Visszhang: film

A doboz

  • 2023. május 10.

Visszhang

Azt, hogy Mexikóban mennyit ér az emberélet (semennyit), számos film tárgyalta már.

Közbiztonságról aligha lehet beszélni, az állam helyett a különböző (többnyire drog)kartellek „törvényeihez” kénytelen igazodni a lakosság nem csekély hányada, és még átfedés is van a bűnelkövetők és bűnüldözők között (minapi hír tárgyalta a főrendőr alvilági kapcsolatait). Az eltűnt emberek listája százezres nagyságrendű.

Az elmúlt évek egyik legjobb filmje volt a fesztiválkedvenc Nyom nélkül (Fernanda Valadez, 2020), amelyben egy anya indul eltűnt, vélhetőleg megölt fia keresésére, hogy megtapasztalja: van rosszabb is egy halott fiúnál – az élő. A doboz (Lorenzo Vigas, 2021) apja tömegsírból előkerült földi maradványaiért küldött tinédzser hőse is hasonló következtetésre jut, amikor a csontok mellett talált személyi igazolvány képe alapján egy idegenben véli felismerni a sosem látott szülőt, ráakaszkodik, hűséges munka- majd bűntársa lesz a sötét ügyekben érintett férfinak, végül maga is bűnelkövető. Mondhatni, hogy a két film ugyanazt a történetet meséli el, más-más szemszögből. És más-más eszközökkel. Valadez filmjében a reális történésekből épül fel egy spirituális, a külsővel párhuzamos belső utazás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.