Visszhang: film

A doboz

  • 2023. május 10.

Visszhang

Azt, hogy Mexikóban mennyit ér az emberélet (semennyit), számos film tárgyalta már.

Közbiztonságról aligha lehet beszélni, az állam helyett a különböző (többnyire drog)kartellek „törvényeihez” kénytelen igazodni a lakosság nem csekély hányada, és még átfedés is van a bűnelkövetők és bűnüldözők között (minapi hír tárgyalta a főrendőr alvilági kapcsolatait). Az eltűnt emberek listája százezres nagyságrendű.

Az elmúlt évek egyik legjobb filmje volt a fesztiválkedvenc Nyom nélkül (Fernanda Valadez, 2020), amelyben egy anya indul eltűnt, vélhetőleg megölt fia keresésére, hogy megtapasztalja: van rosszabb is egy halott fiúnál – az élő. A doboz (Lorenzo Vigas, 2021) apja tömegsírból előkerült földi maradványaiért küldött tinédzser hőse is hasonló következtetésre jut, amikor a csontok mellett talált személyi igazolvány képe alapján egy idegenben véli felismerni a sosem látott szülőt, ráakaszkodik, hűséges munka- majd bűntársa lesz a sötét ügyekben érintett férfinak, végül maga is bűnelkövető. Mondhatni, hogy a két film ugyanazt a történetet meséli el, más-más szemszögből. És más-más eszközökkel. Valadez filmjében a reális történésekből épül fel egy spirituális, a külsővel párhuzamos belső utazás.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.