Visszhang: film

A doboz

  • 2023. május 10.

Visszhang

Azt, hogy Mexikóban mennyit ér az emberélet (semennyit), számos film tárgyalta már.

Közbiztonságról aligha lehet beszélni, az állam helyett a különböző (többnyire drog)kartellek „törvényeihez” kénytelen igazodni a lakosság nem csekély hányada, és még átfedés is van a bűnelkövetők és bűnüldözők között (minapi hír tárgyalta a főrendőr alvilági kapcsolatait). Az eltűnt emberek listája százezres nagyságrendű.

Az elmúlt évek egyik legjobb filmje volt a fesztiválkedvenc Nyom nélkül (Fernanda Valadez, 2020), amelyben egy anya indul eltűnt, vélhetőleg megölt fia keresésére, hogy megtapasztalja: van rosszabb is egy halott fiúnál – az élő. A doboz (Lorenzo Vigas, 2021) apja tömegsírból előkerült földi maradványaiért küldött tinédzser hőse is hasonló következtetésre jut, amikor a csontok mellett talált személyi igazolvány képe alapján egy idegenben véli felismerni a sosem látott szülőt, ráakaszkodik, hűséges munka- majd bűntársa lesz a sötét ügyekben érintett férfinak, végül maga is bűnelkövető. Mondhatni, hogy a két film ugyanazt a történetet meséli el, más-más szemszögből. És más-más eszközökkel. Valadez filmjében a reális történésekből épül fel egy spirituális, a külsővel párhuzamos belső utazás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.