tablettáéhoz: a harag, a kétségbeesés, a lelkiismeret-furdalás, a mániás tünetek és a kiégés billentyűin játszik technikásan, miközben a dán film valamennyi fordulatán végigmegyünk. Plusz közeli erdőtűz, extra adag sajt és feloldozás. Antoine Fuqua filmje a dán eredeti felől nézve kompetens másolat, önmagában ügyes thriller egy „ide figyeljetek, mekkora színész vagyok” show-val a középpontban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.