Visszhang: film

A bűnös

  • - kg -
  • 2021. október 6.

Visszhang

Hát, ez gyors volt. 2018-ban Dánia sikeres kísérletet hajtott végre a másfél órányi feszültségfenntartás terén. 

Ez már önmagában is elismerésre méltó, ráadásul egy olyan filmmel sikerült elérni (rendezte: Gustav Möller), amelynek 84 percéből 84-ben egy koppenhágai segélyhívó központban szolgálatot teljesítő rendőrt látunk, aki egy betelefonáló megmentésén dolgozik, legalábbis azt hiszi, azon dolgozik, de ami egy percig sem kétséges: élet-halál kérdésről van szó. Egy helyszín, egy szereplő (elenyésző asszisztenciával) és a külvilág hangjaiból lassan összeálló teljes kép. Volt nagy csavar is, akkora, hogy az egy Shyamalant is önelégült mosolyra késztetett volna, de ezzel nem érte be a film, mert ez nem az az iskola, hanem a thrillerelemekkel dolgozó dán realizmus.

És akkor kapcsoljuk 2021-et, és akárhová nézünk, azt láthatjuk, milyen nagy színész Jake Gyllenhaal. Ha a dán diszpécsernek rossz napja volt, akkor a Gyllenhaal alakította lefokozott amerikai rendőrnek tízszeresen rosszabb van. Már a pezsgőtabletta is mérgesen oldódik fel a vízben, ilyen drámai oldódásokra utoljára a Mindhalálig zenében volt példa. És Gyllenhaal alakítása felér a tablettáéhoz: a harag, a kétségbeesés, a lelkiismeret-furdalás, a mániás tünetek és a kiégés billentyűin játszik technikásan, miközben a dán film valamennyi fordulatán végigmegyünk. Plusz közeli erdőtűz, extra adag sajt és feloldozás. Antoine Fuqua filmje a dán eredeti felől nézve kompetens másolat, önmagában ügyes thriller egy „ide figyeljetek, mekkora színész vagyok” show-val a középpontban.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)