Visszhang: film

A doboz

  • 2023. május 10.

Visszhang

Azt, hogy Mexikóban mennyit ér az emberélet (semennyit), számos film tárgyalta már.

Közbiztonságról aligha lehet beszélni, az állam helyett a különböző (többnyire drog)kartellek „törvényeihez” kénytelen igazodni a lakosság nem csekély hányada, és még átfedés is van a bűnelkövetők és bűnüldözők között (minapi hír tárgyalta a főrendőr alvilági kapcsolatait). Az eltűnt emberek listája százezres nagyságrendű.

Az elmúlt évek egyik legjobb filmje volt a fesztiválkedvenc Nyom nélkül (Fernanda Valadez, 2020), amelyben egy anya indul eltűnt, vélhetőleg megölt fia keresésére, hogy megtapasztalja: van rosszabb is egy halott fiúnál – az élő. A doboz (Lorenzo Vigas, 2021) apja tömegsírból előkerült földi maradványaiért küldött tinédzser hőse is hasonló következtetésre jut, amikor a csontok mellett talált személyi igazolvány képe alapján egy idegenben véli felismerni a sosem látott szülőt, ráakaszkodik, hűséges munka- majd bűntársa lesz a sötét ügyekben érintett férfinak, végül maga is bűnelkövető. Mondhatni, hogy a két film ugyanazt a történetet meséli el, más-más szemszögből. És más-más eszközökkel. Valadez filmjében a reális történésekből épül fel egy spirituális, a külsővel párhuzamos belső utazás.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.